Moottorikelkat nyt käytössä 365 päivää vuodessa

Report this content

Latausratkaisujen asiantuntija InterControl Oy ja sähkömoottorikelkkojen valmistaja Aurora Powertrains Oy esittelivät ensimmäisen kaksisuuntaisen latauksen moottorikelkkoihin. Suomalaisyritykset esittelivät liikkuvaa maailmaa todella sähköistävän ratkaisun Nordic EV Summit –kongressissa Oslossa huhtikuussa 2024.

- Sähköiset moottorikelkat yleistyvät nyt kiihtyvällä vauhdilla. eSled Aurora ei tuota ajettaessa CO2- tai mitään muitakaan päästöjä, se on hajuton ja hiljainen eikä häiritse muita ulkoilijoita. Vakaa ja ketterä ajettavuus kerää myös kiitosta, hymy on jokaisen koeajajan kasvoilla, kertoo Matti Autioniemi, Aurora Powertrains Oy:n toimitusjohtaja.

Sähkömoottorikelkan taloudellisuus on omaa luokkaansa. Reittiajossa eSled kuluttaa sähköä vain 21 kWh 100 km matkalla (jopa alle 2€). Lisäksi huoltokulut ovat minimaalliset.

- Haluamme sähköisen moottorikelkkamme olevan alansa ehdoton edelläkävijä. Yhdessä InterControlin Latinki 11 DC-laturin kanssa eSled Aurora tarjoaa ajoneuvosta verkkoon (V2G) –teknologian, ensimmäisenä maailmassa, Autioniemi kertoo.

”Oikeasti toimiva V2G-järjestelmä muuntaa eSledin energiavarastoksi ja voit hallita akustoon ladattua sähköä optimaalisesti. Esimerkiksi halpa pörssisähkö tai auringon energia hoitavat ”tankkauksen” ja käytät sitten sähköä varastosta tarpeen mukaan, vuoden jokaisena päivänä!’’ jatkaa Autioniemi innostuen.

Valtavien CO2-päästövähennysten ja säästöjen lisäksi V2G tarjoaa moottorikelkkojen operaattoreille uusia sivutuotteita. - Esimerkiksi hiihtokeskukset, elämysmatkayrittäjät ja julkishallinnon toimijat voivat kytkeä eSled-laivueensa osaksi sähköverkon varavirtajärjestelmää. Silloin kelkat eivät lumettomana aikana vain kerää pölyä, vaan ne tuottavat euroja, korostaa Matti Autioniemi.

”Yhteistyö Aurora Powertrainsin kanssa on avannut uusia mahdollisuuksia hyödyntää V2G -latausratkaisuamme. Ennakkoluuloton ja päättäväinen eteneminen uusien standardien mukaisesti on mahdollistanut toimivan 15118-20 kaksisuuntaisen latausprosessin, jossa eSledin ja valmistamamme Latinki 11 keskeiset latauskomponentit tulevat eri valmistajilta. Siksi painotamme erityisesti yhteensopivuuden tärkeyttä, jotta kaikki pääsevät rakentamaan ratkaisuja tähän uuteen V2G ympäristöön.”

”Erityisesti haluamme kiittää strategista partneriamme, Ambibox GmbH, näiden ratkaisujen mahdollistamisesta ja eteenpäin viemisestä. ”InterControl Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Ilola toteaa ja haluaa painottaa, että tärkeää on saada seuraavaksi nimenomaan autonvalmistajat puhaltamaan yhteen hiileen, jotta seuraava askel kehityksessä olisi kaikille yhteinen.

Aurora Powertrains Oy

Ismo Mäkinen, brand manager, partner

+358 400 313 003, ismo.makinen@esled.com

InterControl Oy

Timo Kulkki, myynti- ja tuotepäällikkö

+358 45 7881 5922, timo.kulkki@intercontrol.fi

Kuva1: Aurora Powertrains eSled Aurora

Kuva2: InterControl Latinki11

Kuva3: eSled ja Latinki11 esillä Nordic EV Summitissa, Oslossa 2024

Aurora Powertrains Oy kehittää ja valmistaa eSled-sähkömoottorikelkkoja sekä omiin akkumoduuleihin pohjautuvia akustoja. Akkujärjestelmä on modulaarinen ja tarjoaa hyvän suorituskyvyn.  APT:n järjestelmien asiakkaita ovat mm. sähköveneiden, pientyökoneiden ja tela-ajoneuvojen valmistajat. Yritys on perustettu vuonna 2017. Tuotekehitysyksikkö sijaitsee Rovaniemellä ja tuotantolaitos Mikkelissä.

InterControl Oy on vuonna 2011 perustettu yritys, joka tarjoaa lataus- ja energiaratkaisuja Suomessa, Pohjoismaissa sekä Baltiassa. InterControl on osa ITR Groupia, jonka työyhteisössä on noin 40 henkilöä ja toimisto sijaitsee Turussa.