• Infor Oy/

SPU ja Finnforest aloittaneet yhteistyön passiivitalojen kattoratkaisujen kehittämisessä

Yhteistyössä kehitettävät SPU Passiivikatto -elementit soveltuvat jatkossa yhä moninaisempiin pientaloihin. Yleistyessään SPU Passiivikatto nopeuttaa pientalojen katonrakennusta viikoilla.

Energiatehokkaaseen rakentamiseen erikoistunut SPU Systems Oy ja Metsäliiton Puutuoteteollisuus (Finnforest) ovat yhdessä kehittäneet puurunkoisen kattoelementin pientaloihin. Kehitystyön kohteena on ollut SPU:n runsas vuosi sitten lanseeraama SPU Passiivikatto -elementti. ”Aloitimme yhteistyön, koska Finnforestilla on osaamista, joka auttaa elementin teknisten ominaisuuksien jatkokehittämisessä. Jatkokehittämisen tavoitteena on mahdollistaa SPU Passiivikaton käyttö yhä moninaisemmissa kohteissa, esimerkiksi suurissa omakotitaloissa ja rivitaloissa”, kertoo SPU Systems Oy:n varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen. Yhteistyössä kehitetty Finnforest Kertopuu -runkoinen kattoelementti koostuu kantavasta Kertopuu-rakenteesta, SPU:n kehittämästä polyuretaanieristeestä ja koolauksesta. Elementtiä toimitetaan määrämittoihin valmistettuna ja sen maksimikoko on tällä hetkellä 2,4 x 9 metriä. Maksimikokoa aiotaan kasvattaa. SPU Passiivikaton U-arvo on 0,07 W/ m²K ja sitä voidaan käyttää esimerkiksi matalaenergiataloissa ja passiivitaloissa. Erinomaisen lämmöneristävyyden ohella elementin etuina ovat nopea asennus, muita passiiviratkaisuja ohuempi rakenne ja helppo työstettävyys työmaalla. ”Perinteisellä tavalla talon yläpohjan tekoon saattaa kulua 3-4 viikkoa, elementtimme supistaa katon rakennuksen parhaassa tapauksessa yhteen päivään”, Jormalainen kertoo. SPU Passiivikattoa on käytetty jo useissa kohteissa eri puolilla Suomea. SPU Passiivikaton on mahdollista saada esimerkiksi Lujabetoni Oy:n, Suutarinen Yhtiöiden ja VaBe Talot Oy:n matala- ja passiivitaloratkaisuihin. SPU Passiivikatto -esimerkkikohteita: - VaBe Talot Oy:n Andromeda Valkeakosken asuntomessuilla: www.vabemessutalo.fi - SPU Passiivitalo Villa Borg Espoossa: www.spu.fi/villa_borg - Suutarinen Yhtiöiden ennätystiivis passiivitalo Mäntyharjulla: www.spu.fi Lisätietoja: Janne Jormalainen, varatoimitusjohtaja, SPU Systems Oy, janne.jormalainen@spu.fi, 050 556 2032 Kari Kemppainen, myyntipäällikkö, Metsäliiton Puutuoteteollisuus, kari.kemppainen@finnforest.com, 050 593 0733 Valokuvat: www.spu.fi/spu_passiivikatto_kuvat SPU: SPU Systems Oy on suomalainen energiatehokkaiden eristysmateriaalien ja -ratkaisujen valmistaja. Yrityksen päätuotteet ovat SPU Eristeet ja SPU Elementit. SPU Eristeitä käytetään sekä uudis- että korjausrakentamisessa muun muassa matalaenergia- ja passiivirakennuksissa. Hallirakentamiseen kehitetyt, puurakenteiset SPU Elementit ovat pitkälle esivalmistettuja suurelementtejä, joita käytetään rakennusten katoissa ja seinissä. Vuonna 2008 SPU Systems Oy:n liikevaihto oli 18,3 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 70 henkilöä.