Joukkorahoitus toimii myös B2B-yrityksille

Myös yritysliiketoimintaa harjoittavat yritykset ovat alkaneet kääntyä joukkorahoitukseen. B2B-yritykset suosivat osakepohjaista joukkorahoitusta.

Joukkorahoitus mielletään usein B2C-yritysten rahoitusvaihtoehdoksi. Etenkin Kickstarterin suosituksi tekemässä palkintopohjaisessa joukkorahoituksessa valtaosa rahoitusta hakevista yrityksistä suuntaa tarjoomansa ja joukkorahoitusprojektinsa kuluttajille.

B2B-yritykset ovat esiintyneet harvemmin tässä joukossa, sillä niiden tarinat ja tarjoomat eivät resonoi yhtä hyvin palkintopohjaisten joukkorahoituspalvelujen käyttäjien kanssa. Osakepohjainen joukkorahoitus on kenties tästä syystä noussut myös B2B-yritysten suosimaksi joukkorahoitusmuodoksi. Ja yritykset näyttävät löytävän sijoittajansa.

Suppilog Oy:n osakeanti joukkorahoituspalvelu Invesdorissa sulkeutui maanantaina. B2B-yrityksille suunnatun osto- ja myyntijärjestelmä Suppilon kehittänyt yritys keräsi yhteensä 132 800 euroa osakepohjaista joukkorahoitusta.

– Halusimme antaa asiakkaillemme mahdollisuuden osallistua yrityksen kasvuun ja sen rahoittamiseen. Avoin joukkorahoituskierros sopi tarpeisiimme erinomaisesti, kommentoi Suppilog Oy:n toimitusjohtaja Harri Eskelin.

Suppilog Oy on kuudes suomalainen yritys ja toinen B2B-yritys, jonka rahoituskierros on toteutunut Invesdorin avustuksella. Varoja on Invesdor palvelun kautta sijoitettu yli miljoonan euron edestä. Ensimmäinen onnistunut B2B-yrityksen anti oli Climbstation-kiipeilyseinän kehittäneen Joyride Games Oy:n.

Valtaosa Invesdorin kautta rahoitusta hakevista yrityksistä on kuluttajaliiketoiminnassa. B2B-yritysten onnistumisprosentti on kuitenkin verrattain korkea.

– Näyttäisi siltä, että osakepohjainen joukkorahoitus on hyvä vaihtoehto sekä B2C- että B2B-yrityksille. Voimme siis auttaa mahdollisimman montaa suomalaista yritystä saamaan rahoitusta ja kasvamaan, mikä on upea juttu, kertoo joukkorahoituspalvelu Invesdorin toimitusjohtaja ja perustajajäsen Lasse Mäkelä.

Harri Eskelin, toimitusjohtaja, Suppilog Oy, puh. 050 363 2643 tai 0207 345 630, harri.eskelin@suppilo.fi

Lasse Mäkelä, hallituksen puheenjohtaja, Invesdor Oy, puh. 040 7533 844, lasse.makela@invesdor.com

Suppilo lyhyesti:

Suppilo.fi kokoaa eri toimialojen tuotteet yhden ohjelmiston alle. Yritykset ylläpitävät itse tietojaan ja määräävät kuka heidän tuote-, markkinointi- ja hintatietojaan voi nähdä. Tilaajan kannalta Suppilo.fi mahdollistaa usean eri valmistajan tuotteiden tilaamisen keskitetysti yhdestä järjestelmästä. Pilvipohjaisen ohjelmistoalustan päälle rakennettua B-to-B ekosysteemiä on mahdollista laajentaa ja kasvattaa yli toimialarajojen kansainvälisesti.

Invesdor on Pohjois-Euroopan ensimmäinen ja johtava avoin pääomapohjaisen joukkorahoituksen palvelu. Invesdor pyrkii vauhdittamaan Suomen talouskasvua parantamalla startup- ja kasvuyritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta. Autamme pääomaa etsiviä yrityksiä ja kasvuyrityksistä kiinnostuneita yksityisiä sijoittajia löytämään toisensa verkossa. Pääoma tulee sijoittajilta eri puolilta maailmaa. Lisää tietoa yrityksestämme ja palveluistamme osoitteessa invesdor.com.