Distence ja Houston Analytics yhteistyöhön – Teollinen IoT kohtaa tekoälyn

Espoo 13.6.2018 – Yhteistyö mahdollistaa teollisille valmistajille helpon keinon siirtää toimintoketjunsa kertaheitolla tekoälyn ja alustatalouden aikakaudelle. Teolliset valmistajat voivat hyödyntää yhteistyön mahdollistamaa tiedon keruuta ja käyttämistä läpi koko toimintoketjunsa.

Teollinen IoT on siirtymässä hypestä tekemiseen, uskotaan Distencellä ja Houston Analyticsillä. Distence auttaa teollisia valmistajia digitalisoimaan valmistamiaan tuotteita. Houston Analytics on tiedolla johtamisen ja ennustavien mallien edelläkävijä, jolla IoT-ratkaisut ovat vuosia olleet palveluiden ytimessä. Referenssilistalta löytyvät yhtä hyvin Valmetin paperikoneiden ennakoivat huoltomallit kuin Fredman Groupin keittiöprosesseja palveleva Analytiikkatehdas.

”Olemme havainneet viimeisen vuoden aikana merkittävän muutoksen markkinassa, jossa seminaareissa käymisen ja asiasta puhumisen sijaan haetaan selkeitä sovelluskohteita. Tämä näkyy myös uusien asiakkuuksien määrässä ja halussa toteuttaa sovelluksia eri toimialoilla”, sanoo Distencen toimitusjohtaja Kim Korhonen. ”Pohjoismaissa on merkittävää osaamista tällä alueella. Yhdistämällä voimamme pystymme luomaan toisillemme, mutta myös teollisille valmistajille paremmat edellytyksen menestyä uudessa digitaalisessa ajassa.”

”Opimme jo kauan aikaa sitten, että tekoäly, ennakoiva analytiikka ja optimointi auttavat parhaiten silloin, kun käsiteltävänä on suuret volyymit ja datamäärät, joiden käsittely olisi ihmiselle äärimmäisen raskasta, aikaa vievää ja tylsää. Nyt Distencen valmistavat terminaalit yhdistettynä meidän pilvipohjaisiin analytiikkapalveluihimme tekevät siirtymisen IoT:n digitaaliaikakaudelle entistäkin helpompaa. Markkinoilla on selvä aukko tämän tyyppiselle kokonaispalvelulle", Houston Analyticsin toimitusjohtaja Antti Syväniemi toteaa.

Kilpailuetua ja uusia mahdollisuuksia globaaleilla markkinoilla

Hyödyntämällä Distencen teknologiaa tuotteen digitalisoinnissa ja lisäämällä laitteiden tuottamaan tietoon oppivia työkaluja teolliset valmistajat voivat vastata oman toimialansa digitaaliseen murrokseen. Erityistä Distencen ja Houston Analyticsin yhteisessä tarjoamassa on lähestymistapa, jossa sensoreilta kerättävää tietoa prosessoidaan eri kerroksissa. Tämä mahdollistaa tehokkaamman ja nopeamman tiedonhallintamallin kuin perinteiset keskitetyt menetelmät.

Distencen valmistamat terminaalit tuottavat modernin tavan prosessoida tietoa pilven reunalla nk. ”edge computing” -kerroksessa. Tämän jälkeen tietoa voidaan edelleen analysoida hyödyntämällä oppivia algoritmeja ja todennäköisyyksiä. Näin on mahdollista luoda uusia käytäntöjä, synnyttää lisäarvoa ja myös kokonaan uutta liiketoimintaa. Tuotettu uusi tieto voidaan myös palauttaa laitteelle ja parantaa sen toimintaa elinkaaren eri vaiheissa, mikä vaikuttaa positiivisesti elinkaarikustannuksiin.

Yhteistyössä kohtaamaan isoja trendejä

Perinteisille toimialoille digitalisaatio luo isoja haasteita ja samalla valtavia mahdollisuuksia. Tämä haastaa perinteisiä toimijoita tavoilla, jotka vaativat uudenlaista osaamista. Digitalisaatio tarjoaa teollisille valmistajille mahdollisuuden parantaa asiakaslähtöisyyttä ja luoda lisäarvoa omaan arvoketjuunsa. Taustatietoja aiheeseen antaa mm. McKinseyn artikkeli ”Industrial aftermarket services: Growing the core”.

Suomessa mahdollisuuden hyödyntämiseksi myös Tekes ja Työ- ja elinkeinoministeriö ovat rakentaneet ohjelmia, kuten ”tekoälyaika”, joita tällainen yhteistyö tukee. Kotimainen osaaminen alueella on mahdollistaja, jonka keskiössä on verkostoituminen ja avoimet innovaatiot.

Distence osakeanti on avoinna Invesdorin sijoituspalvelussa. Osakeanti päättyy 30.6. Lisätietoja merkintäsivulla.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Distencen osakeanti Invesdorissa

Antti Syväniemi, CEO, Houston Analytics
antti.syvaniemi@houston-analytics.com, +358 50 387 5971

Kim Korhonen, CEO, Distence
kim.korhonen@distence.fi, +358 40 549 3022

Mikko Savolainen, viestintäjohtaja, Invesdor
mikko.savolainen@invesdor.com, +358 40 747 5205

Distence lyhyesti:

Distence on suomalainen älykkääseen teolliseen internetteknologiaan keskittynyt yritys, joka tarjoaa asiakkailleen end-to-end -ratkaisun teollisuuden koneiden ja laitteiden digitalisointiin sekä niiden yhdistämiseen yrityksen liiketoimintaprosesseihin. Teknologiansa ja ratkaisujensa avulla Distencen asiakkaat rakentavat älykkäitä palveluja sekä luovat uutta liiketoimintaa. Distence toimii sekä OEM- että jälkiasennusasiakkaiden kanssa. Yhtiö on erikoistunut vaativiin teollisiin ympäristöihin.

Distencen tehtävä on tuottaa asiakkailleen korkeampi pääoman tuottoaste koneista ja laitteista sekä lisätä työkaluja Operational Excellence -työkalupakkiin teollisen internetin ja digitalisaation avulla. Yhtiö on 15 vuoden aikana toimittanut ratkaisuja maailman johtaville teollisuusyrityksille yli 40 maahan, tehden tuhansia koneita älykkäiksi eri toimialoilla. www.distence.fi

Houston Analytics lyhyesti:

Houston Analytics on analytiikkatalo, joka ainoana pohjoismaisena yrityksenä on päässyt mm. Forresterin listoille. Se tarjoaa yrityksille ennakoivan analytiikan, keinoälyn ja tiedolla johtamisen ratkaisut palveluineen. Palvelut tarjotaan suoraan pilvestä, mikä mahdollistaa nopean ja sujuvan käyttöönoton. Yhtiön päämarkkina-alue on Pohjoismaat, mutta se toimii lisäksi mm. Isossa- Britanniassa. http://houston-analytics.com/

Invesdor on Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 55 miljoonaa euroa ja järjestetty yli 120 onnistunutta rahoituskierrosta. Invesdorin asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Ruotsista, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 70 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä, Tukholmassa ja Lontoossa. www.invesdor.com