Mazdan i-stop-järjestelmä on voittanut RJC:n vuoden 2010 tekniikkapalkinnon

Mazda Motor Corporationin moottorin automaattinen sammutus- ja käynnistysjärjestelmä i-stop on voittanut Japanin autoalan tutkijoiden ja toimittajien liiton (RJC) vuoden tekniikkapalkinnon. Mazdan i-stop-järjestelmä vähentää polttoaineen kulutusta sammuttamalla moottorin automaattisesti, kun kuljettaja pysäyttää auton.

i-stop on asennettu suoraruiskutusmoottoreihin, ja se käyttää palamisenergiaa moottorin uudelleenkäynnistykseen. Käynnistyminen kestää vain 0,35 sekuntia, mikä on noin puolet nopeammin kuin useimmissa kilpailevissa tekniikoissa. i-stop-järjestelmä vaimentaa lisäksi melua ja värinöitä, kun moottori sammuu ja käynnistyy uudelleen, mikä varmistaa, että kuljettajat voivat nauttia luonnollisesta ajokokemuksesta ilman häiriötekijöitä. Mazda esitteli i-stop-järjestelmän täysin uudessa Mazda3-mallissa, joka lanseerattiin Euroopassa ja Japanissa vuoden 2009 kesäkuussa. Uusi Mazda3 i-stop-järjestelmällä tarjoaa noin 15 prosenttia parempaa polttoainetaloudellisuutta edelliseen malliin verrattuna. i-stop-tekniikalla varustetut Mazda3-mallit on hyväksytty mukaan myös Japanin ekoauto-ohjelmaan, ja ne nauttivat Japanissa peräti 75 prosentin veroeduista osana hallituksen kehittämää ekoautojen veroetuohjelmaa. Lähes puolet kaikista Japanissa myydyistä Mazda3-malleista on i-stop-versioita. Mazdan tutkimus- ja kehitystyöstä vastaava johtaja Seita Kanai kommentoi tekniikkaa seuraavasti: “Mazdan i-stop-järjestelmä on yksi monista ekotekniikoistamme, jotka muodostavat tulevaisuuden tuotestrategiamme perustan. Se parantaa polttoainetaloudellisuutta vaikuttamatta haitallisesti ajo-ominaisuuksiin tai suorituskykyyn. Uskomme, että i-stop heijastaa täydellisesti Mazdan pyrkimyksiä tarjota asiakkailleen ajonautinnon lisäksi erinomaisia ympäristö- ja turvallisuusominaisuuksia. Olemme erittäin iloisia, kun saamme vastaanottaa tämän palkinnon. Tällä suosionosoituksella on erityinen merkitys Mazdalle, sillä se tuo julki ympäristön eteen tekemäämme työtä.” Japanin autoalan tutkijoiden ja toimittajien liitto on voittoa tavoittelematon organisaatio, joka perustettiin vuonna 1990. Sen tarkoituksena on edistää autoteollisuuden kehitystä eri toimintojen kautta, kuten jakamalla tunnustusta hyväksi havaituille ja edistyksellisille ajoneuvoille ja tekniikoille. Mazda voitti RJC:n vuoden tekniikkapalkinnon nyt kolmannen kerran. Aikaisemmat voitot ovat tulleet Miller-moottorista (Eunos 800 -mallissa) vuonna 1993 ja RENESIS-kiertomäntämoottorista (RX-8-malli) vuonna 2003.