Kone nousussa, Finnair sai siipeensä

T-Median Työnantajakuva 2010 -tutkimuksen mukaan työelämässä olevien korkeasti koulutettujen ammattilaisten suosikkityönantaja on viimevuotiseen tapaan valtio. Työnantajakuvatutkimusten kestosuosikki Finnair sai siipeensä ja teki mahalaskun.

Suomen suosituimmat työnantajat -listaus koki suuria muutoksia, kun vuosikymmenten kestosuosikki Finnair tippui viime vuoden kolmannelta sijalta sijalle 11. T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti arvioi Finnairin sisäisen myllerryksen ja pitkän negatiivinen julkisuuden näkyvän nyt vetovoimassa. Eräs vastaaja arvioi Finnairia Työnantajakuva 2010 -tutkimuksessa seuraavasti: ”Nykytilanne epävarma. Työntekijät peloissaan. Johto sekaisin, tiedotus ei pelaa. Huono maine.” (Nainen, 28 v. Kauppatieteet) Vuoden kovin nousija on Kone Oyj. Kone nousi nyt koko valtakunnan toiseksi vetovoimaisimmaksi työnantajaksi. ”Koneen vuosia kestänyt määrätietoinen työnantajakuvatyö on kantanut hedelmää joka vuosi. Lisäksi Herlinien suku on viimeaikoina ollut laajasti otsikoissa Suomelle poikkeuksellisen kaappausdraaman ja syksyllä julkaistun Koneen ruhtinas -kirjan vuoksi. Yrityksen tarina on tullut ihmisille tutuksi ja tämä voi vaikuttaa työnantajakuvaan positiivisesti.” Ruokolahti arvioi. Valtion ja Koneen lisäksi korkeasti koulutettujen kuuden suosikkityönantajan joukossa olivat tänä vuonna Nokia, Fazer, Google ja VTT. Tutkimuksessa selvitettiin erikseen korkeasti koulutettujen tekniikan alan ja kaupan alan osaajien käsityksiä työnantajista. Tekniikan alan osaajien mielestä houkuttelevimpia työnantajia olivat Kone, VTT ja Nokia. Kaupan alan osaajista houkuttelevimpia työnantajia olivat Fazer, S-ryhmä SOK ja Stockmann. Työnantaja 2010 -tutkimukseen vastasi 26.2.–6.4.2010 välisenä aikana 12 740 suomalaista korkeasti koulutettua ammattilaista. Tiedot kerättiin sähköisenä lomakekyselynä. Tulokset on painotettu edustamaan korkeakoulutettua väestöä asuinläänin ja sukupuolen osalta. T-Media on tutkinut vuoden 2010 aikana jo yli 20 000 suomalaisen arvot, asenteet ja suosikkityönantajat. Liitteet: - Suomen suosituimmat työnantajat 2010 - Taulukko Suomen suosituimmista työnantajista 2010 ja 2009 Lisätietoja: Riku Ruokolahti Kehitysjohtaja 0400 512200 riku@t-media.fi Päivi Salminen-Kultanen Liiketoimintavastaava, tutkimustoiminta 040 727 9717 paivi@t-media.fi T-Media Oy / TAT-ryhmä Eteläinen Makasiinikatu 4, PL 147, 00130 Helsinki m. 0400 512 200 www.t-media.fi T-Media on työnantajakuvaan erikoistunut tutkimus- ja viestintäyhtiö. T-Media on osa TAT-ryhmää, johon kuuluvat myös Taloudellinen tiedotustoimisto, Finnfacts ja Infor. www.tat-ryhma.fi