Daniel Laurén Ruotsin maajohtajaksi Invesdoriin

LEHDISTÖTIEDOTE Helsinki 14.12.2017 – Invesdor on nimittänyt Ruotsin maajohtajakseen Daniel Laurénin. Tukholmalainen Laurén on ollut perustamassa yli kymmentä yritystä sekä toiminut enkelisijoittajana ja pääomasijoitusyhtiöiden tehtävissä. Laurénin mukaan Invesdor tuo Ruotsin kasvuyrityksille helppokäyttöisen rahoitustavan, joka on markkinoilta puuttunut.

– Olen ollut kiinnostavien kasvuyritysten rahoituksen kanssa tekemisissä niin yrittäjänä kuin varhaisvaiheen pääomasijoittajanakin useiden vuosien ajan. Invesdor erottuu Ruotsissa nopealla, helppokäyttöisellä ja säännellyllä sijoituspalvelulla, joka täältä on puuttunut. Tarjoamme yrityksille helpon tavan tavoittaa ja pitää yhteyttä sijoittajiin sekä tavallisille ihmisille kanavan päästä sijoittamaan kasvuyrityksiin juuri oikeassa vaiheessa, Daniel Laurén sanoo.

Invesdorissa Daniel Laurénin tehtävänä on vauhdittaa kasvua Ruotsin markkinoilla.

– Teemme Ruotsista Invesdorin toisen päämarkkinan seuraavien kolmen vuoden aikana. Tavoitteemme on vuositasolla noin 20 rahoituskohteen volyymi. Olemme iloisia saadessamme Danielin tiimiimme, sillä hän tuntee sekä kasvuyritysten että parhaiden startup-yritysten kulttuurin Ruotsissa, Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä sanoo.

Ratkaisu kasvuyritysten ”kuolemanlaakson” ylittämiseen

Ruotsin markkinoilla on Laurénin mukaan melko hyvin tarjolla siemenrahoitusta, mutta sen jälkeen yritykset törmäävät rahoituksen ”kuolemanlaaksoon”. Pankit eivät ole halukkaita kasvuvaiheen rahoittamiseen, ja pörssiin meneminen on aivan liian raskas vaihtoehto. Enkelisijoittajia puolestaan on liian vähän ja pääomasijoitusrahastot tulevat mukaan vasta myöhemmissä vaiheissa.

– Invesdor tarjoaa sopivan ratkaisun tälle laajalle joukolle kasvuyrityksiä. Ruotsissa nykyään toimivat joukkorahoituspalvelut ovat profiloituneet lähemmäs hyväntekeväisyyttä ja fanikulttuuria, kun taas Invesdorilla me tarkastelemme rahoitettavia yrityksiä sijoituskohteina. Sitä niiden omistajatkin haluavat, hän sanoo.

Sijoittaminen demokratisoituu – perinteisiä sijoitustuotteita pidetään monimutkaisina

– Tavallisten ihmisten ulottuvilla olevat sijoitustuotteet ovat yleisesti ottaen aivan liian monimutkaisia. Pörssilistautumisissa piensijoittajat jäävät helposti institutionaalisten sijoittajien jalkoihin eivätkä saa ääntään kuuluviin omistajina. Me Invesdorissa teemme listaamattomiin yrityksiin sijoittamisesta helpompaa, Laurén sanoo.

Invesdor on tutkinut joukkorahoitusantien kautta sijoittaneiden motiiveja, ja kävi ilmi, että tuottomahdollisuuksien ohella monia houkutteli mahdollisuus olla mukana potentiaalisessa menestystarinassa, lähellä yrityksen johtoa.

– Yrittäjät arkailevat joskus kasvurahoituksen hakemista digitaalisten alustojen kautta. He pelkäävät, että suuri joukko uusia pienomistajia tekee yhteydenpidon ja yhteistyön raskaaksi. Arkailu on turhaa. Invesdorin palvelun kautta yhteydenpito sijoittajiin on helppoa rahoituskierroksen kaikissa vaiheissa. Riittävän säännöllinen ja kattava oma-aloitteinen informointi varmistaa sen, että sijoittajat pysyvät tyytyväisinä, Laurén sanoo.

Lisätietoja:

Daniel Laurén, maajohtaja, Invesdor Oy, puh. +46 70 894 4442, daniel.lauren@invesdor.com

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, Invesdor Oy, puh. 040 7533 844, lasse.makela@invesdor.com

Invesdor lyhyesti

Invesdor on Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimiva sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 40 miljoonaa euroa. Onnistuneita rahoituskierroksia palvelualustalla on järjestetty yli sata.

Invesdor on osakepohjaisten joukkorahoitusalustojen Pohjoismaiden markkinajohtaja mitattuna vuosina 2016 ja 2016 palvelun kautta sijoitetulla pääomalla ja liikevaihdolla. Sen asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yrityksiä Suomesta, Ruotsista, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 70 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Lontoossa.

www.invesdor.com