Täysin uusi Range Rover

Maailman hienostunein luksusmaasturi

Kevyempi, vahvempi ja entistäkin hienostuneempi. Adjektiivit kuvaavat pähkinänkuoressa täysin uutta Range Roveria. Sen muodot ovat moderni sovellus ikoniksi nousseen auton perinteisistä linjoista. Maasto-ominaisuuksiltaan Range Rover jatkaa edelläkävijänä, minkä lisäksi sen kasvaneissa sisätiloissa on erittäin miellyttävä matkustaa kaikilla teillä.

Vain yksi voi olla huipulla, ja ylellisten maasturien joukossa tuo paikka on kuulunut jo yli 40 vuoden ajan Range Roverille. Säilyttääkseen menestysmallin paikan ykkösenä kilpailijoiden edellä, Land Rover aloitti neljännen sukupolven Range Roverin suunnittelun täysin puhtaalta paperilta.

Land Roverin tuotteista vastuussa oleva johtaja John Edwards kuvailee uutuutta: ”Uudessa Range Roverissa on säilytetty sen tärkeä ja ainutlaatuinen tyyli, joka on sekoitus ylellisyyttä, suorituskykyä ja ylivoimaista kykyä edetä vaikeassakin maastossa. Kuitenkin uutuutemme kokonaan uusi muotoilu ja vallankumouksellisen kevyt rakenne auttoivat meitä kehittämään luksusautojen asiakkaille aivan uuden elämyksen, joka tarjoaa enemmän mukavuutta, hienostuneisuutta ja erinomaisia ajo-ominaisuuksia.”

Uusi Range Rover on maailman ensimmäinen maasturi, jossa on vallankumouksellinen kokonaan alumiininen monokokkirakenteinen kori. Se on 39 prosenttia kevyempi kuin edellisen sukupolven teräskori, minkä ansiosta uudet mallit painavat jopa 420 kiloa vähemmän kuin ennen. Tämä vaikuttaa positiivisella tavalla niin suorituskykyyn, kulutukseen, päästöihin kuin auton ajettavuuteen.

Uuden Range Roverin muodot ovat selkeät ja tyylikkäät. Niissä lähestytään tuoreella tavalla Range Roverin linjoja perinteitä kunnioittaen, minkä ansiosta uutuuden tunnistaa heti. Uusi sukupolvi on rohkea evoluutio mallin ikonimaisesta muotokielestä ja ottaa merkittävän askeleen eteenpäin.

Kyvykkäimmän Range Roverin varustevalikoimasta löytyy mm. innovatiivinen seuraavan sukupolven Terrain Response järjestelmä, joka automaattisesti valitsee ajopinnalle parhaiten sopivat nelivedon sekä pidonhallinnan asetukset.

Land Roverin Gerry McGovern valottaa jännittävää haastetta: ”Yli 40 vuotta luokkansa huipulla olleen mallin uuden sukupolven muotoilu antoi valtavan vastuun, johon kuului ikonin DNA:n suojeleminen. Muotoilutiimimme työskenteli tehokkaasti luodakseen autoon ne tyylikkäät mittasuhteet ja puhtaat pinnat, jotka ovat olleet parasta Range Roverin muotoilussa ja erottaneet sen muista.”

Ennen tuotannon aloittamista Land Rover halusi varmistaa uuden mallin kestävyyden ja luotettavuuden. Prototyyppejä testattiin ja kehitettiin rankoissa olosuhteissa, joissa niillä ajettiin puolentoista vuoden ajan yli 20 maassa äärimmäisissä säissä ja erilaisilla teillä miljoonia kilometrejä.

Tehtävää helpotti uuden auton mukavuus, joka tulee kasvaneiden tilojen, entisestään alentuneen melutason ja täysilmajousituksen myötä. Korin rakenteella ja akustisella tuulilasilla sekä sivuikkunoilla on saatu vähennettyä ulkopuolelta kantautuvaa ääntä. Takaistuimella on peräti 118 mm enemmän jalkatilaa ja Range Roveriin saa nyt myös kahden matkustajan Executive Class -takaistuimen.

Hyvä suorituskyky on ollut kautta aikojen Range Roverin tunnustettuja ominaisuuksia. Uudistuneet V8-bensiinimoottorit sekä TDV6 ja TDV8 dieselmoottorit varmistavat suorituskyvyn ja päästöjen tasapainon.

Uusi Range Rover on muotoiltu ja suunniteltu Land Roverin tuotekehityskeskuksessa Iso-Britanniassa ja sen valmistus aloitetaan uudella, viimeisintä tekniikkaa edustavalla tuotantolinjalla Solihullissa.

Uusi Range Rover tulee myyntiin kuluvan vuoden lopulla ja sen toimitukset käynnistyvät alkuvuodesta. Uutta Range Roveria tullaan markkinoimaan lähes kaikkialla maailmassa, yli 160 maassa.

Lisätietoja:

Land Rover -johtaja Ismo Pohjonen, puh. 0400 132 323, ismo.pohjonen@inchcape.fi

Tuotepäällikkö Pasi Pönkänen, puh. 050 568 5827, pasi.ponkanen@inchcape.fi

Inchcape Motors Finland Oy

www.landrover.fi,  www.jaguar.fi

Voit ladata kuvia ja kansainvälisiä lehdistömateriaaleja Land Roverin ja Jaguarin lehdistösivuilta osoitteista media.landrover.com ja media.jaguar.com