Mazda paljastaa kiertomäntämoottoria käyttävän urheiluautokonseptin Tokiossa

• Mazda RX-VISION käyttää uuden sukupolven SKYACTIV-R-kiertomäntämoottoria
  • Mazda näkee uutta potentiaalia voimanlähteessä, josta yhtiö on jo hyvin tunnettu

Tokio / Leverkusen, 28. lokakuuta, 2015. Mazda Motor Corporation on paljastanut tänään Tokion autonäyttelyssä Mazda RX-VISION -mallin. Urheiluautokonsepti saa voimansa uuden sukupolven SKYACTIV-R - kiertomäntämoottorista. Tavanomaisista ratkaisuista poikkeava tekniikka kuvastaa Mazdan ainutlaatuista Defy Convention - toimintafilosofiaa erinomaisella tavalla.

Upeilla mittasuhteilla viimeistelty, etumoottoria ja takavetoa käyttävä RX-VISION edustaa tulevaisuuden visiota, joka voi olla peräisin vain Mazdalta. Lukuisat fanit ympäri maailmaa toivovat, että siitä voi tulla jonakin päivänä todellisuutta.

Kiertomäntämoottorit ovat siitä ainutlaatuisia voimanlähteitä, että ne synnyttävät tehoa kolmioroottorien pyörintäliikkeen kautta (toisin kuin edestakaisin liikkuvat männät perinteisissä polttomoottoreissa). Mazda ylitti monia teknisiä haasteita ja onnistui kaupallistamaan kiertomäntämoottorit ensin Mazda Cosmo Sport 110S -mallissa vuonna 1967 ja myöhemmin monissa muissa malleissa. Menestynein näistä oli Mazda RX-7, joka oli kaikkien aikojen myydyin kiertomäntämoottoria käyttävä auto. Mallia valmistettiin vuosien 1978 ja 2002 välisenä aikana yli 800 000 kappaletta.

Mazda pyrkii koko ajan parantamaan autojensa tehokkuutta, taloudellisuutta ja kestävyyttä. Se on ainoa autonvalmistaja, joka on voittanut Le Mansin 24 tunnin kilpailun kiertomäntämoottorilla varustetulla kilpa-autolla. Tämä tapahtui vuonna 1991 Mazda 787B -mallin kanssa.

Vaikka Mazdalla ei tällä hetkellä ole sarjatuotannossa kiertomäntämoottorimalleja, se ei ole lopettanut niiden tutkimus- ja kehitystyötä. Autonvalmistaja valitsi SKYACTIV-R - tunnuksen uuden sukupolven kiertomäntämoottorille kuvastamaan yhtiön päättäväisyyttä tarjota asiakkaille tavanomaisuutta uhmaavaa teknologiaa ja ainutlaatuisen SKYACTIV-kokemuksen ohjauspyörän takana.

“Odotan innolla tilaisuutta kertoa teille lisää tästä visiosta, jonka paljastimme tänään Mazdan osastolla. Mazda ottaa jatkossakin vastaan uusia haasteita luodakseen erityisen suhteen asiakkaisiinsa ja ollakseen heille se yksi ja ainoa automerkki”, kertoi Mazdan pääjohtaja Masamichi Kogai.

Tokion autonäyttely on avoinna yleisölle 30. lokakuuta – 8. marraskuuta.

Lisätietoja: Mazda Johtaja Markku Riekkola
358 40 769 2130 / markku.riekkola[at]inchcape.fi

Voit ladata kuvia ja kansainvälisiä lehdistömateriaaleja rekisteröitymällä Mazdan lehdistösivuille osoitteessa www.mazda-press.com