Energiapihit lomahuvilat Suomen markkinoille

Timberheart aloittaa passiivienergiatasoisten lomahuvilatalopakettien toimitukset Suomessa. Satsaus huvilan energiatehokkuuteen maksaa itsensä takaisin pienentyneinä lämmityskuluina 2-3 vuodessa.

Suomessa on rakennettu energiatehokkaita passiivitaloja noin parin vuoden ajan. Nyt passiivirakentaminen laajenee myös ympäri vuoden asuttaviin lomahuviloihin, kun lahtelainen talovalmistaja Timberheart aloittaa passiivienergiatasoisten lomahuvilatalopakettien toimitukset Suomessa.

Huvilat rakennetaan Timberheartin puupalkkirakenteisista passiivihuvilaelementeistä. Energiatehokkaaseen rakentamiseen erikoistunut SPU vastaa passiivihuviloiden eristeratkaisuista.

Passiivihuvilassa lämmitysenergiaa kuluu noin puolet vuoden 2010 normihuvilaan nähden. Timberheartin toimitusjohtaja Risto Kontinen laskee, että sadan neliön huvilassa satsaus energiatehokkuuteen maksaa itsensä takaisin 2-3 vuodessa.

”Sataneliöisen passiivihuvilan elementit maksavat 3000 euroa enemmän kuin nykynormien mukaisen huvilan elementit. Lämmityskustannukset ovat passiivienergiahuvilassa vuodessa noin 1000 euroa pienemmät kuin nykynormien mukaisesti rakennetussa huvilassa”, Kontinen kertoo.

Passiivienergiahuvilassa energiaa säästyy tavalliseen huvilaan verrattuna erityisesti talvella, kun talon lämpötila nostetaan tyhjilläänolon peruslämmöstä asumisen vaatimaan lämpötilaan.  Tehokkaasti eristetty passiivihuvila lämpenee nopeasti.

”Suomessa yleisten hirsimökkien lämmittämiseen saattaa talvella mennä 2-3 päivää. Passiivihuvilassa lämmitykseen kuluu muutaman päivän sijaan muutamia tunteja”, Kontinen kertoo.

Lämpötilavaihtelut edellyttävät huolellista eristämistä

Lämpötilojen nopeat nostamiset ja laskemiset edellyttävät huvilan rakenteilta turvallisia kosteusteknisiä ominaisuuksia.

”Tärkeää on varmistua siitä, että huvilan lämmöneriste ei pääse imemään lämpötilojen vaihdellessa kosteutta itseensä. Markkinoille nyt tulevassa passiivihuvilassa on käytetty eristettä, joka ei ime kosteutta. Huvilan rakenne saadaan toimimaan oikeaoppisesti ilman erillisiä höyrynsulkumuovituksia”, kertoo SPU:n varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen.

Suomeen rakennetaan vuosittain noin 6000 ympäri vuoden asuttavaa loma-asuntoa.

”Mikäli kaikki ympäri vuoden asuttavat huvilat rakennettaisiin passiivienergiatasoisiksi, Suomessa voitaisiin pienentää merkittävästi loma-asumisen hiilidioksidipäästöjä ja säästää lämmitysenergiaa miljoonien eurojen arvosta”, Jormalainen sanoo.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Risto Kontinen, Timberheart Oy, risto.kontinen@timberheart.com, 040 753 8900
Varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen, SPU Systems Oy, janne.jormalainen@spu.fi, 050 556 2032

Esimerkkejä energiatehokkaasta rakentamisesta: spu.fi

TIMBERHEART:
Oy TimberHeart Ltd on vuonna 2002 perustettu yhtiö, joka suunnittelee ja toimittaa TimberFrame- eli pilaripalkkimenetelmällä rakennettavia yksilöllisiä omakoti- ja vapaa-ajantaloja sekä julkisia rakennuksia. Yhtiön tärkein markkina-alue kotimaan lisäksi on Keski- ja Etelä-Eurooppa. TimberHeartin pääkonttori sijaitsee Lahdessa. www.timberheart.com

SPU:
SPU Systems Oy on suomalainen energiatehokkaiden eristysmateriaalien ja -ratkaisujen valmistaja. Yrityksen päätuotteet ovat SPU Eristeet ja SPU Elementit. SPU Eristeitä käytetään sekä uudis- että korjausrakentamisessa. Hallirakentamiseen kehitetyt, puurakenteiset SPU Elementit ovat pitkälle esivalmistettuja suurelementtejä, joita käytetään rakennusten katoissa ja seinissä. SPU Eristeitä ja SPU:n kehittämiä ratkaisuja käytetään laajalti matala-, passiivi-, ja nollaenergiarakentamisessa. Suomen lisäksi SPU Eristeitä myydään Skandinaviassa, Baltiassa ja Venäjällä. Lisätietoja osoitteessa: spu.fi