Strandis öppnar sommarsäsongen med friska nya tag

Inkommande helg ställer Strandis i Larsmo till med öppningsfest för att fira de förnyelser som skett i butiken under vintern och våren. På fredag är festen riktad till en yngre publik och på lördag till barnfamiljer. Arbetet för att vidareutveckla bybutiken Strandis till ett centrum för både lokala invånare och förbipasserande att mötas och trivas i fortsätter under kommande år. På sikt satsar Strandis på det som stora kedjor inte kan erbjuda: småskalighet, mångsidiga lockande tjänster och ursprungskänsla.

–I helgen vill vi fira att vi kommit så här långt och sparka i gång sommarsäsongen med en ståtlig fest. Vårt mål är att bli ett ställe dit människor kommer för att äta, handla, träffa varandra och trivas, berättar Strandis ägare och vd Anders Högberg.

Strandis är ett familjeföretag som startades på 1980-talet av Anders föräldar Dage & Ann-Marie Högberg. Köpmannaparet Anders och Eva Högberg har stått vid rodret sedan början av nittiotalet. Under sommarsäsongen sysselsätter Strandis allt som allt omkring 30, och under vintern omkring 10 personer. Strandis är välkänt i området för sitt fiskrökeri och bastubåten M/S Gloskär.

Under de senaste åren har bybutiken upplevt hård konkurrens från andra butiker och särskilt de stora kedjorna i närheten. Strandis svar på konkurrensen är nya investeringar, mångsidiga tjänster och en satsning på det maritima i allt som görs.

–För att bybutiken ska överleva, behöver vi erbjuda våra kunder mervärde, det som de inte hittar på annat håll. Vi vill i år särskilt lyfta fram den i trakten väldigt omtyckta rökta fisken, Björkens lokalproducerade kött och det här med att njuta av livet, fortsätter Anders Högberg.

Ny meny gav oväntad effekt

Under våren har butiken fått en ansiktslyftning och butiken har satsat på att liva upp kommunikationen på webben med en egen facebooksida och nya webbsidor. Dessutom har caféets och restaurangens urval setts över och piffats upp. I caféet kan man nu dricka specialkaffen och i restaurangen finns en fisk- och köttmeny som bygger på lokalproducerat. När den nya menyn infördes var effekten oväntad.

–När vi inledde med den nya menyn var det plötsligt betydligt färre som beställde pizzarätter, vilket vi sålt mest av tidigare. Nästan alla beställde fisk- eller kötträtter från à la carte -listan och lyxade dessutom till måltiden med att beställa efterrätt, berättar Anders.

Foton i tryckkvalitet:

• Anders och Eva Högberg: http://invenire.typepad.com/photos/foto_strandis_larsmo_pain/
  • Användarnamn: strandis
  • Lösenord: larsmo
  • Fotograf: Mikko Lehtimäki

Läs mera om Strandis på:

Mera information

Strandis bybutik ligger på ett naturskönt ställe vid Storströmmen i Larsmo och drivs av Anders och Eva Högberg. Strandis är ett ställe för lokala invånare och förbipasserande att äta, handla och trivas i. På Strandis finns en bod där man kan handla daglig- och specialvaror, restaurang, café, fiskrökeri, ombudspost och bränsleförsäljning med sjömack. På Strandis kan man ordna fester och möten, eller hyra den unika bastubåten M/S Gloskär för en skärgårdsbastukväll till sjöss. Till företaget hör även ett campingområde som ligger på ett naturskönt område vid stranden av Larsmosjön. Campingen har cirka 80 caravanplatser och 10 stugor.