• Invesdor/

EpiHeart Oy käynnisti rahoituskierroksen – yhtiö mahdollistaa ohitusleikkauksen ohessa tehtäviä uusia soluterapioita

Helsinkiläinen medtech-yritys EpiHeart on käynnistänyt osakeannin digitaalisella Invesdor.com-sijoitusalustalla. Tavoitteena on miljoonan euron rahoitus. EpiHeart Oy:n liiketoimintana on lääkintälaittein mahdollistaa uusia solu- ja geeniterapioihin perustuvia hoitomuotoja, joilla hoidetaan sydänsairauksia.

Perustajajäsenet, toimitusjohtaja Kai Kronström ja tieteellinen johtaja Esko Kankuri.

Annilla kerätyt varat käytetään erityisesti Cardiac Micrograft TherapyTM -mikrosiirrehoidon tuotteiden viimeistelyyn ja laajempiin potilaskokeisiin. Mikrosiirrehoito on potilastutkimusvaiheessa: sen avulla hoidetaan sydämen kudosvaurioita. Iskeemisten sydänsairauksien ja sydänkohtausten aiheuttamat kudosvauriot sydänlihaksessa ovat usein palautumattomia. Vaikeissa tapauksissa ne johtavat usein potilaan ennenaikaiseen menehtymiseen ja lievemmissäkin tapauksissa seurauksena voi olla merkittävästi madaltunut elämänlaatu. Hoito hyödyntää potilaan omaa sydänkudosta – tulokset lupaavia

Mikrosiirrehoito on toteutettavissa sydämen ohitusleikkauksen yhteydessä. Siinä pieni pala sydänkudosta kerätään ja käsitellään kymmenien tai satojen mikrometrien suuruisiksi siirteiksi, jotka asetetaan sydänlihaksen vaurioituneen kohdan päälle.

Mikrosiirre ei käytännössä vaikuta leikkauksen kestoon tai riskeihin, EpiHeart kertoo. Hoitomuotoa on tutkittu ja kehitetty pitkään Helsingin yliopiston ja HUS:in toimesta. EpiHeartin mukaan alustavat tulokset ovat olleet lupaavia.

“Tutkimustulokset niin eläin- kuin ihmispotilailla ovat indikoineet positiivista hoitovaikutusta ja kannustaneet jatkamaan”, kertoo EpiHeartin tieteellinen johtaja, perustaja Esko Kankuri. “Tutkimuksissa on huomattu sydämen kammion seinämän vahvistuneen ja elinvoimaisen sydänlihaskudoksen lisääntyneen.”

Kuluvan vuoden tavoitteena tutkimusmyynnin ja pilotoinnin käynnistys

Liiketoiminnan valossa EpiHeart on vielä siemenvaiheen yritys. Yritys aikoo viedä tuotteensa tutkimusmyyntiin ja asiakaspilotointiin kuluvan vuoden aikana; tavoitteena on, että myynti lähtisi kasvuun vuoden 2022 lopulla.

“Pelkästään Euroopassa toteutetaan vuosittain noin 190 000 ohitusleikkausta, joten uskomme kysyntää ja liiketoimintamahdollisuuksia löytyvän. Alkuvaiheessa markkinalle edetään kuitenkin sairaala kerrallaan”, toimitusjohtaja, perustaja Kai Kronström kertoo.

“Annista kerättävillä varoilla keskitymme tuotekehityksen viimeistelyyn. Tavoitteemme on, että laajemmat potilastutkimukset käynnistyvät vuoden 2021 puoliväliin mennessä CE-merkityillä laitteilla. Kaikki tämä kehitys luo myös pohjaa sille, että voimme mahdollistaa myös muita uusia solu- ja geeniterapioita tuotteillamme.”

EpiHeartin osakeanti jatkuu 9. helmikuuta asti. Yrityksen tavoitteena on tällä rahoituskierroksella kerätä 300 000 - 1 005 194 euroa; jaossa on 6,99 - 20,10 % EpiHeartin omistusosuudesta. Sijoitusmateriaalit ovat luettavissa Invesdor.com-sijoitusalustalla osoitteessa invesdor.com/epiheart.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Kai Kronström, toimitusjohtaja, EpiHeart

email: kai.kronstrom@epiheart.com

puh.: +358 40 7516763

Korkealaatuisia kuvatiedostoja lehdistökäyttöön on ladattavissa tästä linkistä.

Invesdor Groupista:

Invesdor Group on sijoituspalveluyritys, joka tarjoaa digitaalisia alustoja rahoituksen hakemiseen ja sijoittamiseen. Toimilupamme puitteissa meillä on mahdollisuudet auttaa asiakasyrityksiä 28 maassa Euroopan talousalueella (EEA). Tällä hetkellä toimimme aktiivisesti kuudessa maassa: Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Itävallassa ja Saksassa. Invesdor Groupin pääkonttori sijaitsee Helsingissä ja yrityksellä on toimistot myös Wienissä ja Berliinissä. https://www.invesdor.com/