Uudistunut Land Rover Freelander 2

Uutta ilmettä ja moderneja varusteita

Land Rover Freelander 2 on vuosimallin 2013 myötä aiempaa urheilullisemman näköinen. Suurimmat parannukset löytyvät ohjaamosta, joka on huomattavasti aiempaa hienostuneemman näköinen. Myös tekniikkaa on kehitetty muun muassa siirtymällä sähköiseen käsijarruun.

Land Rover on hionut kiitosta saaneen Freelander 2:n ominaisuuksia ylellisemmiksi. Auto tarjoaa nyt enemmän mukavuutta, käytön monipuolisuutta ja ajonautintoa. Uudet värit, ulkonäön yksityiskohdat, runsaampi varustelu ja edelleen ominaisuuksiltaan hiotut dieselmoottorit tekevät tästä maasturista entistäkin paremman.

Ohjaamon varustelu nousee entistä korkeammalle tasolle uuden keskikonsolin myötä, jossa on perusmalleissa 5-tuumainen näyttö, josta näkee 80 wattisen audion tilan, kun se soittaa musiikkia kahdeksasta kaiuttimesta. Säilytystilan määrä on lisääntynyt, kun käsijarru on vaihdettu sähköiseksi ja samalla Terrain Responsen hallinnassa on siirrytty säätöpyörästä katkaisimiin. Sähköinen käsijarru on erittäin älykäs, sillä se säätää jarrutusvoiman automaattisesti sen mukaan, kuinka kaltevaan paikkaan auto on pysäköity. Turvallisuutta edistää myös se, että käsijarrua ei voi irrottaa, ellei joku ole kuljettajan paikalla.

Paremman SE varustetason myötä Freelander saa 7-tuumaisen värillisen kosketusnäytön sekä korkeatasoisen Meridianin 380 wattisen audiolaitteiston 11 kaiuttimen kera. Lisävarusvalikoimasta löytyy vielä monipuolisempi 825 watin tehoinen Meridianin laitteisto, joka tuo mukanaan 17 kaiutinta ja nostaa äänentoiston konserttisalin tasolle.

Mittaristossa on päämittarien välissä uusi 5-tuumainen näyttö, joka antaa tärkeimmät autoa ja ajoa koskevat tiedot. Sen antia voi vaihdella toiveiden mukaan ohjauspyörään sijoitettujen katkaisimien avulla. Uutta on myös peruutuskamera, jonka kuva tulee keskikonsolin näytölle. Siinä piirtyvät viivat auttavat hahmottamaan auton kulkua ja sen avulla perävaunun kiinnittäminen vetokoukkuun sujuu äärimmäisen yksinkertaisesti.

Freelander 2:n käyttäminen on nyt muutenkin helpompaa, sillä avainta ei enää tarvitse asettaa kojelautaan. Riittää, että avain on ohjaamossa, minkä uusi ”PassiveStart” tunnistaa ja sen jälkeen auto käynnistyy napin painalluksella.

Freelander 2 on kyvykäs ja monipuolinen auto, joka on kotonaan niin kaupungissa, maantiellä kuin maastossakin. Ensiesittelyn yhteydessä Freelander 2 saavutti Euro NCAP -törmäystesteissä ensimmäisenä autona luokassaan täydet viisi tähteä aikuisten kolariturvallisuudessa. Tehokkaat moottorit ja vahva kori tekevät siitä myös ensiluokkaisen vetoauton. Kaikki Freelander 2 mallit pystyvät helposti vetämään jopa 2000 kg:n painoista jarrullista perävaunua - mikä on enemmän kuin auton oma paino.

Hivenen urheilullisempi

Land Rover Freelander 2:n ajattomiin linjoihin ei ole tehty juurikaan muutoksia. Mutta etu- ja takavalot ovat uudet ja niiden hiotut yksityiskohdat antavat autolle ripauksen sporttisuutta. Etuvaloissa käytetään uusinta LED-teknologiaa, minkä lisäksi paremmin varustelluissa malleissa ajovaloiksi voi valita tehokkaat bi-xenonit. Jäähdyttäjän säleikkö ja etusumuvalot ovat saaneet nyt kirkkaat kehykset ja niiden muotoilua on päivitetty.

Uudistusten myötä Freelander 2 on saatavana uudella Dynamic varustetasolla, joka korostaa auton käyttökelpoisuutta ja urheilullisuutta. Uusi vaihtoehto tuotiin Freelander 2:een vastaavan varustetason Evoquessa saaman suuren suosion innostamana. Toinen uutuus on HSE Lux paketti, joka on Freelander 2:n ylellisin, täydellisesti varustettu sisustus Windsor nahkaverhoiluineen.

Uusi bensiinimoottori

Suurin osa Land Rover Freelander 2:n ostajista valitsee omaansa 2,2-litraisen turbodieselin, josta on kaksi vaihtoehtoa. TD4 kehittää 150 hv (110 kW) ja SD4 tarjoaa voimaa 190 hv(140 kW). Moottoreita uudistettiin vuosi sitten, jolloin niiden suurin vääntömomentti kasvoi uuden ahtimen myötä viidellä prosentilla 420 Nm:iin. Nyt moottorien ominaisuuksia on kehitetty edelleen, minkä ansiosta ne toimivat entistäkin hienostuneemmin.

Freelander 2:n saa myös etuvetoisena eD4-versiona, jossa on 150 hevosvoimainen moottori. Sen yhdistetty kulutus on vain 6,0 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 158 g/km. Muissa versioissa on luokkansa johtava jatkuva neliveto, joka takaa hyvät maasto-ominaisuudet. Siitä huolimatta kulutus ei ole kuin 0,2 l/100 km suurempi kuin etuvetoisessa. Automaattivaihteiston saa TD4-moottorin yhteyteen ja SD4:ssä se on aina vakiona.

Aiempi 3,2-litrainen kuusisylinterinen bensiinimoottori vaihtuu samaan ahdettuun nelisylinteriseen 2,0-litraiseen (2,0 GTDi), jota käytetään Range Rover Evoquessa. Uusi moottori kehittää 240 hevosvoimaa (177 kW) ja 340 Nm huippuväännön. Teho on kasvanut 10 hv ja vääntö 22 Nm aiempaan moottoriin verrattuna. Voimalinjassa on aina Aisinin valmistama kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Kasvaneesta voimasta huolimatta yhdistetty kulutus on pudonnut toista litraa sadalla ja on nyt 9,6 l/100 km.

Uudistunut Land Rover Freelander 2 esitellään maailmalle Moskovan autonäyttelyssä. Suomeen uutuus saadaan ennen vuoden vaihdetta.

Uudistuneen Freelander 2:n ennakkohinnat alkavat TD4 moottorilla käsivaihteisena 45.452,10 eurosta ja automaatilla 50.658,89. SD4 SE-mallit 59.388,89 eurosta ja uudella 2.0 Si4 bensiinimoottorilla 57.429,92 eurosta.

Lisätietoja:

Land Rover -johtaja Ismo Pohjonen, puh. 0400 132 323, ismo.pohjonen@inchcape.fi

Tuotepäällikkö Pasi Pönkänen, puh. 050 568 5827, pasi.ponkanen@inchcape.fi

www.landrover.fi

Voit ladata kuvia ja kansainvälisiä lehdistömateriaaleja Land Roverin lehdistösivuilta osoitteista media.landrover.com