Nollaenergiatalo valmistui Mäntyharjulle

Suomen ensimmäinen kuluttajamyyntiin suunnattu nollaenergiapientalo on valmistunut Mäntyharjulle. 174 neliön talo on suunniteltu loma-asunnoksi, mutta se soveltuu myös ykkösasunnoksi. Nollaenergiatalo tuottaa energiaa yhtä paljon kuin kuluttaa.

Rakentamisen monialayritys Suutarinen on rakentanut Mäntyharjun loma-asuntomessualueelle nollaenergiatalon. Kivitasku-nimellä tunnetuksi tehtävä nollaenergiatalo on Suutarisen suunnittelema. Mukana yhteistyössä on SPU Systems, jonka eristeratkaisuja ja kattoelementtejä talossa käytetään.

”Tätä nollaenergiataloa voidaan pitää tulevaisuuden loma-asuntona. Talon ratkaisuissa on haettu laatua ja muunneltavuutta. Asukas voi itse päättää, käyttääkö sitä ykkös- vai kakkosasuntona”, Suutarinen Yhtiöiden toimitusjohtaja Timo Suutarinen kertoo.

Nollaenergiatalo perustuu energiatehokkaisiin rakenneratkaisuihin, joita täydentää talon oma uusiutuvan energian tuotanto.

“Nollaenergiatalo on selvästi tavanomaista taloa tehokkaammin eristetty ja ilmatiiviimpi. Tehokkaalla eristämisellä minimoidaan talossa tuotettavan energian tarve“, kertoo SPU Systemsin varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen.

Nollaenergiatalo tuottaa saman verran energiaa vuodessa, kuin se vastaavassa ajassa kuluttaa. Kivitasku-nollaenergiatalossa energiaa tuotetaan maalämpöjärjestelmällä ja aurinkokeräimillä. Lisäksi talon energiatalouteen vaikuttaa ilmanvaihdossa käytettävät tehokkaat lämmöntalteenottolaitteet.

Myös Anna-Kaisa Saariselle saman tuoteperheen talo

Huoneistoalaa Mäntyharjulle rakennettavassa Kivitasku-nollaenergiatalossa on 150,5 neliötä ja kerrosalaa 174,5 neliötä. Energiatehokkuuden lisäksi merkillepantavaa talossa on julkisivuna käytettävä graafinen betoni, jonka kuvion on suunniteltu toimivan visuaalisesti yhteen taloa ympäröivän koivumetsän kanssa.

Mäntyharjun nollaenergiatalon valmistuessa otetaan jo seuraavia askelia nollaenergiatalojen rakentamisessa Suomeen. Hiihtäjä Anna-Kaisa Saariselle ollaan aloittamassa nollaenergiaomakotitalon rakentamista Hollolaan. Myös se on Suutarinen Yhtiöiden suunnittelema ja myös siinä käytetään SPU Systemsin eristeratkaisuja sekä talon omaa uusiutuvan energian tuotantoa. Samaan tuoteperheeseen kuuluvissa taloissa on muitakin yhtäläisyyksiä. Saariselle rakennettava kolmekerroksinen nollaenergiatalo on kuitenkin Mäntyharjulle rakennettavaa Kivitasku-nollaenergiataloa suurempi. Saarisen taloa ei ole myöskään suunniteltu loma-asumistarpeisiin vaan omakotitaloksi.

Yleisö voi tutustua Kivitasku-nollaenergiataloon Mäntyharjulla Pyhäkosken Pähkinälehdossa pidettävillä Loma-asuntomessuilla 27.6.–10.7.2011.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Timo Suutarinen, Suutarinen Yhtiöt, timo.suutarinen@suutarinen.fi, 0400 653 701

Varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen, SPU Systems Oy, janne.jormalainen@spu.fi, 050 556 2032

SPU:
SPU Systems Oy on suomalainen energiatehokkaiden eristysmateriaalien ja -ratkaisujen valmistaja. Yrityksen päätuotteet ovat sekä uudis- että korjausrakentamisessa käytettävät SPU Eristeet. SPU Eristeitä ja SPU:n kehittämiä ratkaisuja käytetään laajalti matala-, passiivi-, ja nollaenergiarakentamisessa. Suomen lisäksi SPU Eristeitä myydään Skandinaviassa, Baltiassa ja Venäjällä. Lisätietoja: spu.fi

Suutarinen:
Kivitasku passiivi- ja nollaenergiatalokonseptin on kehittänyt rakentamisen monialayritys Suutarinen. Yrityksen toimialueisiin kuuluvat energiatehokkaiden pientalojen lisäksi laaja-alainen talo-, betoni- ja maarakentaminen. Kivitasku passiivi- ja nollaenergiataloissa yhdistyvät perinteinen suomalainen arkkitehtuuri, moderni ekologisuus ja tämän päivän asumismukavuus. Lisätietoja: www.kivitasku.fi ja www.suutarinen.fi.