Edux tuo ennätyksellisen energiatehokkaan oven markkinoille

Edux tuo markkinoille ulko-oven, joka pitää lämpöä kolme kertaa tavanomaista ovea paremmin. Sen ansiosta passiivi- ja nollaenergiataloissa ei tarvitse tinkiä ulko-ovien koosta tai määrästä.

Nivalalainen ovivalmistaja Edux-ovet Oy tuo markkinoille kaksi passiivi- ja nollaenergiarakennuksiin suunniteltua ulko-ovea, joiden U-arvot ovat ennätyksellisiä. Eduxin uudessa umpiovessa U-arvo on VTT:n mittausten mukaan 0,28 W/m² K. Lämmönhukka oven ja karmirakenteiden läpi onkin vain noin kolmasosa nykymääräysten eli U-arvoltaan 1,0:n mukaisista ovista. Yhtiön uuden lasiaukollisen ulko-oven U-arvo on 0,46.

"Tietojemme mukaan uusi umpiovemme on lämmöneristävyydeltään ylivoimaisesti maailman paras ulko-ovi. Samoin uusi lasiaukollinen ovi on sitä omassa sarjassaan", Edux-ovet Oy:n toimitusjohtaja Arto Viitala kertoo.

Molemmat uudet puupintaiset ovet soveltuvat sekä pientaloihin että kerrostaloihin. Uudet ovimallit helpottavat erityisesti passiivi- ja nollaenergiatalojen toteutusta, sillä niissä ulko-ovet ovat olleet lämmönpitävyyden kannalta yksi heikoimmista lenkeistä.

”Kun passiivitalossa käytetään perinteisiä ovia, lämmönhukka oven ja sen karmirakenteiden läpi saattaa olla moninkertainen sitä ympäröiviin seinärakenteisiin verrattuna. Siksi ovien kokoa ja lukumäärää on saatettu joutua passiivitaloista vähentämään. Markkinoiden energiatehokkaimpia ovia käytettäessä ovien pienentämiseen tai vähentämiseen ei ole tarvetta. Päinvastoin, ovia voidaan jopa lisätä”, Viitala sanoo.

Eduxin uudet passiivienergiaovet eivät ole energiatehokkuudestaan huolimatta tavanomaisia ovia paljon paksumpia tai painavampia. Molemmissa uusissa ovissa ovilevyn kokonaisvahvuus on 87 mm.

Korkea lämmöneristävyys on saavutettu käyttämällä ovirakenteissa uutta – supereristeeksikin kutsuttua  – polyuretaani- ja tyhjiöeristemateriaalista valmistettua SPU XT -eristettä. Sen lämmöneristävyys on jopa viisinkertainen perinteisiin eristeisiin verrattuna. Arto Viitala pitääkin erittäin tärkeänä eristevalmistaja SPU Systemsin kanssa tehtyä yhteistyötä Eduxin patentoimissa oviratkaisuissa. Kiitosta häneltä saa myös Tekes tärkeästä tuestaan tuotekehityksessä.

Kiristyvät energiamääräykset kasvattavat kysyntää

Pohjoismaisilla markkinoilla toimiva Edux pyrkii löytämään uusille passiivienergiaovilleen vientikohteita Pohjoismaiden lisäksi ainakin Keski-Euroopasta. Viitala uskoo passiivienergiaovien kysynnän kasvavan niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa rakennusten energiatehokkuusmääräysten kiristyessä.

”Tulevaisuudessa jokainen ovivalmistaja joutuu miettimään omat passiivioviratkaisunsa. Meillä tämä työ on jo tehty. Nyt markkinoille tuomamme ovet täyttävät kovimmatkin ennakoitavissa olevat tulevaisuuden energiatehokkuusvaatimukset”, Viitala sanoo.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Arto Viitala, Edux-ovet Oy, arto.viitala@edux.fi, 050 511 6481

Edux-ovet Oy :
Edux-ovet Oy on suomalainen vuonna 1990 perustettu rakennuspuusepänteollisuuden perheyritys, jonka tuotteistoon kuuluvat lämpö-, palo-, dB-, parveke-, paneeli- ja väliovet. Passiivi- ja nollaenergiarakennuksissa käytettävien ovien tuotekehitykseen viime vuosina satsannut Edux on johtava valmistaja ovien energiatehokkuudessa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2010 noin 4 miljoonaa euroa ja yritys työllistää tällä hetkellä 34 henkilöä. Yrityksen tuotannosta menee vientiin, Skandinavian alueelle, noin puolet. www.edux.fi