Lehdistötiedote: Raskausaikana nautittu mustaherukansiemenöljy vähentää lasten atopiaoireita

Atopiatutkimukseen käytettyä herukansiemenöljyä saa nyt apteekista ja luontaistuotekaupoista Iho Omega -kapseleina.

Turun yliopistossa tehty kliininen ravitsemustutkimus* osoitti, että mustaherukansiemenöljyn nauttiminen raskauden ja imetyksen aikana vähentää merkittävästi lapsen riskiä atooppiseen oireiluun.

Atopiatutkimuksessa käytettyä suomalaista mustaherukansiemenöljyä saa nyt kapseleina luontaistuotekaupoista ja apteekeista. Iho Omega -tuotenimellä myytävän herukansiemenöljyn käyttö on turvallista, ja sitä voidaan suositella raskauden ja imetyksen aikana. 60 kapselin pakkaus maksaa noin 19 EUR, ja suositeltu päiväannos on kaksi kapselia.

Raskausaika ratkaisee

Atooppinen ihottuma on yleinen allergiavaiva Suomessa - sitä esiintyy lähes joka viidennellä 2–8 vuotiaista lapsista ja nuorista. Elimistön puolustusmekanismin kehitykselle sikiöaika ja syntymän jälkeiset kuukaudet ovat ratkaisevia. Tutkijat suosittelevatkin herukansiemenöljyn säännöllisen käytön aloitusta jo raskausaikana parhaan allergiasuojan saavuttamiseksi.

Äidinkin iho heleytyy

Herukansiemenöljy ravitsee myös äidin omaa ihoa: sen hyödyllinen rasvahappokoostumus auttaa palauttamaan ihon kosteustasapainon ja vähentää ikääntymisen merkkejä. Tuotteessa rasvahappokoostumus vastaa suositeltua omega-3- ja omega-6-rasvahappojen suhdetta ravinnossa. Herukansiemenöljyn erikoisuus on harvinainen omega-3 stearidonihappo (SDA), joka vaikuttaa positiivisesti koko rasva-aineenvaihduntaan.

Lisätietoa tutkimuksesta

Atopiatutkimukseen osallistui 322 suomalaisäitiä. He nauttivat päivittäin kolme grammaa Suomessa viljellyistä mustaherukoista valmistettua siemenöljyä tai vertailutuotteena ollutta oliiviöljyä. Herukansiemenöljyryhmässä atopian esiintyvyys oli 30 % vertailuryhmää pienempi, ja ihottuman oireet olivat lievemmät. Tutkimustulos julkaistiin elokuussa alan keskeisiin julkaisuihin kuuluvassa Clinical & Experimental Allergy-lehdessä.

* P. Linnamaa, J. Savolainen, L. Koulu, S. Tuomasjukka, H. Kallio, B. Yang, T. Vahlberg, R. Tahvonen (2010). Blackcurrant seed oil for prevention of atopic dermatitis in newborns: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Clinical & Experimental Allergy vol. 40, Issue 8, pages 1247–1255, August 2010. Mustaherukansiemenöljy imeväisikäisten lasten atooppisen ihottuman ehkäisyssä: satunnaistettu, kaksoissokkoutettu, placebo-kontrolloitu tutkimus.

Faktat: Iho Omega

• Lanseerattu elokuussa 2010
  • Myydään luontaistuotekaupoissa ja -osastoilla sekä apteekeissa
  • Hinta n. 19€ / 60 kapselin pakkaus
  • Suositeltu vuorokausiannos 2 kaps.
  • Raaka-aineena vain pohjoismaisia mustaherukansiemeniä
  • Sopii myös kasvissyöjille ja kala-allergisille
  • Kasvipohjainen kapseli
  • Erityisen rikas gammalinoleenihapon (GLA) ja stearidonihapon (SDA) lähde

Oy Valioravinto Ab on apteekkari Bertil Pomoellin vuonna 1960 perustama perheyritys. Valioravinto on Suomen vanhin luontaistuotealan yritys ja keskittyy toiminnassaan ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen luonnon keinoin. Valioravinto asettaa tiukat vaatimukset laadulle, mistä on osoituksena yrityksen lääketehdas ja lääketukkuoikeudet. Valioravinnon tuotevalikoima on laaja ja laadukas. Vuosittain jaettavia terveystuotealan palkintoja on myönnetty Valioravinnolle jo 11 kertaa, useammin kuin kenellekään muulle. Viimeisin voittaja on KarpaLact vuonna 2010. Muita tunnettuja voittajia ovat Carmolis-yrttitipat, Omega7-tyrniöljykapselit, jälkihajuttomat Kyolic-valkosipulitabletit sekä KingoVital ginkgo biloba -tabletit. Valioravinto panostaa tulevaisuuteen ja kehittää uusia tehokkaita, turvallisia ja tutkittuja tuotteita ihmisten hyvinvoinnin tueksi.

Tietoisku:

Atopia on allergiaa suppeampi käsite. Sillä tarkoitetaan henkilön periytyvää taipumusta muodostaa IgE-vasta-aineita (immuuniglobuliini E) elinympäristömme tavallisista valkuaisaineista (siitepölyt, eläinpöly, ruuat) vastaan. Allergisoituminen kestää lyhimmillään viikkoja, usein vuosia. Atooppiset reaktiot saattavat herkistyneessä elimistössä kehittyä nopeasti, usein muutamassa minuutissa. Allerginen nuha on tyyppiesimerkki atooppisesta allergiasta. Lähde: Allergia- ja astmaliitto

Farmaseutti Anneli Ulfstedt, Oy Valioravinto Ab, puh: 06 781 7900, sähköposti: anneli.ulfstedt@valioravinto.fi
Lehdistökontakti Johanna Tanhuanpää, Invenire Oy, puh: 040 822 8140, sähköposti: johanna.tanhuanpaa@invenire.fi