Uusi Mazda6 on taloudellisempi ja urheilullisempi

Toisen sukupolven Mazda6 on kehittynyt kaikilla osa-alueilla edeltäjäänsä verrattuna. Auto on tilavampi, suorituskykyisempi, taloudellisempi ja entistäkin tyylikkäämmän näköinen. Mazda6 on toinen toiseen sukupolveen ehtinyt uuden aikakauden Mazda. Ensimmäisenä ehti juuri Suomessa myyntiin tullut Mazda2.

Ensimmäisen sukupolven Mazda6 aloitti Mazdan uuden aikakauden vuonna 2002. Sen myötä esiteltiin Mazdan uusi ajamisen iloa painottava Zoom Zoom -filosofia, joka on ollut selvästi nähtävissä kaikissa malleissa tämän jälkeen. Mazda6 hurmasi heti niin asiakkaat kuin toimittajat muodoillaan, ajo-ominaisuuksillaan ja laadullaan. Erittäin hyvän myyntimenestyksen ohella Mazda6 on voittanut yli 130 palkintoa tai vertailutestiä, joista 59 Euroopassa.

Tehokas ja taloudellinen kaksilitrainen yhteispaineruiskutusdieselmoottori on Euroopassa ollut Mazda6:n suosituin voimanlähde. Korimalleista suosituimmaksi on noussut farmari 40 prosentin osuudella, kun taas 34 prosenttia autoista on ollut viisiovisia Hatchbackeja ja 26 prosenttia Sedaneita.

Joka suuntaan isompi

Uudessa Mazda6:ssa on edelleen kolme korimallia, kuten edeltäjässä. Auto on kuitenkin joka suhteessa entistäkin etevämpi ja tyylikkäämpi. Jo aiemman version kiitettyä muotoilua on viety vielä pidemmälle. Huomio kiinnittyy keulassa erityisesti kissamaisen viiruihin ajovaloihin sekä RX-8:n tyyliin pullistettuihin pyöränkoteloihin. Konepellin keskellä on kevyt pokkaus ja reunoilla muoto laskeutuu terävämmin alas lokasuojien päälle. Alempi ilmanottoaukko on kasvanut entisestä ja sumuvalot ovat aiemmasta poiketen pystyt. Suurikokoiset takavalot kiertyvät auton kulmien ympäri ja rekisterikilven paikka on integroitu takapuskuriin.

Uusi Mazda6 on kasvanut joka suuntaan, minkä ansiosta myös sisätilat ovat entistä väljemmät. Neliovinen Sedan on 4735 mm pitkä, 1795 mm leveä ja 1440 mm korkea, ja sen akseliväli on 2725 mm. Auto on siis 65 mm aiempaa pidempi, 15 mm leveämpi ja aavistuksen korkeampi kuin ennen. Merkittävintä on kuitenkin viisi senttiä kasvanut akseliväli, mikä tuntuu suoraan sisätiloissa. Hatchbackin ulkomitat ovat samat kuin Sedanissa ja autot erottaa toisistaan parhaiten C-pilarin muotoilusta. Sedanin kattolinja laskeutuu voimakkaammin C-pilarin kohdalla alaspäin jättäen tavaratilan muodon selkeämmin näkyviin. Hatchbackissa loivemmin kaartuva kattolinja antaa autosta coupémaisen vaikutelman.

Uuden Mazda6:n suosikkikorimalliksi edeltäjänsä tapaan kaavailtu farmari on myös kasvanut. Se on nyt 4765 mm pitkä (+75 mm)ja 1490 mm korkea (+ 10 mm). Auton leveys on sama kuin muissa korimalleissa. Auton dynaamista ilmettä heijastaa muun muassa takana kattolinjaa voimakkaammin laskeutuva ikkunan yläreuna. Näin auto näyttää virtaviivaiselta tavaratilan korkeuden ja takamatkustajien pääntilan kärsimättä. Auto ei ainoastaan näytä virtaviivaiselta, vaan se myös on sitä. Mazda6 Sedanin ja Hatchbackin ilmanvastuskerroin on poikkeuksellisen alhainen Cd 0,27 ja farmarin Cd 0,28.

Matkustamon tilat ovat kasvaneet jokaisessa korimallissa. Eniten ovat kasvaneet takajalkatilat, joita erityisesti eurooppalaiset Sedan-asiakkaat painottavat valinnoissaan. Myös hartiatilaa on aiempaa enemmän. Tavaratila on entistäkin selkeämmän muotoinen ja sinne mahtuu Hatchbackissa 510 ja farmarimallissa 519 litran verran tavaraa. Myös uudessa Mazda6:ssa (Hatchback ja farmari) on Karakuri-istuinjärjestelmä, jonka avulla takaistuinten selkänoja kaatuu tasaiseksi lattiaksi 60/40-suhteessa automaattisesti kahvasta vetäisemällä. Uutta on farmarimallin Karakuri-tavaratilan peitto, joka nousee automaattisesti ylös avattaessa tavaratilan luukku.

Laatu näkyy ja tuntuu

Laatu näkyy ja tuntuu kaikkialla Mazda6:ssa. Korin saumat ovat huomattavan kapeat, mikä vähentää muun muassa tuulen suhinoita ja antaa autosta kiinteämmän vaikutelman. Sisätiloissa laatu on aistittavissa materiaalivalinnoissa ja yleisilmeessä. Muun muassa materiaalivalinnoin äänieristystä on saatu parannetuksi.

Näkyvyyttä autosta ulos on parannettu muun muassa jatkamalla tuulilasia pidemmälle kattoon. Myös näkyvyys uudelleen muotoilluista peileistä sekä sivu- ja takaikkunoista on erinomainen. Istuimia on kehitetty entisestään tarjoamaan paremman sivuttaistuen sekä tuen alaselälle. Etuistuimissa on myös uudenlaiset kaksitehoiset istuinlämmittimet. Myös takaistuimet on muotoiltu uudestaan.

Kuljettaja löytää hyvin ajoasennon neljään suuntaan säädettävän ohjauspyörän ja monipuolisten istuimen säätöjen ansiosta. Ohjauspyörän kulmaa on lisäksi vähennetty kahdella asteella, mikä tuo ohjauspyörän paremmin kuljettajan ulottuville. Myös vaihteenvalitsin on siirretty korkeammalle lähemmäksi kuljettajaa käytön helpottamiseksi. Mittaristo on edelleen selkeä. Kromikehysteisissä mittareissa on punaisella valaistut numerot ja epäsuora sininen taustavalo. Valaistus ei häikäise pimeällä ja kuljettajan silmät sopeutuvat hetkessä uusiin olosuhteisiin katseen kääntyessä mittaristosta takaisin tiehen. Uutena varusteena Mazda6:ssa on valomerkein kuljettajan toimista kertova audiojärjestelmä, mikä helpottaa radion säätöjen käyttöä pimeässä.

Ohjauspyörässä on nyt aiempaa enemmän toimintoja, minkä ansiosta kuljettajan ei tarvitse ajon aikana irrottaa otettaan ratista. Audiojärjestelmän ohella kuljettaja voi säätää ohjauspyörästä muun muassa ilmastointilaitetta, ajotietokonetta, Bluetooth-järjestelmää ja navigointilaitteistoa. Uusiin varusteisiin kuuluvat muun muassa kääntyvät kaksoisksenonajovalot, pysäköintitutka eteen ja taakse sekä rengaspainevaroitin.

Neljä moottorivaihtoehtoa

Mazda6:n moottorivalikoimassa on yksi diesel ja kolme bensiinimoottoria mukaan lukien uusi 2,3-litraisen bensiinimoottorin korvaava 2,5-litrainen voimanlähde. Uutuuden suurin teho on 125 kW (170 hv) ja vääntömomentti 226 Nm/4000 r/min. Tehoa on tullut lisää neljä hevosvoimaa ja vääntömomenttia 19 Nm. Tästä huolimatta tällä moottorilla varustetun Mazda6:n yhdistetty EU-kulutus on 6,9 prosenttia aiempaa vähemmän eli 8,1 l/100 km. Farmarimallin kulutus on desin enemmän.

Mallisto alkaa 1,8-litraisella bensiinimoottorilla, jota on myös kehitetty entisestään. Tämän 88 kilowatin (120 hv) tehoisen moottorin yhdistetty polttoaineenkulutus on pudonnut moottorin säätöjen, auton virtaviivaisen muotojen ja alentuneen painon ansiosta peräti 0,9 l/100 km. Yhdistetty EU-kulutus on ainoastaan 6,8 l/100km (Sedan). Tarjolla olevan kaksilitraisen bensiinimoottorin suurin teho on puolestaan 108 kW (147 kW) ja 0,8 litralla alentunut yhdistetty kulutus tasan seitsemän litraa sadalla kilometrillä (Sedan).

Erittäin suosituksi moottorivaihtoehdoksi nousee varmasti entisestään hiottu 2,0 litran common-rail – dieselmoottori, jonka suurin teho on 103 kW (140 hv) ja vääntömomentti 330 Nm/2000 r/min. Tämän moottorin yhdistetty polttoaineenkulutus Sedan-korimallissa on 5,6 l/100 km, mikä on 0,4 litraa aiempaa vähemmän. Dieselmoottori tuottaa CO2-päästöjä 149 g/km.

Pienimmällä bensiinimoottorilla varustetun Mazda6:n vaihteistona on aina viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto ja dieselin sekä 2,5-litraisen moottorin yhteydessä vaihteita on kuusi. Kaksilitraisen bensiinimoottorin saa kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston sijaan myös uudella viisivaihteisella automaattivaihteistolla, jossa on myös käsivalintamahdollisuus. Älykäs automaattivaihteisto aistii tien profiilia ja valitsee parhaan mahdollisen vaihteen ylä- tai alamäen ja mutkaisuuden mukaan.

Aiempaa kevyempi

Mazda6 jatkaa MX-5:n ja Mazda2:n aloittamaa linjaa painonhallinnassa. Se yhdessä taloudellisten moottoreiden kanssa on avain ympäristöystävällisempään autoiluun. Painoa on pyritty pudottamaan kaikissa mahdollisissa osissa – istuimistakin on saatu vähennetyksi viisi kiloa. Mazda6:n korissa suurlujuusteräksen määrää on lisätty seitsemällä prosentilla, minkä ansiosta auto on paitsi kevyempi myös jäykempi ja siten myös turvallisempi. Tavallisesti aiempaa suurempi, paremmin varusteltu ja tehokkaampi auto on aina reilusti edeltäjäänsä painavampi. Mazda6 on kuitenkin peräti 35 kiloa kevyempi.

Mazda6:n Suomen tuontiohjelmaan kuuluvat kaikki neljä moottoria ja varustetasoina ovat tutut Classic, Elegance ja Sport. Jo Classicin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa DSC-ajonvakautus, sähköinen jarruvoiman jako, lukkiutumattomat jarrut, sutimisenestojärjestelmä, kuusi turvatyynyä, ja ilmastointilaite. Elegancessa on näiden lisäksi vakionopeudensäädin, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, etusumuvalot, kaksikanavainen automaatti-ilmastointi sekä kuuden cd-levyn vaihtajalla ja kuudella kaiuttimella varustettu audiojärjestelmä. Sportiin kuuluvat vielä rengaspainehälytin, kääntyvät kaksoisksenonajovalot, puolinahkaverhoilu ja huippulaadukas Bosen audiojärjestelmä.