Tyrniöljyllä tutkitusti taisteluun kuivia silmiä vastaan

Kuivat silmät ovat ikävä vaiva, josta kärsivät talvisin varsinkin monet sisätyötä tekevät. Ongelmaan saa onneksi tuoreen väitöstutkimuksen* mukaan helpotusta Valioravinnon Omega7®-kaksoistyrniöljykapseleista, jotka uudistavat ja vahvistavat limakalvoja.

Tutkimus: tyrniöljyllä positiivinen vaikutus kuiviin silmiin

Omega7®-kaksoistyrniöljyä käytettiin Turun yliopiston biokemian ja elintarvikekemian laitoksen ja kliinisen laitoksen tutkimuksessa**, joka on osa Petra Larmon vastikään julkaistua väitöstutkimusta*.  Tutkimuksessa todettiin, että tyrniöljy voi tuoda tehokkaasti apua kuivasilmäoireyhtymään. Tyrniöljyä päivittäin kolmen kuukauden ajan nauttineet tutkittavat raportoivat tyrniöljyn käytön tuoneen helpotusta silmien punoitukseen ja poltteluun. Myös piilolinssien käyttäjät raportoivat vähemmän silmäoirepäiviä kuin lumeryhmän tutkittavat. Kyynelnesteen osmolaarisuuden eli väkevyyden nousu oli tyrniryhmässä lievempää kuin lumeryhmässä.

Tyrniöljyn käyttö voikin tuoda uudenlaista apua kuivasilmäisyyden hoitoon, koska sen vaikutusmekanismi liittyy mahdollisesti kuivasilmäisyyttä ylläpitävän tulehduksen rauhoittumiseen. Kuivasilmäisyyttä hoidetaan nykyään useimmiten kostuttavilla silmätipoilla, jotka auttavat oireisiin mutta eivät kuitenkaan poista kuivasilmäisyyden taustalla olevaa tulehdusta.

Monipuolinen limakalvojen uudistaja

Valioravinnon tuotepäällikkö Juha Sihvonen kertoo asiakaspalautteen vahvistavan saman asian. ”Monet ostavat Omega7® -kapseleita nimenomaan tuomaan apua kuiville silmille, mutta saavat samalla kaupan päälle parempaan kuntoon myös pään alueen muut limakalvot, intiimialueiden ja virtsateiden limakalvot sekä sisäiset limakalvot”, kertoo Sihvonen. Tyrni sisältää runsaasti elimistölle hyödyllisiä rasvahappoja. Kaksoistyrniöljykapselit vastaavat tyrnin alkuperäistä ja luonnostaan monipuolista öljyä. ”Omega7® on siitä ainutlaatuinen tyrniöljyvalmiste, että se sisältää sekä tyrnin hedelmälihaöljyn että siemenöljyn – siinä tulee koko tyrnin tarjoama rasvahappopaketti hyödynnettyä”, selostaa Sihvonen.

Yleinen vaiva

Monet kärsivät talvella kuivasilmäisyydestä – silmät vuotavat, kirvelevät, kutisevat ja punoittavat. Kiusalliset oireet jatkuvat usein kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ongelmaan vaikuttavat sisätilojen ilmastointi, keskuslämmitys ja nurkissa pyörivä pöly sekä kuiva pakkasilma. Myös näyttöpäätetyöskentely ja esimerkiksi piilolinssien käyttö ovat omiaan kuivattamaan silmiä.

*Larmo, P. (2011) "The Health Effects of Sea Buckthorn Berries and Oil". Väitöstutkimus. Turun yliopisto, biokemian ja elintarvikekemian laitos. Esitetty julkisesti tarkastettavaksi 14.1.2011. Julkaisun pysyvä osoite http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4460-6.

**Larmo P, Järvinen R, Setälä N, Yang B, Viitanen M, Engblom J, Tahvonen R, Kallio H. Oral sea buckthorn oil attenuates tear film osmolarity and symptoms in individuals with dry eye. Journal of Nutrition, 140: 1462–1468. Rinnakkainen, kaksoissokotettu, lumekontrolloitu tutkimus.

Faktat: Omega7®-kaksoistyrniöljy

• Myydään luontaistuotekaupoissa ja apteekeissa.
  • Kaksoistyrniöljykapselien hinta n. 25 € / 60 kapselin pakkaus ja n. 50 € / 150 kapselin pakkaus.
  • Tyrni-oliiviöljyn hinta n. 23 € / pullo.
  • Omega7®-kaksoistyrniöljykapseli on ainoa kliinisesti tutkittu suomalainen tyrniöljykapseli.
  • Omega7®:n vakioitu SBA24-tyrniöljy sisältää harvinaisen palmitoleiini- ja vakseenihapon (omega-7 sarjan rasvahappoja) lisäksi öljyhappoa ja välttämättömiä omega-3 ja omega-6 -rasvahappoja.
  • Tyrniöljyssä on myös paljon antioksidantteja ja kasvisteroleja.
  • Omega7®-kaksoistyrniöljy valmistetaan hiilidioksidiuutolla, jonka avulla tyrnin luonnolliset tehoaineet saadaan talteen niiden alkuperäisessä muodossa.
  • Tuotannossa ei käytetä kemiallisia liuottimia, eikä korkeita lämpötiloja.
  • Omega7®-kaksoistyrniöljy on torniolaisen Aromtech Oy:n valmistama.

Hyvinvointia luonnon raaka-aineista jo 50 vuotta

Kun apteekkari Bertil Pomoell perusti yrityksen vuonna 1960, liikeideana oli tuottaa puhtaasti luonnon raaka-aineisiin perustuvia tuotteita ilman perinteistä lääkekemiaa. Valioravinnon laadukas luontaistuotevalikoima on saavuttanut vuosien saatossa sekä tutkijoiden että terveysalan asiantuntijoiden arvostuksen. Pietarsaarelainen perheyritys on voittanut Vuoden Terveystuote-palkinnon jo 11 kertaa, useammin kuin yksikään kilpailija. Viimeisin voittaja on KarpaLact Strong vuonna 2010. Muita tunnettuja voittajia ovat Carmolis-yrttitipat, Omega7®-kaksoistyrniöljykapselit, jälkihajuttomat Kyolic-valkosipulitabletit sekä KingoVital ginkgo biloba -tabletit. Valioravinto panostaa tulevaisuuteen ja kehittää jatkuvasti uusia tehokkaita, turvallisia ja tutkittuja tuotteita ihmisten hyvinvoinnin tueksi. Laadulle asetetaan tiukat vaatimukset, mistä osoituksena on yrityksen lääketehdas ja lääketukkuoikeudet.

Farmaseutti Anneli Ulfstedt, Oy Valioravinto Ab, puh: 06 781 7900, sähköposti: anneli.ulfstedt@valioravinto.fi

Lehdistökontakti Johanna Tanhuanpää, Invenire Oy, puh: 040 822 8140, sähköposti: johanna.tanhuanpaa@invenire.fi