Matfesten i Österbotten firar den lokala maten 16.-17.9.2011

Matfesten i Österbotten dukar fram landskapets finaste delikatesser, livsmedel och hantverk 16.-17.9.2011. Skördefesten med lokala producenter arrangeras samtidigt på tre orter: Jakobstad, Vasa och Närpes. Arrangörer är Företagshuset Dynamo, Juthbacka kulturcentrum och Österbottens Svenska Producentförbund.

Matfesten i Österbotten arrangeras för första gången någonsin. Idén med skördefesten är att lyfta fram de lokala producenterna och produkterna. Över 60 utställare deltar i evenemanget.

–Tanken är att skapa en glad höstfest för att fira regionens rika skördetid och beundra lokala, österbottniska produkter. Här finns många intressanta småskaliga producenter vars utbud vi vill föra fram, säger en av arrangörerna, företagsrådgivare Jonas Harald från Företagshuset Dynamo.

Evenemang med lokal mat ordnas överallt i Finland just nu och Jonas vet orsaken:

–Lokalt producerad mat är inte bara fräscht och gott, det ger också en känsla av äkthet, ursprung, lite lantidyll och hemlagat. Den lokala småskaliga producenten är en del av berättelsen och på olika matjippon får producenter och konsumenter en möjlighet att mötas ansikte mot ansikte.

Tre olika ställen, samma element

Matfesten är delad på tre orter så att konsumenterna skall ha en möjlighet att bekanta sig med regionens bästa utbud utan att behöva förflytta sig hundratals kilometer. Trots att orternas utbud och program har sina särdrag, har de samma grundelement:

• Från mat- och hantverkstorget kan man köpa hem lokala produkter.
  • måltidstorget kan man njuta av olika rätter från morgon till kväll.
  • upplevelsetorget får små och stora bekanta sig med djur, göra konstverk av höstens skörd, eller hoppa runt i halmhögarna.
  • Idé- och bytestorget är en intressant mötesplats där man kan byta t.ex. köksträdgårdens överutbud, produkter, recept och annat. Under presentationerna och infomötena kan man dessutom lära sig matnyttiga saker – t.ex. om trender och hobbyodling.

Fakta Matfesten i Österbotten

• 16–17.9.2011
  • 3 evenemangsplatser: Rosenlund i Jakobstad, Kaserntorget i Vasa och Öjskogsparken i Närpes
  • Över 60 utställare