Invesdor toteuttaa ravintolaketju Fafa’sin rahoituskierroksen

• Digitaalisia sijoitus- ja rahoituspalveluja tarjoava Invesdor toteuttaa Fafa’sin Suomen ravintolatoiminnasta vastaavan Fafa’s Platsin rahoituskierroksen.
• Invesdor mahdollistaa kasvuyrityksiin sijoittamisen myös tavalliselle palkansaajalle. Esimerkiksi Fafa’s Platsin kierrokseen pääsee mukaan jo 300 eurolla.
• Fafa’s hakee Invesdorin avulla eväitä kasvuun. Suomessa tavoitteena on nelinkertaistaa ravintoloiden määrä sataan vuoteen 2022 mennessä.

Nopeasti laajentunut ravintolaketju Fafa’s hakee lisää rahkeita Suomen ravintolaliiketoiminnan kasvuun (sijoituskohde Fafa’s Plats) Invesdorista. Kierroksella haetaan rahaa 0,3–1 miljoonaa euroa ja tarjolla on 1,48–4,76 prosenttia yrityksestä. Suositun kierroksen sijoitusminimi täyttyi nopeasti.

Invesdor on toteuttanut jo yli sadan kasvuyrityksen rahoituskierrokset. Digitaalisuus on muuttanut perustavanlaatuisesti kasvuyritysten rahoitusta. Yritysten sijoitustarinan ja arvon arviointi on siirtynyt eebenpuisten pöytien äärestä verkkoon, ja nyt mukaan pääsee jopa muutamalla satasella muutaman sadantuhannen euron sijaan.

”Sijoittaminen Invesdorin kautta ei vaadi lihavaa lompakkoa, vaan esimerkiksi Fafa’s Platsin kierrokseen pääsee osallistumaan hieman alle 300 euron sijoituksella. Karkeasti noin puolet sijoittajistamme on yksityishenkilöitä ja toinen puoli ammattimaisia ja institutionaalisia sijoittajia”, Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä sanoo.

Fafa’s jakautui aiemmin tänä vuonna kahdeksi yritykseksi, Fafa’s Platsiksi ja Fafa’s Trademark Internationaliksi. Näistä Fafa’s Plats operoi ravintolaliiketoimintaa Suomessa, ja Fafa’s Trademark International vastaa tavaramerkin lisensoinnista sekä toiminnasta ulkomailla.

Fafa’s Platsilla on jo 27 ravintolaa, ja Invesdorilla toteutettavan osakepohjaisen joukkorahoituskierroksen turvin yhtiö haluaa avata sadannen ravintolan vuonna 2022. Yhtiön tavoitteena on maksaa osinkoa myös nopean kasvun vuosina.

Maaliskuun lopussa päättyneenä tilivuonna Fafa’s Plats teki 10,6 miljoonan euron ketjuliikevaihdolla 0,8 miljoonaa euroa käyttökatetta (EBITDA). Vuodelle 2022 yhtiö ennustaa jo 55 miljoonan euron ketjuliikevaihtoa. Tuolloin yhtiö ennustaa tekevänsä 4,8 miljoonan euron käyttökatetta.

“Viime vuosina Fafa’sin toiminta Suomessa on laajentunut nopeasti mutta voitollisesti. Lähivuosina tarvitsemme resursseja laajenemisen vauhdittamiseen. Fafa’sille Invesdorin laaja sijoittajayhteisö takaa, että arvonmääritys on selkeää. Haemme laajaa omistajapohjaa, ja tämä on myös tapa tehdä Fafa’sia tunnetuksi koko maassa”, Fafa’s Platsin hallituksen puheenjohtaja Jukka Järvinen sanoo.

Kasvuyrityksiin sijoittaminen on kiinnostava tapa monipuolistaa sijoituksia. Kuten kaikkeen sijoittamiseen, myös siihen liittyy riski sijoitetun pääoman menetyksestä. Harva yritys myöskään maksaa osinkoja kovimmassa kasvun vaiheessa. Sijoittajalle voitto voi tulla esimerkiksi yrityskaupan myötä vuosia sijoituksen jälkeen.

“Sijoittaminen listaamattomiin yrityksiin on ainoa tapa sijoittaa eksponentiaaliseen kasvuun. Siksi se kiinnostaa sekä ammattimaisia että yksityisiä sijoittajia”, Invesdorin Mäkelä sanoo.

Tutustu Fafa'sin kampanjaan: invesdor.com/fi/pitches/951

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, Invesdor
lasse.makela@invesdor.com, +358 40 747 5205

Jukka Järvinen, hallituksen puheenjohtaja, Fafa’s Plats
jukka@fafas.fi, +358 41 517 147

Invesdor lyhyesti

Invesdor on Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 60 miljoonaa euroa ja järjestetty yli 130 onnistunutta rahoituskierrosta. Invesdorin asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Ruotsista, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 80 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Tukholmassa.