Kortteli rivitaloja saneerataan energiatehokkaaksi Oulussa

1980-luvulla rakennettujen rivitalojen energialuokitus nousee E-luokasta A-luokkaan. Saneeraukset toteutetaan kokonaan opiskelijatyönä.

Oulussa on meneillään saneeraus, jossa parannetaan merkittävästi vanhojen talojen energiatehokkuutta. Oulun Luotolaisentiellä sijaitsevan korttelin rivitalot saneerataan heikosta E-energiatehokkuusluokasta parhaaseen energiatehokkuusluokkaan A. Rakennusten lämmitysenergiankulutuksen on laskettu remontin myötä laskevan 83000 kilowattitunnista 56000 kilowattituntiin, eli kolmanneksella.

Rakennukset saneerataan vaiheittain. Ensimmäisen talon huoneistojen saneeraukset on jo aloitettu, ja kaikki neljä taloa on tarkoitus remontoida 4-5 vuoden sisällä. Rivitaloihin valmistuu 25 energiatehokasta huoneistoa. Energiaremonttien yhteydessä uudistetaan myös rakennusten pihamiljöötä.

Koko saneeraus piharakenteineen toteutetaan Oulun Aikuiskoulutuskeskus Oy:n (OAKK) talonrakentajaopiskelijoiden voimin. Yhteistyössä on mukana SPU Systems, jonka eristeratkaisuja käytetään talojen energiatehokkuuden parantamisessa.

Rivitalojen energiatehokkuus nostetaan A-luokkaan vaihtamalla vanha eristekerros 40-50% tehokkaammin eristävään ja tiiviiseen ulkovaippaan sekä asentamalla huoneistoihin lämpöä tehokkaasti talteenottavat ilmanvaihtokoneet. Hankkeessa mukana olevan OAKK:n Rakennustiimin tiimivastaava Paavo Vielman mukaan eristevalinnalla on keskeinen rooli energiatehokkuuden parantamisessa.

”Polyuretaanieristeellä saavutetaan halutut eristys- ja tiiveystavoitteet helposti, nopeasti ja tilaa säästäen. Tämän tyyppisessä kohteessa en näe mitään muuta järkevää tapaa hoitaa tiiveyttä ja lisäeristystä kuin polyuretaanieristeet”, Vielma kertoo.

Talojen ilmanvuoto- eli tiiveysluvuksi tavoitellaan 0,7:ää. Tulos varmennetaan OAKK:n tiiveysmittauslaitteilla ja lämpökameroilla. Aiempi ilmanvuotoluku on huoneistosta riippuen ollut 4-8.

”Alhaisella ilmanvuodolla eli tiiviydellä estetään hallitsematon ilmavirtaus rakennuksen vaipan läpi. Tiiviydellä ja ilmanvaihtolaitteilla varmistetaan energiatehokkuuden lisäksi myös hyvä sisäilman laatu sekä asumisviihtyvyys, kun vetoisuuden tunne häviää”, SPU Systemsin varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen kertoo.

Lisätietoja:
Tiimivastaava Paavo Vielma,  OAKK Oy:n Rakennustiimi, paavo.vielma@oakk.fi, p. 044 7037 846
Varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen, SPU Systems Oy, janne.jormalainen@spu.fi, 050 556 2032

SPU:
SPU Systems Oy on suomalainen energiatehokkaiden eristysmateriaalien ja -ratkaisujen valmistaja. Yrityksen päätuotteet ovat SPU Eristeet ja SPU Elementit. SPU Eristeitä käytetään sekä uudis- että korjausrakentamisessa. Hallirakentamiseen kehitetyt, puurakenteiset SPU Elementit ovat pitkälle esivalmistettuja suurelementtejä, joita käytetään rakennusten katoissa ja seinissä. SPU Eristeitä ja SPU:n kehittämiä ratkaisuja käytetään laajalti matala-, passiivi-, ja nollaenergiarakentamisessa. Suomen lisäksi SPU Eristeitä myydään Skandinaviassa, Baltiassa ja Venäjällä. Lisätietoja: spu.fi