Uusi Mazda2 on entistä kevyempi ja sulavalinjaisempi

Mazda2 aloittaa B-segmentin markkinoilla uuden trendin. Auto on parantuneesta turvallisuudestaan huolimatta aiempaa kevyempi, ketterämpi ja taloudellisempi. Mazda2 on myös huomattavasti entistä virtaviivaisempi.

Mazda esitteli ajamisen iloa painottavan Zoom-Zoom -filosofiansa samaan aikaan vuonna 2002 markkinoille tuodun Mazda6:n kanssa. Mazda6 aloitti myös merkin huiman nousun kohti automaailman huippua. Nyt esiteltävä täysin uusi Mazda2 edustaa merkin nousun toista aaltoa.

Mazdan uuden mallin päätavoite on asetettu Eurooppaan, jossa Mazda2:n edustaman B-segmentin myynti on kasvanut kymmenellä prosentilla viimeisen kuuden vuoden aikana. Mazda2:n kokoluokka kattaa jo neljänneksen koko Euroopan automyynnistä. Myös kilpailu luokassa on kiristynyt huimasti, sillä kun vuonna 1991 B-segmentin automalleja oli Euroopassa 19, oli niitä viime vuonna jo 49. Tarjonnan laajuuden takia asiakkaiden on mahdotonta olla täysin perillä kaikista vaihtoehdoista. Vetävä muotoilu sekä merkin imago ovat entistä tärkeämmässä roolissa taisteltaessa pääsystä asiakkaiden harkintalistalle. B-segmentin odotetaan kasvavan edelleen kahdeksalla prosentilla seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Mazda2 on 100 kiloa entistä kevyempi

Ympäristöasiat ja autoilun kustannukset ovat nousseet muotoilun ohella yhä tärkeämpään rooliin. Silti uusilla autoilla on taipumus olla aina hieman edeltäjiään suurempia ja painavampia muun muassa parantuneen turvallisuuden ja varustelun takia. B-segmentin autoa etsivät arvostavat kuitenkin myös ketteryyttä, mikä puolestaan kärsii ulkomittojen kasvaessa.

Yksi uuden Mazda2:n suunnittelun pääteemoista on ollut painonpudotus. Painoa on saatu alennettua kiinnittämällä huomiota jokaiseen pieneenkin yksityiskohtaan ja käyttämällä entistä enemmän suurlujuusterästä tärkeimmissä rakenteissa. Kaiken kaikkiaan noin 100 kg:n painonpudotus muodostuu pienistä palasista, aina ovikaiuttimien vajaasta kilosta korin 22 kilon kevennykseen saakka. Samalla kori on kuitenkin entistä jäykempi ja suojaa matkustajia paremmin mahdollisissa onnettomuustilanteissa. Mazda2:n omamassa on ainoastaan 1030-1035 kiloa.

Mazda2:n muotoilu poikkeaa edeltäjästään täysin. Erittäin virtaviivainen ulkomuoto henkii Mazdan painottamaa ajamisen iloa jo auton ollessa paikallaan. Mazda2 on 3885 mm pitkä, 1695 mm leveä ja 1475 mm korkea eli peräti neljä senttiä edeltäjäänsä lyhyempi ja 5,5 senttiä matalampi. Uusi Mazda2 on kuitenkin hieman aiempaa leveämpi ja akseliväli on säilynyt 2,5 metrissä, joten sisätilat ovat entistä runsaammat. Pääntilaa on edessä jopa reilu metri ja takana yli 95 senttiä. Olkapäätilaa on edessä ja takana noin 1,3 metriä ja takajalkatilaa lähes 90 senttiä, minkä ansiosta auto tuntuu kokoluokkaansa suuremmalta. Tavaratilaa uudessa Mazda2:ssa on 250 litraa. Tila laajenee takaistuimet kaatamalla 787 litraan.

Mazda2:n vyötärölinja on neljä senttiä aiempaa alempana ja sivupeilit on myös sijoitettu matalammalle, minkä ansiosta näkyvyys autosta on huomattavasti entistä parempi. Tästä on erityisesti hyötyä kaupunkiajossa, jossa on iloa myös Mazda2:n pienestä 9,8 metrin kääntöympyrästä. Kuljettajan istuimessa on entistä runsaampien pitkittäis- ja kallistuksensäätöjen lisäksi korkeussäätö, mikä yhdessä ohjauspyörän korkeussäädön avulla helpottaa hyvän ajoasennon löytämistä. Vaihteenvalitsin on sijoitettu nelisen senttiä aiempaa korkeammalle keskikonsoliin. Myös käsijarru on entistä paremmin kuljettajan ulottuvilla.

Tarjolla taloudellisia moottoreita

Mazda2:n voimanlähteeksi voi valita joko 1,3- tai 1,5-litraisen bensiinimoottorin. Pienemmästä moottorista on tarjolla 55 kW:n (75 hv) ja 63 kW:n (86 hv) tehoiset versiot ja 1,5-litraisen moottorin suurin teho on 76 kW (103 hv). Moottoreiden kehitystyössä ja vaihteiston välityksissä on painotettu taloudellisuutta, minkä ansiosta Mazda2 on yksi vähäpäästöisimmistä autoista luokassaan. Perusmalliin saatavan pienempitehoisen 1,3-litraisen moottorin yhdistetty polttoaineenkulutus on ainoastaan 5,4 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 129 g/km. Tehokas 1,5-litrainenkin voimanlähde kuluttaa polttoainetta yhdistetyssä ajossa vain 5,9 l/100 km ja sen CO2-päästöt ovat 140 g/km. Kaikkien moottoreiden yhteydessä on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Mazda2:n moottorivalikoima täydentyy myöhemmin 1,4-litraisella dieselmoottorilla. Sen Suomeen tulosta ei kuitenkaan ole vielä tietoa.

Mazda2 tulee Suomeen neljänä eri versiona. Perusmallina on Classic-varustetason 55 kW:n (75 hv) tehoisella 1,3-litraisella moottorilla varustettu Mazda2. Jo Classicin vakiovarusteisiin kuuluvat kuusi turvatyynyä, ABS-jarrujärjestelmä, sähköinen ohjaustehostin, ilmastointilaite ja kauko-ohjattava keskuslukitus ja sähköisesti säädettävät ulkopeilit. Tehokkaamman 1,3-litraisen varustetasona on Elegance, joka sisältää perusvarusteiden lisäksi muun muassa sähkökäyttöiset takasivuikkunat, ajotietokoneen, ylinopeusvaroittimen sekä ulkolämpötilamittarin.

Suuremman moottorin yhteydessä varustetason voi valita Touringin ja Sportin välillä. Touring- varusteluun kuuluvat muun muassa automaattinen ilmastointilaite, 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, etusumuvalot, vakionopeussäädin, kuusi kaiutinta muiden mallien neljän sijaan, ohjauspyörän ja vaihteenvalitsimen nupin nahkaverhoilu sekä DSC-ajonvakautus. Urheilullisuutta painottava Sport tuo tullessaan Sport-korisarjan, urheilullisen etusäleikön, sivuhelmat, sporttiset etu- ja takapuskurit, takaspoilerin sekä DSC-ajonvakautuksen. Elegance-varustetasoon saa ajonvakautuksen 900 euron lisähintaan.