Mazda tiennäyttäjänä hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä

Mazda on yksi Euroopan johtavista automerkeistä, kun mittarina käytetään autojen CO2-päästöjen vähentämiseen tähtääviä toimenpiteitä. Tämä käy ilmi Euroopan liikenne- ja ympäristöjärjestön* (European Federation for Transport and Environment) uudesta raportista, joka perustuu autojen hiilidioksidipäästötietokantaan vuodelta 2008.

Raportissa on tutkittu 14 suurta autonvalmistajaa Euroopassa. Tulosten mukaan autojen CO2-päästöt ovat laskeneet keskimäärin 3,3 prosenttia ajoneuvoa kohti. Mazdan tulos oli reilusti tämän lukeman yläpuolella, sillä autonvalmistajan CO2-päästöt olivat vähentyneet vuonna 2008 peräti 8,2 prosenttia ajoneuvoa kohti. Mazda sijoittui tutkimuksessa toiseksi edellään vain BMW, jonka keskimääräinen tulos oli 10,2 prosenttia. Koko Mazda-malliston CO2-päästöt ovat vähentyneet Euroopassa keskimäärin 172 grammasta/kilometri 158 grammaan/kilometri. Tämä on merkittävä askel Mazdan tavoitteessa vähentää kansainvälisen malliston CO2 -päästöjä vielä 23 prosentilla vuoteen 2015 mennessä. Erinomainen tulos on vuonna 2007 esitellyn kestävän Zoom-Zoom-strategian ansiota. Mazda on kehittänyt uuden sukupolven ajoneuvoja, jotka ovat edeltäjiään kevyempiä, kuluttavat vähemmän polttoainetta ja synnyttävät vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Kevyttä tekniikkaa sovelletaan kaikkiin uusiin alustoihin, joita esitellään vuodesta 2011 alkaen. Muita Mazdan käyttämiä ympäristöystävällisiä ratkaisuja ovat mm. uuden Mazda3-mallin i-stop-versio, jonka automaattinen moottorin sammutus- ja käynnistysjärjestelmä säästää polttoainetta jopa 14 prosenttia, sekä uuden sukupolven 2,2-litrainen turbodieselmoottori valikoidulla katalyyttisellä pelkistyksellä (SCR), joka vähentää merkittävästi haitallisia typpioksidipäästöjä. * Euroopan liikenne- ja ympäristöjärjestö on itsenäinen ympäristöorganisaatio, jonka päämaja sijaitsee Brysselissä. Järjestö kampanjoi kestävän liikkumisen puolesta Euroopassa, ja sitä tukee noin 50 jäsenorganisaatiota.