Karli haluaa tehdä Suomesta smoothien vientimaan

Helsinki 28.11.2017 – Huikean suosion saavuttanut smoothie bar -konsepti haluaa tehdä Suomesta smoothien vientimaan. Entinen Tiki Smoothie Bar vaihtaa nimensä Karliksi ja aikoo kansainvälisille markkinoille.

Karli Smoothie Bar on uniikki konsepti, jonka automaateista saa ostettua kätevästi itselleen kotimaisista marjoista ja aidoista raaka-aineista valmistettua terveellistä raakasmoothieta eli rawthieta.

Brändien taustalla oleva Karli Foods Oy hakee rahoitusta kasvuun ja hyödyntää tilaisuutensa uudistamalla samalla brändiään. Karli kerää rahoituskierroksellaan maksimissaan 600 000 euroa, josta alle viikko julkistamisen jälkeen on merkittynä 211 734 euroa. Rahoituskierros toteutetaan Invesdorin sijoitusalustalla.

Karli tarjoaa kuluttajille täysin uutta tuotekategoriaa, raakasmoothieita. Konseptin juju on kuluttajien lähelle tuotavissa rawthie-itsepalvelulaitteissa, joista takeaway-smoothien ostaminen itsepalveluna on helppoa ja nopeaa. Vastaavia tuotteita on tähän asti ollut saatavilla vain kotitekoisesti tai smoothieihin erikoistuneista kahvila-ravintoloista. Raakasmoothieiden ainesosina käytetään kotimaisia marjoja, luomulehtivihreitä ja hedelmiä. Sokerit, e-koodit ja smoothieille tyypillinen pastörointi eivät kuulu Karlin tuotantomenetelmiin tai konseptiin.

"Konseptimme avaa täysin uusia myyntikanavia terveelliselle ja ravinnepitoiselle vaihtoehdolle paikoissa, joissa se ei ole ollut mahdollista ennen. Hyviä esimerkkejä uusista avauksista ovat kuntosalit, elokuvateatterit, laivat, toimistot sekä ruokakaupat, joissa konseptimme on otettu lämpimästi vastaan”, kertoo yrityksen perustajajäsen ja toimitusjohtaja Jens Sjöblom.

Terveellisten elämäntapojen hakeminen arjen hektisyyden keskellä on kasvava trendi. Smoothieiden markkinat ovat Suomessa vasta lähdössä kasvuun, kun maailmalla jo suuri osa kuluttajista on löytänyt ne osaksi päivittäisiä rutiinejaan. Viher- ja marjapohjaiset smoothiet ovat maukas ja helppo tapa saada tarpeellisia vitamiineja ja muita ravinteita sekä täyttää päivän kasviskiintiö.

Kasvua ja kansainvälisiä markkinoita

"Olemme jo avanneet ensimmäiset pisteemme Ruotsiin kuluneen vuoden aikana. Yhteensä laitteitamme on jo 30:ssa paikassa ympäri Suomea ja Ruotsia. Olemme saaneet paljon hyvää palautetta ja täysimittaisen lanseerauksen tulemme tekemään konseptiuudistuksemme myötä vuoden 2018 aikana", kommentoi yrityksen perustajajäsen Roope Karli. "Visiomme on olla jo vuonna 2022 Euroopan johtava luotettavia, nopeita ja terveellisiä kylmäpuristettuja tuotteita valmistava ketju", Karli jatkaa.

Karli Foods Oy on päässyt mukaan myös Tekesin Tempo-ohjelmaan. Tempo on kansainvälistyville kasvuyrityksille kohdennettu ohjelma, johon pääsevät mukaan yritykset, joilla on hyvät skaalautuvuusmahdollisuudet.

Karli Foodsin osakeannin merkintäpaikkana toimii Invesdor. Toimitusjohtaja Lasse Mäkelä kommentoi antia: "Uskon, että suomalaisella ruokateollisuudella ja innovaatioilla on paljon annettavaa maailmalla. Meidän suomalaisten täytyy rakentaa maailmalle enemmän tunnettuja suomalaisia kuluttajatuotebrändejä. Karlin osakeanti on mahdollisuus päästä mukaan tällaisen brändin rakentamiseen aikaisessa vaiheessa."

Karli Foodsin julkinen osakeanti alkoi 21.11.2017. Anti päättyy 9.1.2018. Lue lisää sijoitusmateriaalista.

Roope Karli
CMO, Perustaja, Karli Foods Oy
roope@karli.fi, +358407621092

Jens Sjöblom
CEO, Perustaja, Karli Foods Oy
jens@karli.fi, +358405093470

Mikko Savolainen
Viestintäpäällikkö, Invesdor Oy
mikko.savolainen@invesdor.com, +358407475205

Invesdor lyhyesti

Invesdor on Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 40 miljoonaa euroa. Onnistuneita rahoituskierroksia palvelualustalla on järjestetty yli sata.

Invesdor on osakepohjaisten joukkorahoitusalustojen Pohjoismaiden markkinajohtaja vuosina 2015 ja 2016 palvelun kautta sijoitetulla pääomalla ja liikevaihdolla mitattuna. Sen asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Ruotsista, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 70 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Lontoossa.