­­­­­­­­­­Ensimmäinen energiatehokas puupalo-ovi Suomen markkinoille

Edux-ovet tuo markkinoille Suomen ensimmäisen passiivienergiataloihin soveltuvan puupalo-oven. Uusi palo-ovi on vastaus tonttikokojen pienentymisen ja kiristyneiden rakennusmääräysten synnyttämään kysyntään.

Nivalalainen ovivalmistaja Edux-ovet Oy tuo Suomen markkinoille ensimmäisenä puupalo-oven, joka täyttää passiivienergiarakentamisen vaatimukset. Uusi ovi on HDF-pintainen ja se soveltuu niin pientalon, kerrostalon kuin teollisuusrakennuksenkin ulko-oveksi. Oven U-arvo on 0,6 ja paloturvallisuusluokka EI30.

Uusi palo-ovi ei ole energiatehokkuudesta huolimatta tavanomaisia palo-ovia paksumpi. Tämä johtuu siitä, että ovessa käytetään tehokasta ja paloturvallista SPU-eristettä.

”Passiivienergiatason saavuttamisen kannalta eristevalinta on palo-ovessa ratkaiseva. Energiatehokkaan eristeen ansiosta palo-ovesta on voitu luoda kuluttajan kannalta järkevän vahvuinen ja samalla aiempia palo-oviamme kevyempi”, kertoo Eduxin toimitusjohtaja Arto Viitala.

Viitala arvioi energiatehokkaiden palo-ovien markkinoiden kasvavan. Tämä johtuu hänen mukaansa paloturvallisuus- ja energiatehokkuusmääräysten kiristymisestä ja tonttien pienentymisestä.

”Taloja rakennetaan aikaisempaa lähemmäs toisiaan, minkä vuoksi yhä useamman oven tulee määräykset täyttääkseen olla palo-ovia. Uusien energiatehokkuusvaatimusten vuoksi lämpimien tilojen palo-oveksi ei enää kelpaa mikä tahansa palo-ovi vaan sen täytyy olla myös energiatehokas ja näyttävän näköinen", Viitala kertoo.

Energiatehokkuutta myös vakio-oviin

Eduxin tuotekehitysyhteistyö SPU:n kanssa jatkuu.

”Korkeatasoisten paloturvallisuusominaisuuksien ansiosta SPU-eristettä voidaan nyt käyttää entistä laajemmin rakentamisessa. Palo-ovet on yksi esimerkki vaativista kohteista, joihin lämmöneristävyydeltään markkinoiden tehokkain eriste soveltuu”, SPU Systemsin varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen sanoo.

Eduxilla palo-ovien lisäksi SPU-eristeitä käytetään jatkossa myös vakio-ovissa energiatehokkuuden ja muiden ominaisuuksien parantamisessa. Eduxissa ja SPU:ssa uskotaan, että uudet ovimallit koetaan houkutteleviksi myös vientimarkkinoilla.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Arto Viitala, Edux-ovet Oy, arto.viitala@edux.fi, 050 511 6481
Varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen, SPU Systems Oy, janne.jormalainen@spu.fi 050 556 2032
Esimerkkejä energiatehokkaasta rakentamisesta: spu.fi

SPU:
SPU Systems Oy on suomalainen energiatehokkaiden eristysmateriaalien ja -ratkaisujen valmistaja. Yrityksen päätuotteet ovat SPU Eristeet ja SPU Elementit. SPU Eristeitä käytetään sekä uudis- että korjausrakentamisessa. Hallirakentamiseen kehitetyt, puurakenteiset SPU Elementit ovat pitkälle esivalmistettuja suurelementtejä, joita käytetään rakennusten katoissa ja seinissä. SPU Eristeitä ja SPU:n kehittämiä ratkaisuja käytetään laajalti matala- ja passiivienergiarakentamisessa. Suomen lisäksi SPU Eristeitä myydään Skandinaviassa, Baltiassa ja Venäjällä. Lisätietoja osoitteessa: spu.fi