Tiedä miten hyppäät -kampanja alkaa

Report this content

Lehdistötiedote Julkaisuvapaa 15.6.2003 Tiedä miten hyppäät -kampanja alkaa Invalidiliitto muistuttaa juhannuksen lähestyessä Tiedä miten hyppäät - kampanjallaan varomattoman uimahyppäämisen riskeistä. Erityisen vaarallinen on miesten suosima tapa hypätä veteen pää edellä. Joka kesä sattuu satoja eriasteisia sukellusonnettomuuksia, joista tuhoisimpia ovat täydelliseen liikuntakyvyn menetykseen johtaneet vakavat onnettomuudet. Huolestuttavinta on se, että nämä onnettomuudet sattuvat lähes poikkeuksetta 15-30-vuotiaille nuorille miehille. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskuksessa on kuntoutettu noin 80 selkäydinvammaista, joiden halvaantuminen on tapahtunut epäonnistuneen sukeltamisen seurauksena. Selkäydinvaurio on aina katastrofi sekä yksilölle itselleen että hänen läheisilleen. Vältä turhat onnettomuudet ja nauti kesästä Tutkimusten mukaan kaksi kolmesta vakavasta onnettomuudesta sattuu omassa rannassa. Talvi on voinut tuoda mukanaan mökkirantaan uppotukkeja tai veteen on heitetty romuja ja roskia. Uimarannoilla saattaa veden pohjasta löytyä esim. polkupyöriä, roskakoreja ja metalliputkia, jotka voivat olla veteen sukeltavalle kohtalokkaita. Veden pinta saattaa myös olla huomattavasti edellisestä vuodesta matalammalla. Jotta turhilta uimahyppyonnettomuuksilta vältyttäisiin, on jokaisen suomalaisen henkilökohtainen harkinta tärkeää. Viina ja vesi ovat huono yhdistelmä. Alkoholin vaikutuksen alaisena sukeltaja helposti yliarvioi oman kuntonsa ja jättää tarkastamatta hyppypaikan. Vesillä liikuttaessa pitäisi muistaa varovaisuus ja toisista huolehtiminen. Sekä luonnon että kaikkien uimareiden edun mukaista on myös se, että emme käytä uimarantoja tai muitakaan vesistöjä yleisinä kaatopaikkoina. Julisteilla ja kirjeensulkijoilla varoja valistustyöhön Tiedä miten hyppäät -kampanja rahoitetaan myymällä aiheeseen liittyviä julisteita ja Suvi Leukumavaaran piirtämiä kirjeensulkijamerkkejä. Myynnin hoitavat Invalidiliiton omat puhelinmyyjät. Tilauksen mukana saa myös aiheesta kertovan kampanjaesitteen. Lisätietoja: Invalidiliitto/viestintä, Kaija Pulli puh. (09) 6131 9285 tai 040 513 1925, kaija.pulli@invalidiliitto.fi, Invalidiliiton verkkosivuilta löytyy myös kampanjaan liittyvä palstanpää. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/13/20030612BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/13/20030612BIT00630/wkr0002.pdf