Invesdorille velka- ja osakejoukkorahoituksen ensimmäinen Euroopan laajuinen toimilupa

LEHDISTÖTIEDOTE 21.4.2015. Helsingistä käsin toimiva finanssiteknologiayritys Invesdor on saanut MiFID-tason sijoituspalvelutoimiluvan Finanssivalvonnalta. MiFID-toimilupa mahdollistaa yhtiölle osake- ja velkajoukkorahoituspalvelujen tarjoamisen kaikissa 31 ETA-maassa.

Invesdor on ensimmäinen MiFID-tasoisen toimiluvan saanut joukkorahoituspalvelu Euroopassa. MiFID-direktiivi on osa Euroopan komission pyrkimystä yhtenäistää finanssialan sääntelyä Euroopan laajuisesti.

– Meille on tärkeää, että rahoitusprosessi on reilu, läpinäkyvä ja standardisoitu kaikille osapuolille, sanoo Invesdorin perustajajäsen ja toimitusjohtaja Lasse Mäkelä. – Olemme saaneet pelisäännöt joukkorahoituksen villiin länteen. Kun ensimmäinen toimija Euroopassa saa MiFID-tasoisen toimiluvan, se on merkki toimialan aikuistumisesta. Uskon, että muut tulevat seuraamaan esimerkkiämme perässä.

Uusi Euroopan laajuinen toimilupa tarkoittaa, että Invesdor voi skaalata liiketoimintansa kattamaan lähes koko Euroopan. Yritys voi toimia Euroopassa ilman, että sen täytyisi hakea jokaiseen maahan maan omaa, paikallista toimilupaa. Kasvuyritykset kaikkialta ETA-alueelta voivat pian hakea rahoitusta Invesdorin palvelun kautta.

Invesdorin tavoitteena on tulla suurimmaksi rajat ylittäväksi kasvavien yritysten rahoitusalustaksi Euroopassa. Jo ennen toimiluvan saamista, Invesdor oli vakiinnuttanut asemansa yhtenä Pohjoismaiden innovatiivisimmista, turvallisimmista ja läpinäkyvimmistä osakepohjaisen joukkorahoituksen palveluista. Viimeaikaisen EY:n ja Cambridgen yliopiston tekemän joukkorahoitusraportin mukaan Invesdorin markkinaosuus Pohjoismaissa oli 46 %. Maailmanlaajuisesti joukkorahoituksen markkinat lähes kolminkertaistuivat 15 miljardiin euroon viime vuonna.

– Invesdorin kautta ihmiset pääsevät osaksi hienoja kasvutarinoita hajauttaen samalla sijoitussalkkujaan, kertoo Invesdorin hallituksen puheenjohtaja Tero Weckroth. Emme ainoastaan auta teknologiastartupeja saavuttamaan potentiaaliaan laajemmilla markkinoilla, vaan asiakkaisiimme lukeutuu yrityksiä myös esimerkiksi urheilun, lääketieteen, musiikin ja ravitsemuksen aloilta – mukaan lukien myös kuunatsielokuva Iron Skyn jatko-osa.

Invesdor itse on kerännyt yhteensä yli 800 tuhatta euroa rahoitusta joukkorahoitusalustansa rakentamiseen. Valtaosa rahoituksesta on haettu joukkorahoituksella Invesdorin oman alustan kautta. Invesdorin seuraava oma osakeanti aukeaa 5.5.klo 12.00. Osakeannin tavoitteena on kerätä 400 000–800 000 euroa kansainväliseen kasvuun.

Yhteystiedot:

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, lasse.makela@invesdor.com, p. +358 40 7533 844

Invesdor on Helsingistä toimiva finanssiteknologiayritys (FinTech), joka ylläpitää Euroopan laajuisesti toimivaa velka- ja osakejoukkorahoituksen palvelua. Vuonna 2012 perustettu Invesdor on tähän mennessä kerännyt yli 4,4 miljoonaa euroa yli 30 joukkorahoitusprojektille. Invesdor itse on kerännyt yli 800 tuhatta euroa alustansa rakentamiseen, pääosin oman joukkorahoitusalustansa kautta sekä Tekes-tuella.