Suomen ensimmäinen nollaenergiakerrostalo rakenteilla Kuopioon

Kuopion nollaenergiakerrostalo on Suomen ensimmäinen rakennus, joka täyttää EU:n valmistelussa olevan energiatehokkuusdirektiivin 2020-vaatimukset.

Kuopion asuntomessujen oheiskohteeksi valittu nollaenergiakerrostalo on seuraava askel passiivirakentamisesta kohti energiaomavaraista rakennusta. Rakennus perustuu passiivitalolle tyypillisiin energiatehokkaisiin rakenneratkaisuihin, joita täydentää talon oma uusiutuvan energian tuotanto. “Rakennus on passiivitalojen tapaan tavanomaista kerrostaloa tehokkaammin eristetty ja ilmatiiviimpi. Tehokkaalla eristämisellä minimoidaan talossa tuotettavan energian tarve“, kertoo SPU Systemsin varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen. Esimerkiksi talon seinien lämmöneristyksen lämmönläpäisykerroin eli U-arvo on ainoastaan 0,08 W/m2K. Eristeratkaisuna on 300 millimetriä SPU Eristettä, jonka lämmönjohtavuus on markkinoiden pienin. Tehokkaan eristyksen ansiosta nollaenergiakerrostalon rakenteet, kuten seinät, eivät ole juuri tavanomaisen kerrostalon rakenteita paksumpia. Tehokkaasti eristävän ulkovaipan lisäksi talon energiantarvetta vähentävät muun muassa ilmanvaihdon lämmön talteenottolaitteet ja energiatehokkaat hissit, kodinkoneet ja valaistusjärjestelmät sekä luonnonvalon tehokas käyttö. Taloon asennetaan myös huoneistokohtainen veden- ja energianmittaus. Talo tuottaa kulutuksensa verran energiaa Kuopion nollaenergiakerrostaloon valmistuu 47 esteetöntä yksiötä. Rakennuksen lämmitysenergiantarve on 12 kWh/m2, minkä lisäksi energiaa kuluu muun muassa kodinkoneisiin. Nollaenergiatalo tuottaa yhtä paljon energiaa kuin se kuluttaa. Toisin sanoen nollaenergiatalossa tuotetun uusiutuvan energian ylijäämä on vähintään saman verran kuin käytetyn uusiutumattoman energian määrä. Kuopion nollaenergiakerrostalossa energiaa tuotetaan aurinkopaneeleilla, minkä lisäksi hyödynnetään maalämpökaivoa. Kuopion lisäksi vastaava nollaenergiakerrostalo on valmisteilla Järvenpäähän. Kuopion taloa rakentaa Lujatalo Oy Lujabetonin valmistamista betonielementeistä. Energiatehokkaaseen rakentamiseen erikoistunut SPU Systems Oy vastaa nollaenergiatalojen eristeratkaisuista. Rakennushankkeiden tavoitteena on luoda konsepti ARA-tuotantoon soveltuvista kohtuuhintaisista nollaenergiataloista. Konseptia kehittämässä ovat olleet Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) yhteistyössä Kuopion Opiskelija-asunnot Oy:n, Järvenpään Mestariasunnot Oy:n, Tekesin, Sitran ja VTT:n kanssa. “Kuopion ja Järvenpään nollaenergiatalot ovat Suomessa suunnannäyttäjiä energiatehokkaassa kerrostalorakentamisessa. Suunnannäyttäjiä tarvitaan, sillä EU:n valmistelussa olevan energiatehokkuusdirektiivin mukaan kaiken uudisrakentamisen tulee olla lähes nollaenergiatasoa vuoden 2020 loppuun mennessä“, Jormalainen sanoo. Yleisöllä on mahdollisuus tutustua rakenteilla olevaan nollaenergiakerrostaloon Kuopion asuntomessujen yhteydessä. Kohde on avoinna yleisölle 1.8. alkaen. Lisätietoja: Varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen, SPU Systems Oy, janne.jormalainen@spu.fi, 050 556 2032 Esimerkkejä energiatehokkaasta rakentamisesta: spu.fi SPU: SPU Systems Oy on suomalainen energiatehokkaiden eristysmateriaalien ja -ratkaisujen valmistaja. Yrityksen päätuotteet ovat SPU Eristeet ja SPU Elementit. SPU Eristeitä käytetään sekä uudis- että korjausrakentamisessa. Hallirakentamiseen kehitetyt, puurakenteiset SPU Elementit ovat pitkälle esivalmistettuja suurelementtejä, joita käytetään rakennusten katoissa ja seinissä. SPU Eristeitä ja SPU:n kehittämiä ratkaisuja käytetään laajalti matala- ja passiivienergiarakentamisessa. Suomen lisäksi SPU Eristeitä myydään Skandinaviassa, Baltiassa ja Venäjällä. Lisätietoja osoitteessa: spu.fi