Keräilyvirheet maksavat vuodessa miltei 290 000 euroa

Intermec julkaisi hiljattain raporttinsa nk. piilokustannuksia kartoittaneesta kansainvälisestä tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan jakelukeskukset menettävät vuosittain keskimäärin miltei 290 000 euroa keräilyvirheiden vuoksi. Tehostamisen ja kustannusleikkausten tarve on nyt suurempi kuin koskaan, minkä vuoksi yritykset ovat alkaneet kartoittaa jakeluprosessejaan ja käyttämäänsä tekniikkaa. Lisäksi vaatimukset jakeluprosessien virheettömyydestä kasvavat koko ajan.

Intermecin Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Ranskassa ja Saksassa toimivien yritysten 250 jakelujohtajalle tekemä tutkimus osoittaa, että jokainen keräilyvirhe maksaa keskimäärin 16 euroa. Amerikkalainen tutkimusyritys Vanson Bourne toteutti tutkimuksen Intermecin toimeksiannosta.

Yli puolet haastatelluista jakelujohtajista kertoi keräilytarkkuuden olevan alle 97 prosenttia. 19 prosenttia haastatelluista ei edes mittaa keräilyvirheiden aiheuttamia kustannuksia, joten toimitusketjuun kertyvät tappiot voivat olla sitäkin suuremmat.

Hyvä tuottavuus ja tarkkuus ovat ratkaisevia tekijöitä yrityksen voittomarginaalien lisäämisessä. 59 prosenttia johtajista käyttää sen vuoksi nykyisin ”täydellisen tilauksen” käsitettä parannusalueiden tunnistamiseen. Tällöin mitataan sitä, pystyykö yritys toimittamaan asiakkaalleen tämän toivoman tuotteen ja määrän sovittuna aikana asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Mukana pitää olla asianmukaiset asiakirjat eikä tuote tai sen pakkaus saa olla vaurioitunut. Käsitteen avulla arvioidaan ja seurataan toimittajan toimituspalvelua kokonaisuudessaan useista eri näkökohdista.

Työvirtansa hiljattain kartoittaneista yrityksistä 47 prosenttia oli sitä mieltä, että keräily on tärkeä alue, jolla kustannuksia myös on helpoin karsia. ”Täydellinen tilaus” -mittausmenetelmää käyttävien mielestä menetelmä lisäsi selvästi yrityksen säästöjä, ja 43 prosenttia vastanneista pitikin täydellisiä toimituksia kaikkein kannattavimpana toimenpiteenä.

Voittomarginaalien parantaminen jakelukeskuksissa:

•   Lähes kahdeksan kymmenestä johtajasta on saanut tehtäväkseen saavuttaa toiminnassaan keskimäärin 19 prosentin säästöt. Tämä edellyttää yrityksen nykyisten prosessien ja tekniikan kartoittamista.

•   Miltei kolme neljännestä uskoo, että jakelukeskuksen automatisoinnin lisääminen parantaisi kannattavuutta eniten. Yhtä moni uskoo samaa uusista tekniikkainvestoinneista.

•   Tästä huolimatta 51 prosenttia arvelee uuden tekniikan käyttöönoton olevan työntekijöille melkoisen haasteellista, ja tekniikan tulisikin sen vuoksi olla intuitiivista ja helppokäyttöistä.

•   Lähes yhtä monen (49 prosenttia) mielestä on vaikeaa täsmentää, missä jakeluprosessin vaiheessa uudet tekniikkainvestoinnit tuottavat eniten hyötyä.

•   Runsas kaksi kolmannesta (68 prosenttia) uskoo, että työntekijöiden liikkuvuus ja joustavuus ovat ratkaisevia tekijöitä kannattavuuden parantamiselle. Tähän uskottiin vahvimmin Yhdysvalloissa (76 prosenttia) ja Isossa-Britanniassa (84 prosenttia).

Tekniikka työpaikalla

•   Siitä huolimatta, että monet uskovat vahvasti uuteen tekniikkaan ja tehokkaaseen automatisointiin, 23 prosenttia yrityksistä käyttää edelleen paperia monissa jakelukeskuksen työprosesseissa.

•   Paperin käytön jatkamisesta huolimatta useimmat yritykset ovat yhtä mieltä siitä, että jakelukeskuksen suoritustason parantaminen edellyttää modernin tekniikan käyttöönottoa. 72 prosenttia johtajista on esimerkiksi sitä mieltä, että työntekijöiden joustavuuden varmistamiseksi tarvitaan monitoimista laitteistoa, joka usein myös lisää työntekijöiden kapasiteettia.

•   RFID on yksi yleistyvä tekniikkatrendi, jota 52 prosenttia haastatelluista käyttää jakelukeskuksissaan. Yleisimmin se on käytössä Saksassa (60 prosenttia). Puheohjausta käyttää lähes neljännes eli 24 prosenttia vastanneista.

Intermecin jakelukeskuksille suunnatun toiminnan Industry Marketing Director Bruce Stubbs sanoo:

–           Tutkimus osoittaa, miten paljon yrityksen asiakaspalvelu ja kokonaiskannattavuus kärsivät, jos yritys ei täytä ”täydellisen tilauksen” vaatimuksia. Jos menetelmää ei sovelleta, yrityksen tulos ja suorituskyky heikkenevät jatkossa vielä lisää. Pystyäkseen saavuttamaan tarvittavat kustannussäästöt koko jakelukeskuksessa yritysten on erittäin tärkeää investoida uusiin prosesseihin ja tekniikkaan ja ottaa ne käyttöön.

Puh.: 46 8 622 06 59, Sähköposti: pia.clerte@intermec.com

Puh.: 46 8 622 06 53, Sähköposti: patrik.fredriksson@intermec.com

Lisätietoa on osoitteessa: www.intermec.se. Voit myös seurata toimintaamme osoitteessa www.twitter.com/intermec tai www.facebook.com/intermec.

Intermec
Intermec on johtava toimija yritysten työvirtojen parantamisessa. Kehitämme markkinoiden johtavia automaattisen tiedonkeruun järjestelmiä sekä kenttähenkilöstön, varastojen ja asiakkaiden integrointiin tarvittavia IT-ratkaisuja. Yrityksellä on paikalliskonttoreita Tukholmassa, Kööpenhaminassa ja Oslossa. Lisätietoja Intermecistä on osoitteessa www.intermec.se.

Tutkimus
Tutkimuksessa haastateltiin 250 johtajaa, jotka toimivat yli 500 työntekijää työllistävien yritysten palveluksessa. Yritysten toimialoja ovat vähittäiskauppa, valmistus, jakelu, kuljetukset, kemikaalit, logistiikka, lääkkeet, tukkukauppa ja nopeasti liikkuvat kuluttajatuotteet. Tutkimusyritys Vanson Bourne toteutti tutkimuksen Intermecin toimeksiannosta lokakuussa 2012.