Joukkorahoituksen huima Suomen ennätys: Cityvaraston osakeanti rynnisti Pohjoismaiden suurimmaksi joukkorahoituskierrokseksi

MEDIATIEDOTE 30.6. Pienvarastoyritys Cityvarasto keräsi joukkorahoituksella yli miljoona euroa. Cityvaraston rahoituskierros on kerätyn rahoituksen määrällä mitattuna suurin Pohjoismaissa tähän mennessä järjestetty joukkorahoituskampanja. Samalla joukkorahoituksen Suomen ennätys lähes kolminkertaistui.

Pienvarastoyritys Cityvaraston osakeannin sulkemistoimenpiteet on saatu päätökseen. Lopulliseksi yhtiön keräämäksi summaksi muodostui 1 008 385 euroa.

Summa on merkittävästi suurempi kuin yksikään Pohjoismaissa tähän mennessä joukkorahoituksella kerätty summa. Vielä vajaa kuukausi sitten Suomen suurimman joukkorahoituskierroksen kunnia oli HIFK Fotbollin hallussa. HIFK Fotboll keräsi alkuvuonna järjestetyllä annillaan noin 350 000 euroa noin 780 sijoittajalta.

– Cityvaraston kaltaiset asemansa vakiinnuttaneet ja lupaavasti kasvavat yritykset ovat joukkosijoittajille houkuttelevia sijoituskohteita aikaisen vaiheen yritysten rinnalla, sillä ne tuovat hyvää tasapainoa sijoitussalkkuun, Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä kertoo.

Cityvarasto on ensimmäinen yhtä pitkälle edennyt suomalainen yritys, joka hyödyntää joukkorahoitusta ennen pörssiin listautumista. Cityvaraston anti erottuikin kenties edukseen muista joukkorahoituskierroksista. Se tavoitti sijoittajien mielenkiinnon myös kevään listautumisrynnistyksen keskellä.

– Näemme Cityvaraston vakuuttaneen sijoittajat ennen kaikkea kannattavalla kasvulla, selkeillä tulevaisuudensuunnitelmilla sekä vahvalla brändillä. Myös annin aikainen viestintä hoidettiin esimerkillisesti, ja sijoittajat saivat nopeasti vastauksia kysymyksiinsä. Cityvaraston joukkorahoituskampanjasta voidaan ottaa paljon oppia, Mäkelä jatkaa.

Cityvaraston osakeannin ensisijainen tavoite oli osakaspohjan kasvattaminen sataan osakkaaseen tulevan First North -listautumisen mahdollistamiseksi. Tavoite ylittyi kuitenkin reilusti, sillä annissa tehtiin peräti 339 osakemerkintää 313 sijoittajan toimesta.

– Joukkorahoitus osoittautui Cityvaraston tarpeisiin erittäin tehokkaaksi, nopeaksi ja nykyaikaiseksi rahoituskanavaksi. Keräsimme annillamme enemmän sijoituksia yleisöltä kuin jotkin viimeaikaiset listautumisannit. Invesdor oli reguloituna palveluntarjoajana meille paras yhteistyökumppani toteuttamaan osakeantimme toimilupansa vuoksi, kertoo Cityvaraston toimitusjohtaja Ville Stenroos.

Ennen pörssiin listautumista Cityvaraston osakkeet tullaan noteraamaan listaamattomiin yrityksiin erikoistuneen Privanetin ylläpitämällä markkinapaikalla. Privanetin Invesdor-lista on kauppapaikka, jolle kaikilla Invesdorin kautta joukkorahoitetuilla yrityksillä on mahdollisuus listata osakkeensa. Kauppapaikka tuo arvokasta likviditeettiä, joka on tavallisesti pörssilistaamattomille osakkeilla hyvin heikko.

Lisätietoja:

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, Invesdor Oy, lasse.makela@invesdor.com, +358 40 7533 844

Ville Stenroos, toimitusjohtaja, Cityvarasto Oy, ville.stenroos@cityvarasto.fi, +358 40 020 6106

Invesdor media kit

Invesdor on Helsingistä käsin toimiva finanssiteknologiayritys (fintech), joka ylläpitää Euroopan laajuisesti toimivaa velka- ja osakejoukkorahoituksen palvelua. Vuonna 2012 perustettu Invesdor on tähän mennessä kerännyt yli 7 miljoonaa euroa 38 joukkorahoitusprojektille. Invesdor itse on kerännyt noin 1,8 miljoonaa euroa alustansa rakentamiseen, pääosin oman joukkorahoitusalustansa kautta sekä Tekes-tuella.

Cityvarasto lyhyesti:

Cityvarasto on vuonna 1999 perustettu pienvarastoyritys, joka on kasvanut Suomen johtavaksi pienvarastoyritykseksi liikevaihdolla, kannattavuudella, pinta-alalla ja toimipisteiden lukumäärällä mitattuna. Cityvarasto on 23 toimipisteellään Suomen suurin pienvarastoyritys. Cityvarasto on ainoa valtakunnallinen toimija alalla tarjoten pienvarastopalveluita kaikissa suurimmissa kaupungeissa: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kerava, Järvenpää, Tampere, Turku, Naantali, Oulu, Jyväskylä, Lahti ja Kuopio. Tilikaudella 2014 Cityvarasto työllisti 38 ihmistä, sen liikevaihto oli 4 miljoonaa euroa ja käyttökate yli 1,2 miljoonaa euroa.