Ilmastoviisas Inrego panostaa voimakkaasti Suomen IT-markkinoille

Report this content

Kiertotalous saa yhä enemmän jalansijaa elektroniikka-alalla, ja kiinnostus IT-laitteiden uudelleenkäyttöön on lisääntynyt huomattavasti. Ruotsalainen Inrego panostaa nyt voimakkaasti Suomen IT-markkinoille. Yritys toimittaa kunnostettuja IT-laitteita jo 90 maahan ympäri maailman, mutta uusi toimisto Helsingissä on ensimmäinen Ruotsin ulkopuolella. Sijoittuminen Suomen markkinoille on tärkeä ensimmäinen askel kansainvälisessä suursatsauksessa, joka tulee lisäämään läsnäoloa useilla tärkeillä markkinoilla.

Vuonna 1995 perustettu Inrego on tällä hetkellä alansa markkinajohtaja Pohjoismaissa ja edelläkävijä Ruotsin kierrätettävien IT-laitteiden markkinoilla. Vuonna 2019 Inrego avasi Suomeen verkkokaupan, ja nyt on aika ottaa seuraava askel avaamalla toimipiste Helsinkiin.

- Olemme huomanneet, että suomalaisten IT-ostajien kiinnostus kestävää kehitystä kohtaan kasvaa jatkuvasti. Uudelleenkäytettävien laitteiden markkinat ovat pohjimmiltaan globaalit markkinat, ja suuri osa liiketoiminnastamme tapahtuu jo nyt kansainvälisesti. Uuden askeleen ottaminen ja fyysisen toimipisteen perustaminen Suomeen tuntuu erittäin jännittävältä, sanoo Jonas Carlsson, Inregon konsernijohtaja. Suomi on jo pitkään ollut meille tärkeä markkina-alue, joten tuntuu luonnolliselta ottaa tämän matkan ensimmäinen askel juuri siellä.

Helsingin toimisto avaa ovensa syksyn aikana ja tulee keskittymään pääasiassa käytettyjen IT-laitteiden kauppaan, ostamiseen ja myyntiin ITAD-markkinoilla (IT Asset Disposition). Suomen maajohtajana toimii Teemu Simola. Helsingin toimisto on Inregon ensimmäinen Ruotsin ulkopuolella, mutta sitä seuraavat pian lisäinvestoinnit Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan.

Kasvanut ilmastotietoisuus edistää laajentumista

Kun ostat kunnostetun kannettavan tietokoneen uuden ostamisen sijaan, säästät keskimäärin 280 kg hiilidioksidipäästöjä. Käytetty näyttö säästää hiilidioksidipäästöjä jopa 520 kg. Yhteiskunnan kasvava kiinnostus kestävää kehitystä kohtaan sekä taloudelliset ja ilmastolliset hyödyt ovat lisänneet merkittävästi Inregon tuotteiden kysyntää viime vuosina. Kansainväliset ITAD-markkinat kasvavat tasaisesti ja Grand View Research, Inc:n mukaan maailmanlaajuisen arvon arvioidaan olevan vuonna 2025 noin 24 miljardia euroa. Inregon liikevaihto on kasvanut lähes 10 % edelliseen tilivuoteen verrattuna ja yksityisasiakkaiden verkkokauppa Ruotsissa on lisääntynyt 20 % vuoden 2019 aikana.

- Oltuamme alalla 25 vuoden ajan voin todellakin sanoa, että olemme saaneet kasvaa ja kehittyä omaan tahtiimme ja että nyt olemme valmiita ottamaan seuraavan askeleen kansainvälisesti. Kiertotalous on tullut jäädäkseen, ja ilmastokysymyksessä tapahtuneen heräämisen jälkeen tuntuu erittäin toiveikkaalta, että niin monet ovat nyt tosissaan alkaneet tarkkailla IT-kulutustaan ja pohtia, miten voisivat vähentää ympäristövaikutustaan, sanoo Inregon perustaja Henrik Nilsson.

Vuonna 2019 Inrego antoi uuden elämän yli 350 000 IT-tuotteelle. Kevään myyntiin vaikuttaneesta pandemiasta huolimatta määrästä näyttäisi tulevan tänä vuonna vielä suurempi. Myös yrityksen liikevaihdon odotetaan kasvavan kuudetta vuotta peräkkäin. Inrego palkkasi kesän aikana uusia työntekijöitä, joita on nyt yhteensä 190.

Lisätietoja antaa:

Jonas Carlsson