Invesdor ottaa aktiivisen roolin Euroopan joukkorahoituskeskustelussa

Joukkorahoituspalvelu Invesdor haluaa vaikuttaa joukkorahoituksen kehitykseen kansainvälisen keskustelun kautta. Invesdor liittyy joukkorahoituksen EU:n laajuisen etujärjestön European Crowdfunding Networkin jäseneksi.

– Yhteisiä pelisääntöjähän tässä ajetaan takaa. Joukkorahoituskäytäntöjen yhtenäistäminen EU-tasolla on korkean prioriteetin asia, joka edellyttää yhteistyötä eri maiden joukkorahoitustoimijoiden välillä. Meillä on tähän keskusteluun paljon annettavaa, ja ECN on siihen oikea kanava, Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä perustelee jäseneksi liittymistä.

European Crowdfunding Network eli ECN on EU:n laajuisesti toimiva joukkorahoituksen ja joukkorahoitusta järjestävien etujärjestö. ECN pyrkii kasvattamaan tietoisuutta joukkorahoituksesta, vaikuttamaan poliittiseen keskusteluun sekä yhtenäistämään käytäntöjä EU:n tasolla.

Joukkorahoituksen toimialan ja sen käytäntöjen yleinen pirstaleisuus on ongelma, jonka ratkaisemiseksi alan toimijat ovat yhä enemmän alkaneet yhdistää voimiaan. Lobbauksen lisäksi on alettu tehdä myös operatiivista yhteistyötä. Yhteistyön edelläkävijät ovat Pohjoismaissa, jossa useat joukkorahoitustoimijat tekevät yhteistyötä Nordic Crowfunding Alliance ‑projektin kautta. Invesdor on yksi allianssin perustajajäsenistä.

Globaalius on joukkorahoitukselle luonteenomaista, eikä kotimarkkinoille jääminen tule Mäkelän mukaan kysymykseenkään.

– Suomalaisten joukkorahoituspalvelujen täytyy kansainvälistyä. Tästä hyötyvät konkreettisesti myös kotimaiset yritykset, jotka voivat tavoittaa joukkorahoituksen kautta sijoittajia ja asiakkaita ympäri maailmaa. Joukkorahoitus on parhaimmillaan suomalaisille yrityksille tehokas kansainvälistymisen kanava. Se edellyttää kuitenkin selviä kansainvälisiä pelisääntöjä ja toimintatapoja. EU:n tasolla nämä säännöt ovat saavutettavissa, joten niiden eteen täytyy ponnistella, Mäkelä painottaa.

Invesdor itse aikoo kansainvälistyä nopeasti, kun parhaillaan käsiteltävänä oleva Finanssivalvonnan edellyttämä sijoituspalvelutoimilupa on saatu.

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, Invesdor Oy, puh. +358 40 753 3844, lasse.makela(at)invesdor.com

Invesdor on Pohjois-Euroopan johtavia osakepohjaisen joukkorahoituksen palveluja. Invesdor pyrkii vauhdittamaan Suomen talouskasvua parantamalla startup- ja kasvuyritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta. Autamme pääomaa etsiviä yrityksiä ja kasvuyrityksistä kiinnostuneita yksityisiä sijoittajia löytämään toisensa verkossa. Pääoma tulee sijoittajilta eri puolilta maailmaa. Lisää tietoa yrityksestämme ja palveluistamme osoitteessa invesdor.com.