Invesdor on jättänyt toimilupahakemuksensa Finanssivalvonnalle

Finanssivalvonnan joukkorahoituspalvelu Invesdorille antaman ohjeistuksen mukaan osakepohjainen joukkorahoitus vaatii toimiluvan. Invesdor on nyt jättänyt hakemuksensa sijoituspalvelutoimilupaa varten. Palvelun toiminta jatkuu normaalisti hakuprosessin ajan.

– Suomen nykyinen sääntely-ympäristö ei ole joukkorahoituksen kannalta paras mahdollinen, mutta nyt meillä on vihdoinkin selvät toimintaohjeet. Koska Invesdor kunnioittaa aina lakeja ja valvovan viranomaisen määräyksiä, päätimme jo kesällä hakea sijoituspalvelutoimilupaa mukisematta ja luottavaisin mielin, sanoo Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä.

Finanssivalvonnan Invesdorille antaman ohjeistuksen mukaan osakepohjaisen joukkorahoituksen järjestäminen ilman toimilupahakemusta tulee rangaistavaksi tulkintojen selkiydyttyä. Invesdor tiedotti toimilupahakemuksensa valmistelujen aloittamisesta elokuussa.

Vaikka sijoituspalvelutoimiluvan vaatimusta on kuvailtu raskaaksi vaatimukseksi nuorelle joukkorahoituksen toimialalle, ei toimilupa kuitenkaan ole joukkorahoituspalveluille pelkkä rasite.

– Se tulee helpottamaan kansainvälistymistä merkittävästi. Tässä mielessä toimiluvan vaatimus asettaa monille kotimaan markkinoille keskittyville joukkorahoituspalveluille ison esteen. Mutta kun toimilupa on, tulee kansainvälisestä laajentumisesta huomattavasti helpompaa. Tämän lisäksi uskomme toimiluvan tuovan alalle merkittävästi lisää luottamusta ja kasvua. Näemme koko toimilupa-asian tällä hetkellä hyvin valoisana Invesdorin tulevaisuuden kannalta, Mäkelä myöntää.

Toimiluvan hakeminen ei vaikuta Invesdorin palvelun käyttäjiin tai palvelussa järjestettäviin rahoituskierroksiin, vaan palvelu jatkaa entiseen tapaan toimimista hakuprosessin ajan. Hakuprosessin odotetaan kestävän useampia kuukausia.

Lasse Mäkelä, Invesdor Oy, toimitusjohtaja, puh. +358 40 753 3844, lasse.makela(at)invesdor.com

Invesdor on Pohjois-Euroopan johtavia osakepohjaisen joukkorahoituksen palveluja. Invesdor pyrkii vauhdittamaan Suomen talouskasvua parantamalla startup- ja kasvuyritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta. Autamme pääomaa etsiviä yrityksiä ja kasvuyrityksistä kiinnostuneita yksityisiä sijoittajia löytämään toisensa verkossa. Pääoma tulee sijoittajilta eri puolilta maailmaa. Lisää tietoa yrityksestämme ja palveluistamme osoitteessa invesdor.com.