Fast casual haastaa pikaruokamarkkinoita – Splizzeria pyrkii pioneeriksi

LEHDISTÖTIEDOTE 16.10.2015. Terveelliseen, tasokkaaseen ja ketterään ruokaan perustuvat fast casual -konseptit tekevät tuloaan Suomeen. Fast casual -pizzaketju Splizzeria pyrkii joukkorahoituksella alan uranuurtajaksi.

”Tavoitteenamme on tehdä Splizzeriasta kansainvälinen franchise-ketju vuoteen 2018 mennessä. Olen ollut useilla toimialoilla monessa mukana, ja tämä on ehdottomasti hienointa mitä olen koskaan tehnyt. Uskoni Splizzeriaan ja fast casualiin on äärimmäisen kova”, kertoo Splizzeria Oy:n toimitusjohtaja, yrittäjä Saku Hautala.

Fast casual on ravintola-alan segmentti, joka on globaalisti kooltaan n. 21 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja joka kasvaa Yhdysvaltojen kilpailluilla ja pikaruokapainotteisilla markkinoillakin noin 10% vuosivauhtia verrattuna pikaruoan noin 6 % kasvuvauhtiin. Yhdysvalloissa suosittu Chipotle-ketju on yltänyt peräti 20 % vuotuiseen kasvuun.

Vaikka Suomessa terveellisyys on ravitsemuksessa hyvin korostunut trendi, puuttuvat kotimaasta toistaiseksi vakiintuneet fast casual -ketjut. Kotipizza pyrkii meksikolaishenkisellä Chalupa-konseptillaan segmenttiin ensimmäisten joukossa, kun taas toinen edelläkävijä on pienempi haastaja, Splizzeria.

Salossa alkunsa saaneen Splizzerian perusidean voisi tiivistää fast casual -ideologialla toteutettuihin, makumaailmaltaan huolella suunniteltuihin, kustomoitaviin pizzoihin ja salaatteihin, jotka toteutetaan skaalautuvalla liiketoimintamallilla. Ketjulla on tällä hetkellä kolme omaa lippulaivaravintolaa Salossa, Turussa ja Helsingissä sekä neuvottelut menossa kuuden potentiaalisen franchise-toimijan kanssa.

Splizzeria hakee nyt osakepohjaista joukkorahoitusta markkinoinnin kasvattamiseen ja franchise-toiminnan aloittamiseen. Osakeannilla haetaan 250 000–707 850 euroa uutta pääomaa.

”Splizzerian joukkorahoituskampanja on keino kuluttajille vaikuttaa suoraan Suomen pikaruokakentän muutokseen. Fast casual on kuuma trendi ja alalta puuttuvat vielä vakiintuneet toimijat, joten tämä voi olla sijoittajille mielenkiintoinen ajankohta”, sanoo Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä.

Splizzerian joukkorahoituskampanjassa sijoittajat saavat vastikkeeksi Splizzeria Oy:n osakkeita. Kaikista Splizzerian osakkeenomistajista tulee myös omistajakerhon jäseniä. Omistajakerholaiset saavat muun muassa alennuksia, lahjakortteja ja kutsuja uusien tuotteiden maistelutilaisuuksiin. Splizzerian osakkaaksi pääsee noin 250 eurolla.

Kontaktihenkilöt:

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, Invesdor Oy, lasse.makela@invesdor.com, +358 40 7533 844

Saku Hautala, toimitusjohtaja, Splizzeria Oy, Saku.hautala@splizzeria.fi, +358 40 823 8512

Invesdor media kit

Invesdor lyhyesti

Invesdor on Helsingistä käsin toimiva finanssiteknologiayritys (fintech), joka ylläpitää Euroopan laajuisesti toimivaa velka- ja osakejoukkorahoituksen palvelua. Vuonna 2012 perustettu Invesdor on tähän mennessä kerännyt yli 8,7 miljoonaa euroa 42 joukkorahoitusprojektille. Invesdor itse on kerännyt noin 1,8 miljoonaa euroa alustansa rakentamiseen, pääosin oman joukkorahoituspalvelunsa kautta.