Tulikuuma esiintyjäkaarti Irlannin punapäiden tapaamisessa

Report this content

Satojen punapäiden ympäri maailman odotetaan saapuvan Crosshavenin merenrantakylässä, Corkin kreivikunnassa, pidettävään vuosittaiseen Irlannin punapäiden tapaamiseen 23–25.8.2013. Ainutlaatuisen ja omaperäisen festivaalin aloittivat vuonna 2010 vitsinä punaisesta tukastaan ylpeät sisarukset Joleen ja Denis Cronin.

Suurempaan Gathering Ireland -tapahtumakokonaisuuteen kuuluva kokoontuminen tarjoaa punapäähenkistä ohjelmaa koko perheelle. Kilpailuissa mitellään mm. parhaan punaisen parran, pisimmän punaisen tukan, parhaan punapäisen perheen, parhaan wannabe-punapään ja eniten pisamia neliötuumaa kohti omaavan titteleistä. Keskeisellä sijalla on Irlannin punapäiden uuden kuninkaan ja kuningattaren kruunaaminen – he toimivat vuoden ajan saarivaltion ja muunkin maailman punapäiden lähettiläinä.

Muita punapääaktiviteetteja ovat punatukkaisten kokkien ruoanlaittokilpailu, keksinleivonnan maailmanennätysyritys, valokuvauskoppi punahiuksisille, punatukkaisten muusikoiden ja tarinankertojien esitykset sekä “iso punainen puhujankoroke”, jotta yleisö voi innostua pitämään puheita punapäiden kunniaksi. Perinnölliselle punatukkaisuudelle omistetun viikonlopun kunniaksi kaikki tapahtumaan ilmoittautuneet saavat muistoksi ”Certificate of Genuine Foxiness” -diplomin.

Punainen on maailman harvinaisin hiusväri. Nykytilastojen mukaan vain 0,6 prosentilla maailman väestöstä on punainen tukka. Irlannissa luku on noin 10 %, mutta punaisen hiusvärin geeniä saattaa tietämättään kantaa jopa 46 % maan väestöstä! Sarah William, IrelandsDNA:n tutkimustuloksista vastaava johtaja, esittelee näyttelyn ja seminaarin, jotka valottavat punaisen hiusvärin genetiikkaa, DNA-kartoitusta sekä tutkimustiimin työtä punatukkaisuuden taustalta löytyvän MC1R-geenimutaation parissa.

Täydellinen lista tapahtuman aktiviteeteista on nähtävissä osoitteessa www.redheadcovention.ie tai www.thegatheringireland.com

Huomautuksia toimittajalle:

• Tourism Ireland vastaa Irlannin saaren mainostamisesta johtavana matkailukohteena ulkomaisille sidosryhmille. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa.
  • Tourism Irelandin täysin uudet kotisivut löytyvät osoitteesta www.ireland.com
  • Osoitteessa http://media.ireland.com on käytettävissä mediahuone, josta löytyy lisätietoa, juttuideoita ja paljon muuta.
  • Lisätietoa Gathering-tapahtumasta on osoitteessa www.thegatheringireland.com

Niall Corcoran