Sipe Santapukin ekotalossa materiaalivalinnat palvelevat arkkitehtuuria

Apulannan rumpalin Sipe Santapukin arkkitehtonisesti vaativaan taloon haluttiin energiatehokas, mutta siro katto. Toteutus onnistui valitsemalla SPU Eristeet.

Simo ”Sipe” Santapukin talo, Santaranta, Heinolassa on edennyt katonrakennusvaiheeseen. Santapukki valitsi taloonsa SPU Eristeet, koska katosta piti saada sirorakenteinen, mutta samalla tukeva ja energiatehokas. ”Talon kattorakenne on sen verran haastava ja erikoinen, että siihen soveltuivat käytännössä vain SPU:n eristeet. Eristeen tuli olla ohut mutta tehokas”, Santapukki kertoo. Santaranta edustaa orgaanista arkkitehtuuria, jossa lähtökohtana on luonto. Tyylisuunnan mukaisesti talon arkkitehtoniset muodot on otettu ympäröivästä maastosta. ”Myös värisävyt ja pinnoitusmateriaalit on valittu siten, että ne stemmaavat ympäristön kanssa. Talo on tehty tontin ehdoilla eikä päinvastoin”, Santapukki summaa. Santaranta on maailmankuuluun Lloyd Wright -arkkitehtisukuun kuuluvan Eric Lloyd Wrightin suunnittelema. ”Santaranta on esimerkki siitä, ettei energiatehokkuuden tarvitse kahlita arkkitehtuuria pohjolassakaan. Energiatehokkaan talon kattoa ja seiniä ei tarvitse tehdä bunkkerimaisen paksuiksi, normaalit paksuudet riittävät. Eristeiltä tämä vaatii kuitenkin alhaista lämmönjohtavuutta”, sanoo SPU Systemsin varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen. SPU Eristeen lämmönjohtavuus on markkinoiden pienin. Sen lämmönjohtavuutta kuvaava lambda design -arvo on 0,023 W/mK, kun kilpailevien eristeiden arvot ovat tyypillisesti 0,035-0,040 W/mK. ”SPU Eristeet ovat kasvattaneet parin viime vuoden aikana suosiotaan erityisesti kaikkein energiatehokkaimpien rakennusten, kuten passiivitalojen lämmöneristeenä”, Jormalainen kertoo. Santapukki nimittää omaa taloaan aktiivitaloksi, sillä siihen liitettyjen pientuulivoimaloiden avulla talo tuottaa enemmän energiaa kuin kuluttaa. Ylijäämäsähkö menee yleiseen sähköverkkoon. Santapukin kaksiosaisen talon ensimmäisen osan on määrä valmistua ensi kesänä. Laadusta ei tingitä. ”Tavoite on, että talo on kunnossa vielä 200 vuodenkin päästä, kun aika on minusta jättänyt”, Santapukki kertoo. Lisätietoja ja valokuvapyynnöt: Janne Jormalainen, varatoimitusjohtaja, SPU Systems Oy, janne.jormalainen@spu.fi, 050 556 2032 Sipe Santapukki, haastattelupyynnöt: Katja Ståhl/Apulanta Oy, apulanta.katja@gmail.com, 040 58 86 667 SPU: SPU Systems Oy on suomalainen energiatehokkaiden eristysmateriaalien ja -ratkaisujen valmistaja. Yrityksen päätuotteet ovat SPU Eristeet ja SPU Elementit. SPU Eristeitä käytetään sekä uudis- että korjausrakentamisessa muun muassa matalaenergia- ja passiivirakennuksissa. Hallirakentamiseen kehitetyt, puurakenteiset SPU Elementit ovat pitkälle esivalmistettuja suurelementtejä, joita käytetään rakennusten katoissa ja seinissä. Vuonna 2008 SPU Systems Oy:n liikevaihto oli 18,3 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 70 henkilöä. spu.fi