Industri Kapital ostaa Tikkurila CPS:n sävytysjärjestelmäliiketoiminnan

Industri Kapital ostaa Tikkurila CPS:n sävytysjärjestelmä liiketoiminnan Industri Kapital on allekirjoittanut sopimuksen jolla Industri Kapital 2000 rahasto ostaa Tikkurila CPS Oy:n sävytysjärjestelmäliiketoiminnan Kemira Oyj:ltä. Kemira jää uuteen yhtiöön vähemmistöosakkaaksi noin 30% osuudella. Tämän lisäksi suomalainen MB rahastot sekä yritysjohto tulevat uuden yrityksen vähemmistöosakkaiksi. "Industri Kapitalilla on aikomus tukea sävytysjärjestelmä liiketoiminnan odotettua kasvua. Uskomme yrityksen johdon, jolla on vahvat näytöt ja selvä näkemys yrityksen suunnasta, pystyvän edelleen vahvistamaan yrityksen asemaa tulevaisuudessa. Odotamme myöskin mielenkiinnolla yrityksen kehittämistä yhdessä Kemiran kanssa", sanoo Industri Kapitalin johtaja Michael Rosenlew. "Tämä on erittäin onnistunut ratkaisu Tikkurila CPS:n sävytysjärjetelmä liiketoiminnalle. Uuden pääomistajamme kanssa meillä on itsenäisenä yrityksenä mahdollisuus edelleen lisätä panostusta yrityksen rakentamiseen ja kehittämiseen.", toteaa Raimo Piironen, Tikkurila Oy:n nykyinen toimitusjohtaja joka siirtyy uuden yhtiön toimitusjohtajaksi. Tikkurila CPS on maailman johtava kehittyneiden sävytysjärjestelmien toimittaja. Järjestelmiä myydään kaikkiin maanosiin lähinnä maaliteollisuudelle. Liiketoiminta työllistää noin 300 henkilöä. Industri Kapital on yksi Euroopan johtavista pääomasijoitusyhtiöistä jonka hallinnoitavat varat ovat yli EUR 2,5 miljardia. Vuodesta 1989 lähtien Industri Kapital on tehnyt 37 sijoitusta eri aloilla toimiviin eurooppalaisiin yrityksiin. Industri Kapitalin rahastojen sijoittajat ovat pääasiassa suuria pohjoismaisia, eurooppalaisia ja amerikkalaisia instituutionaalisia sijoittajia kuten eläkerahastoja, sijoitus- ja vakuutusyhtiöitä. Kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnät. Lisätietoja antavat: Michael Rosenlew, johtaja, Industri Kapital, +46 8 678 95 00 Raimo Piironen, toimitusjohtaja, Tikkurila Oy, + 358 9 85 771 Juhani Kari, varatoimitusjohtaja, Kemira Oyj, +358 10 862 1804 www.industrikapital.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/24/20000824BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/24/20000824BIT00040/bit0002.pdf