Energiatehokkuutta entistä ohuemmilla rakenteilla

SPU tuo markkinoille entistäkin tehokkaamman lämmöneristeen. Uudenlaisen koostumuksensa ansiosta se on lähes palamaton.

Tehokkaista eristeistä tunnettu SPU Systems Oy tuo markkinoille kehittämänsä uuden eristelevyn, jonka lämmönjohtavuus on markkinoiden pienin. Uuden SPU Eristeen lämmönjohtavuutta kuvaava lambda design -arvo on 0,023 W/ mK, kun kilpailevien eristeiden arvot ovat tyypillisesti 0,035-0,040 W/ mK. Mitä pienempi lämmönjohtavuusarvo on, sitä ohuempi kerros eristettä tarvitaan rakennukseen hyvän lämmöneristyskyvyn saavuttamiseksi. Alhaisen lämmönjohtavuuden merkitys korostuu erityisesti energiatehokkaissa passiivitaloissa, jotka voidaan uudella SPU Eristeellä toteuttaa 10 millimetriä ohuemmalla eristekerroksella kuin vanhalla SPU Eristeellä. Esimerkiksi betonielementissä saavutetaan passiivirakentamisen vaatima U-arvo 0,09 W/(m2K) jo 240 millimetrin paksuisella SPU Eristeellä. ”Olemme käyttäneet taantuman tuotekehitykseen ja pystymme nyt tuomaan markkinoille teknisesti täysin ylivoimaisen eristeratkaisun sekä korjaus- että uudisrakentamisen kiristyviin energiatehokkuusvaatimuksiin”, kertoo SPU Systemsin varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen. SPU Eristeet ovat jo vuosia olleet lämmöneristävyydeltään markkinoiden ykkösiä. Nyt niiden eristysteho kasvaa entisestään SPU:lla kehitetyn uuden polyuretaanin ansiosta. Kehitystyön tuloksena syntynyt uusi SPU Eriste on myös lähes palamaton. Sen paloturvallisuusominaisuudet on luokiteltu paloluokkaan C-s2,d0. Tämä mahdollistaa SPU Eristeiden käytön yhä moninaisemmissa rakennuskohteissa. Uuden SPU Eristelevyn toimitukset alkavat joulukuun aikana. SPU Eristeiden käyttö on viime vuosina yleistynyt erityisesti energiatehokkaimmissa rakennuksissa. Passiivitaloratkaisuissaan SPU Eristeitä käyttävät mm. Lujabetoni Oy, Puutalokymppi Oy, Suutarinen Yhtiöt, VaBe Talot Oy ja Wienerberger Oy. Lisätietoja: Janne Jormalainen, varatoimitusjohtaja, SPU Systems Oy, janne.jormalainen@spu.fi, 050 556 2032