Valioravinnon Iho Omegalle Vuoden Terveystuote –palkinto

Valioravinto voitti Vuoden Terveystuote –palkinnon nyt jo kahdettatoista kertaa – ja toista vuotta peräkkäin. Tällä kertaa voiton toivat Iho Omega –mustaherukansiemenöljykapselit, joiden on tieteellisesti todettu tuovan apua atooppiseen ihottumaan erityisesti lapsilla.

Mustaherukan on jo kauan tiedetty olevan vitamiinirikas terveyspommi, mutta sen ihoystävälliset ominaisuudet nousivat todenteolla esille vasta Turun yliopiston hiljattain julkaistussa laajassa ravitsemustutkimuksessa*. Tutkimuksen mukaan raskauden ja imetyksen aikana säännöllisesti nautittu mustaherukansiemenöljy ennaltaehkäisee atooppisen ihottuman puhkeamista ja lieventää sen oireita lapsilla. ”Iho Omega on vahvasti kotimainen tuote – sen taustalla on laaja suomalainen tutkimus, sen raaka-aineena käytetään kotimaista mustaherukkaa ja se myös uutetaan Suomessa”, kertoo Valioravinnon toimitusjohtaja Harri Pomoell ylpeänä. ”Ja se on vieläpä tuote, jota voidaan turvallisesti suositella vauvasta vaariin ja jopa sikiöasteesta lähtien”. Iho Omegaa onkin nyt saatavissa myös nestemäisessä muodossa, jota on entistä helpompi esimerkiksi pikkulasten nauttia.

Siemenissä sen salaisuus

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton palkitsemat Iho Omega –mustaherukansiemenöljykapselit tuovat herukan pikkuruisiin siemeniin sitoutuneen öljyn terveyshyödyt helpolla tavalla tarjolle. Niissä on oikeassa suhteessa omega-3, -6 ja -9 - rasvahappoja sekä harvinaista stearidonihappoa (SDA), joka vaikuttaa positiivisesti koko rasva-aineenvaihdunnan tasapainottamiseen. Niissä on myös ihon kosteutta ja kimmoisuutta lisäävää gammalinoleenihappoa (GLA) – enemmän kuin ulkomaisissa helokkiöljyissä.

Vuosikymmenten panostus luontaiseen hyvinvointiin

Valioravinto on pietarsaarelainen perheyritys, joka juhli viime vuonna 50-vuotista taivaltaan. Liikeideana on alusta asti ollut tuottaa puhtaasti luonnon raaka-aineisiin perustuvia tuotteita ilman perinteistä lääkekemiaa. ”Olemme aina pyrkineet toimimaan pitkäjänteisesti ja tuomaan kuluttajille luotettavia tuotteita, jotka samalla nostavat myös koko luontaistuotealan arvostusta”, kertoo Pomoell. ”Koemme, että luontaistuotealalla on tärkeä rooli kuluttajien ja koko yhteiskunnan kannalta terveyden ylläpitäjänä ja edistäjänä ja aiomme vastedeskin työskennellä tämän päämäärän puolesta”.

Faktat: Iho Omega

• Myydään luontaistuotekaupoissa ja apteekeissa
  • Hinta n. 19€ / 60 kapselin pakkaus tai 150 ml pullo
  • Suositeltu vuorokausiannos 2 kapselia tai 1 tl nestemäistä öljyä
  • Erityisen rikas gammalinoleenihapon (GLA) ja stearidonihapon (SDA) lähde
  • Raaka-aineena vain Suomessa ja osin Ruotsissa viljeltyjä mustaherukoita

Faktat: Vuoden Terveystuote –palkinto

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto on luontaistuote- ja terveyskauppojen valtakunnallinen toimialajärjestö, jonka jäsenistö koostuu terveystuotealan erikoiskaupan yrityksistä. Liiton jäsenet valitsevat vuosittain vuoden terveystuotteen. Valinnassa kiinnitetään huomiota seuraaviin kriteereihin:

• tuotteen takana on tutkimustietoa ja onnistunutta tuotekehitystä,
  • tuotteella on laaja positiivinen kuluttajapalaute,
  • tuote on terveystuotealan tavoitteiden ja hengen mukainen,
  • tuote on laadukas ja luotettava,
  • tuote soveltuu itsehoitotuotteeksi terveydestään huolehtivalle kuluttajalle.

*Tutkimusviite: P. Linnamaa, J. Savolainen, L. Koulu, S. Tuomasjukka, H. Kallio, B. Yang, T. Vahlberg, R. Tahvonen (2010). Blackcurrant seed oil for prevention of atopic dermatitis in newborns: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Clinical & Experimental Allergy vol. 40Issue 8, pages 1247–1255, August 2010. (Mustaherukansiemenöljy imeväisikäisten lasten atooppisen ihottuman ehkäisyssä: satunnaistettu, kaksoissokkoutettu, placebo-kontrolloitu tutkimus.)

Toimitusjohtaja Harri Pomoell, Oy Valioravinto Ab, puh: 06 781 7900, sähköposti: harri.pomoell@valioravinto.fi