Suomen ensimmäinen passiivitaloasuinalue Pälkäneelle

Kostianvirran passiivitaloalueelle nousee yhdeksän paritaloa ja viisi rivitaloa. Rakennustyöt alkavat huhtikuussa 2010.

Pälkäneelle Roineen järven rantaan nousee Suomen ensimmäinen passiivitaloalue. Kostianvirran passiivitaloalueeksi nimetylle alueelle rakennetaan yhteensä 33 asuntoa yhdeksään paritaloon ja viiteen kolmen perheen rivitaloon. Kaikki alueelle tulevat passiivitalot ovat 10-Talojen toimittamia valmistaloja, jotka rakennetaan 10-Talojen suurelementeistä ja SPU Passiivikattoelementeistä. Kattoelementtien lisäksi SPU Eristeitä käytetään myös talojen muissa eristeratkaisuissa. Talojen rakennuttajana toimii Laipanmaan Rakennus Oy. Alueen paritalot ovat kooltaan 230 ja 250 neliötä, rivitalot 300 neliötä. Talot toteutetaan markkinarahoitteisesti. Ensimmäisen talon rakentaminen aloitetaan huhtikuussa 2010. ”Päädyimme passiivienergiarakentamiseen, koska halusimme tarjota asunnon ostajille Pälkäneen hienoimman paikan lisäksi lisäarvoa, josta on hyötyä myös tulevaisuudessa. Asukkaat säästävät sitä enemmän, mitä korkeammiksi energian hinta ja ympäristöverot nousevat”, Laipanmaan Rakennus Oy:n toimitusjohtaja Juha Perälä sanoo. Passiivitalojen rakentaminen on alkanut Suomessa yleistyä, mutta tähän saakka kyse on ollut lähinnä yksittäisten talojen rakentamisesta. ”Pälkäneen asuntohanke on päänavaus passiivienergiarakentamisen leviämiselle myös aluerakentamiseen”, sanoo SPU Systemsin varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen. Myös Puutalokymppi Oy:n toimitusjohtaja Harri Nokso arvioi passiivienergiarakentamisen hankkeiden laajentuvan nopeasti. ”10-Talojen valmistalotoimitusten kysyntä on kasvanut vahvasti vaikeassa markkinatilanteessa, ja kasvava osuus tuotannosta on passiivitaloja. Uskomme, että jo vuonna 2012 ei juuri muuta rakenneta kuin passiivitaloja”, Nokso sanoo. Lisätietoja: Varatoimitusjohtaja Janne Jormalainen SPU Systems Oy, janne.jormalainen@spu.fi, 050 556 2032 Toimitusjohtaja Harri Nokso, Puutalokymppi Oy, harri.nokso@puutalokymppi.com, (06) 247 1230 Toimitusjohtaja Juha Perälä, Laipanmaan Rakennus Oy, juha.perala@wippies.fi, 0400 797986 Havainnekuvat: spu.fi Passiivitalot: Passiivienergiatalon toiminta perustuu siihen, että talon lämmitysenergiantarve on vähennetty niin pieneksi että kodinkoneiden ja ihmisten tuottama lämpö riittävät ylläpitämään miellyttävän sisälämpötilan suurimman osan vuodesta. VTT:n määritelmän mukaan passiivitalon vuosittainen lämmitysenergian maksimitarve on Suomessa 20 - 30 kWh/m². Yleistyessään passiivitaloilla voidaan tehokkaasti vähentää hiilidioksidipäästöjä ja torjua ilmastomuutosta. Esimerkkejä energiatehokkaasta rakentamisesta: spu.fi SPU: SPU Systems Oy on suomalainen energiatehokkaiden eristysmateriaalien ja -ratkaisujen valmistaja. Yrityksen päätuotteet ovat SPU Eristeet ja SPU Elementit. SPU Eristeitä käytetään sekä uudis- että korjausrakentamisessa muun muassa matalaenergia- ja passiivirakennuksissa. Hallirakentamiseen kehitetyt, puurakenteiset SPU Elementit ovat pitkälle esivalmistettuja suurelementtejä, joita käytetään rakennusten katoissa ja seinissä. Vuonna 2008 SPU Systems Oy:n liikevaihto oli 18,3 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 70 henkilöä.