Intermecin käsitietokoneet tehostavat Dansk Supermarkedin työtä

Tanskan suurin vähittäiskauppakonserni Dansk Supermarked halusi tehostaa myymälähenkilöstönsä työtä ja lisätä samalla yrityksensä liikevaihtoa. Saavuttaakseen tavoitteensa yritys investoi vuosina 2010 ja 2011 Intermecin kannettaviin CN50-käsitietokoneisiin. Dansk Supermarked säästää jo nyt aikaa, ja säästöjen pitäisi näkyä pian myös liikevaihdossa.

Parasta designia hyvään hintaan
Dansk Supermarked on Tanskan nopeimmin kasvavia vähittäiskauppakonserneja. Konserniin kuuluu seitsemän vähittäiskauppaketjua sekä Salling-tavaratalo. Viidessä maassa toimivalla yrityksellä on yhteensä 43 000 työntekijää. Ruotsissa ketjulla on lähes 150 Netto-myymälää.

Aluksi ei ollut lainkaan varmaa, että Dansk Supermarked valitsisi toimittajakseen Intermecin.
Yritys testasi perusteellisesti kolmen eri toimittajan käsitietokoneita. Dansk Supermarked asetti käsitietokoneelle selkeät vaatimukset. Perusvaatimusten lisäksi tärkeitä kriteerejä olivat hinta, näytön koko ja resoluutio, akun käyttöikä, suorittimen kapasiteetti sekä WiFi-verkon turva-asetukset. Yritys halusi lisäksi vankkatekoisen laitteen, joka kestäisi esimerkiksi pudotusta betonilattialle noin 1,5 metrin korkeudesta.

-     Intermecin valintaa puolsivat tuotteiden hyvä muotoilu ja edullinen hinta. Käteen hyvin sopiva CN50 on helppokäyttöinen, toteaa Dansk Supermarkedin IT-johtaja Kasper Jørgensen.

Dansk Supermarkedille oli tärkeää, että uudet käsitietokoneet lisäsivät yrityksen liikevaihtoa. Uusien käsitietokoneiden avulla pysytään paremmin selvillä tuotteiden varastotilanteesta ja pystytään tilaamaan tuotteita ajoissa lisää, mikä parantaa yrityksen liikevaihtoa. Dansk Supermarked seuraa investoinnin onnistumista mittaamalla varastosta loppuneiden tuotteiden määrää. Investoinnin toivotaan lisäävän liikevaihtoa jo vuoden 2013 aikana.

Lisää joustavuutta myymälöissä

Dansk Supermarkedilla on edelleen myös pöytätietokoneita, mutta Intermecin tuotteiden avulla työt sujuvat nykyään joustavammin ja helpommin. Käsitietokoneet ovat tehostaneet kaikkien, mutta etenkin myymäläpäälliköiden työtä, koska he voivat tehdä töitä nyt myös myymälässä eikä vain toimistossa tietokoneen ääressä.

-     Intermecin tuotteilla halutaan paitsi säästää rahaa myös helpottaa päivittäisiä työrutiineja. Työntekijät ovat tyytyväisiä uusiin käsitietokoneisiin ja arvostavat sitä, että he voivat tehdä töitä kätevästi koko myymälässä, Kasper Jørgensen kertoo.

Dansk Supermarked käyttää CN50-käsitietokoneita kolmeen eri tehtävään. Ensinnäkin niiden avulla tarkkaillaan tuotteiden määrää myymälän hyllyillä ja varastossa ja pyritään siten estämään tuotteiden loppuminen. Lisäksi niiden avulla tilataan etikettejä ja rekisteröidään tuotteita, joiden parasta ennen -päivämäärä on ohitettu.

CN50-käsitietokone toimii tehokkaasti ääni- ja tietokoneviestinnässä ja soveltuu erinomaisesti myymälässä liikkuen tehtäviin töihin. CN50:ssä on vakiona tehokas 3 megapikselin värikamera sekä viivakoodien skannaustoiminto. Sisäänrakennettu Bluetooth mahdollistaa turvallisen langattoman yhteyden kuulokkeisiin, mobiilitulostimiin ja muihin Bluetooth-yhteydellä toimiviin laitteisiin.

Yhteistyö jatkuu

Intermecin ja tanskalaisen vähittäiskauppayrityksen yhteistyö on vielä alkuvaiheissaan, mutta Dansk Supermarked on tyytyväinen uusiin tuotteisiin ja suhtautuu myönteisesti yhteistyön jatkamiseen.

-     Olemme tyytyväisiä tällä hetkellä käyttämiimme Intermecin tuotteisiin. Laajennamme jatkuvasti myymäläverkkoamme ja tarvitsemme lisää laitteita logistiikan hoitamiseen. Hankimme todennäköisesti jatkossa lisää Intermecin tuotteita, Kasper Jørgensen toteaa.

Myös Intermec toivoo yhteistyön jatkuvan:

-     Olemme erittäin iloisia yhteistyöstämme Dansk Supermarkedin kanssa ja odotamme innokkaina jatkoa, toteaa Intermec Technologiesin Tanskan maajohtaja Bo Simon Larsen.

Faktaruutu

Profiili

• Dansk Supermarked on Tanskan suurin vähittäiskauppakonserni, joka omistaa seitsemän vähittäiskauppaketjua ja Salling-tavaratalon.
  • Yrityksellä on viidessä eri maassa yhteensä noin 43 000 työntekijää.
  • Konsernilla on noin 1 300 myymälää.
  • Vuosiliikevaihto on 66 miljardia Tanskan kruunua.

Ongelma

• Myymäläpäälliköt käyttivät toimistonsa pöytätietokoneita eivätkä sen vuoksi ehtineet olemaan myymälöissä tarpeeksi.

Tavoitteet

• Sijoitetun pääoman tuotto muutamassa vuodessa
  • Työntekijöiden työn helpottaminen

Ratkaisu