Invesdor keräsi miljoonan euron rahoituksen - laajentaa Eurooppaan ensimmäisenä toimiluvallisena joukkorahoittajana

Osake- ja velkapohjaiseen joukkorahoitukseen keskittyvä Invesdor on kerännyt miljoonan euron rahoituskierroksen oman palvelunsa kautta. Invesdor hyödyntää rahoitusta ja MiFID-toimilupaansa laajentaakseen toimintaansa muille Euroopan markkinoille.

Helsingistä käsin toimiva Invesdor Oy keräsi kansainvälistymiseen miljoonan euron joukkorahoituskierroksen oman palvelunsa kautta. Rahoituskierrokseen osallistui 143 sijoittajaa 16 maasta.

Euroopan joukkorahoitusmarkkinoilla ei tällä hetkellä ole aidosti rajojen yli toimivia palveluita. Tavoitteemme on nousta kansainvälisten sijoittajien ensimmäiseksi valinnaksi heidän etsiessään eurooppalaisia sijoituskohteita, perustajajäsen ja toimitusjohtaja Lasse Mäkelä pohjustaa.

Mäkelä, joka on tehnyt uraa muun muassa investointipankkiirina Merrill Lynchillä Lontoossa sekä yrityskauppavetäjänä Koneella, näkee joukkorahoituksen suoraviivaisena perinteisen rahoitusprosessin digitalisointina.

Otimme vanhan prosessin ja karsimme siitä tehottomuudet; samalla rahoituskierroksista tulee läpinäkyvämpiä, tehokkaampia ja yleisölle avoimia, sanoo Mäkelä. Sääntelyn ymmärtäminen on joukkorahoituksessa ja finanssiteknologian saralla korostuva seikka. Uskoisin tämän olevan este, jonka olemme ylittäneet onnistuneesti, Mäkelä jatkaa.

Osakepohjaisen joukkorahoituksen transaktiokoot kasvoivat Pohjoismaissa merkittävästi sen jälkeen, kun Finanssivalvonta totesi osakepohjaisen joukkorahoituksen luvanvaraiseksi toiminnaksi ja myönsi Invesdorille ensimmäisen toimiluvan. Invesdor on ensimmäinen eurooppalainen joukkorahoitustoimija, jolla on toimilupa sijoitusneuvontaan, toimeksinantojen vastaanottamiseen ja välittämiseen sekä rahoitusvälineiden liikkeeseenlaskuun. Toimiluvan laajuus mahdollistaa Invesdorille kansainvälisten sijoitusten vastaanottamisen lisäksi rahoituskierrosten järjestämisen Euroopan talousalueelta tuleville yrityksille. Invesdor tekee parhaillaan laajentamiseen tarvittavia notifikaatioita ja maakohtaisia due diligence -prosesseja.

Sääntely luo luottamusta. Toimilupa on ehdottomasti auttanut meitä kotimarkkinoillamme, ja uskomme voivamme rakentaa myös kansainvälisen kilpailuetumme tasapainossa sääntelyn noudattamisen kanssa. Sääntelyn noudattaminen ei ole este innovoinnille, sanoo Mäkelä.

Invesdorin toimiluvan myöntämisen jälkeen yhtiön joukkorahoituspalvelussa on järjestetty kaksi miljoonan euron osakeantia: ensimmäisen järjesti First Northiin tähtäävä pienvarastoyritys Cityvarasto ja toisen Invesdor itse. Invesdor toimi myös merkintäpaikkana logistiikkakonserni Ahola Transportin viimeaikaisessa osakeannissa, jolla Ahola Transport listautui ruotsalaiselle Aktietorget-kauppapaikalle.

Näemme joukkorahoituksen venyvän yhä lähemmäs kohti perinteisiä julkisia markkinoita. Sitä mukaa kun joukkorahoitusalustoista tulee hyväksyttyjä merkintäpaikkoja perinteisille rahoitusprosesseille, siirtyvät ne yhä lähemmäksi perinteisiä sijoituspalveluja, kommentoi Tero Weckroth, Invesdorin hallituksen puheenjohtaja ja European Crowdfunding Networkin hallituksen jäsen. Voitaisiin sanoa, että joukkorahoitus on yksinkertaisesti keino tehostaa vanhoja malleja digitaalisin keinoin, hän lisää.

Yhteyshenkilöt:

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, Invesdor Oy, lasse.makela@invesdor.com, +358 40 7533 844

Mikko Savolainen, marketing & communications, Invesdor Services Oy, mikko.savolainen@invesdor.com, +358 40 747 5205

Invesdor media kit

Invesdor on Helsingistä käsin toimiva finanssiteknologiayritys (fintech), joka ylläpitää Euroopan laajuisesti toimivaa velka- ja osakejoukkorahoituksen palvelua. Vuonna 2012 perustettu Invesdor on tähän mennessä kerännyt yli 7,6 miljoonaa euroa 40 joukkorahoitusprojektille. Invesdor itse on kerännyt noin 1,8 miljoonaa euroa alustansa rakentamiseen, pääosin oman joukkorahoitusalustansa kautta sekä Tekes-tuella.