Lääkekehitysyhtiö Aplagon kerää joukkorahoituksella kasvurahaa potilastutkimuksiin - mukana nimekkäitä ankkurisijoittajia

Suomalainen lääkekehitysyhtiö Aplagon kerää osakeannilla kahden miljoonan euron rahoitusta. Yhtiön seuraavana tavoitteena on osoittaa verisuonitukosten paikalliseen ehkäisemiseen ja hoitoon kehittämänsä lääkeaihion alustava teho ja turvallisuus potilastutkimuksissa.

Aplagon kertoo, että sen kehittämä APAC on uudenlainen elimistön omiin rakenteisiin perustuva lääkeaihio veritulppien hoitoon ja ehkäisyyn. Verisuonivaurioihin syntyvät tukokset ovat keskeisessä roolissa useissa sairauksissa: näistä ajankohtainen esimerkki on koronaviruksen aiheuttama COVID-19-tauti. Tukoksille altistavat myös esimerkiksi diabetes, alaraajoja uhkaava perifeerinen valtimosairaus ja erilaiset verisuonikirurgiset toimenpiteet, joissa verisuoniin kajotaan.

Ihmisen verisuonistossa esiintyvät hepariiniproteoglykaanit toimivat luontaisina korjausmolekyyleina, jotka estävät verihyytymien muodostumista vauriokohtiin. APAC jäljittelee hepariiniproteoglykaanien korjaavaa toimintaa, mutta sillä on Aplagonin mukaan myös ainutlaatuinen lisäetu: se hakeutuu verisuonten vauriokohtiin eli juuri sinne, missä sitä tarvitaan. Nykyiset muut hyytymistä estävät lääkkeet eivät tähän kykene, yhtiö kertoo.

Kehitystyön seuraava vaihe, jonka tueksi yhtiö hakee rahoitusta, on osoittaa lääkeaihion alustava tehokkuus ja turvallisuus. Tämä on tavoitteena potilastutkimuksissa kahdessa käyttöaiheessa: COVID-19-sairaudessa ja keinomunuaishoitoon käytetyn veritien tukoksessa.

Takana kahden vuosikymmenen kehitystyö - seuraavia tuloksia odotetaan puolentoista vuoden sisään

Kehitystyön juuret ovat Aplagonin perustajan, professori Riitta Lassilan, Wihurin tutkimuslaitoksessa tekemässä tutkimuksessa. Kehitystyötä on tehty pitkään: yhtiö kuvailee APACin olevan 20 vuoden kovan työn tulos.

“Uuden lääkkeen kehitys ja saaminen markkinoille asti on aina erittäin pitkäjänteinen prosessi, mutta tähän asti saamiemme tulosten perusteella olemme varsin luottavaisia APACin suhteen”, Aplagonin toimitusjohtaja Aki Prihti kertoo. “Jos pääsemme aloittamaan kliiniset tutkimukset suunnitelmiemme mukaan, odotamme tuloksia niistä 12-18 kuukauden kuluessa.”

Aplagonin tukena on jo nyt nimekkäitä sijoittajatahoja. Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö sekä Innovestor Kasvurahasto I Ky osallistuvat osakeantiin ankkurisijoittajina. Näiden tahojen ja Aplagonin toimivan johdon panos kierrokseen on yhteensä 710 000 euroa.

Sijoittajapiireissä tunnettu yksityissijoittaja Jarkko Aho laati ennen kierroksen alkua yhtiöanalyysin Aplagonista. Analyysissaan hän kiinnitti huomiota mm. yhtiön varsin kohtuullisena pitämäänsä valuaatioon.

“Tarkastelipa Aplagonin nykyistä 12,3 miljoonan euron valuaatiota mistä näkökulmasta tahansa, sitä ei voi pitää kovin korkeana. Vaikka pääoman menettäminen kokonaan on täysin mahdollista, ja tämänkin vaihtoehdon todennäköisyys on kohtuullisen korkea, tuoton odotusarvo kohoaa valtavan upside-potentiaalin ansiosta hyvin houkuttelevalle tasolle”, Aho kirjoittaa.

Yksi Intian suurimmista yksityisistä lääkeyhtiöistä tukemassa kasvua

Aplagon solmi jo vuonna 2017 merkittävän kumppanuuden Intian suurimpiin yksityisomisteisiin lääkeyhtiöihin kuuluvan Cadila Pharmaceuticals Ltd:n kanssa. Yhteistyö mahdollistaa APACin ensimmäiset kliiniset tutkimukset Intiassa Yhdysvaltain ja Euroopan viranomaisten vaatimalla tasolla. Sopimus antaa Cadilalle APACin markkinointioikeudet Intiassa; Aplagon säilyttää oikeudet muilla markkinoilla.

“Yhteistyö Cadila Pharmaceuticalsin kanssa avaa meille suuren yhtiön resurssit”, toimitusjohtaja Prihti kertoo. “Näin voimme toteuttaa hyvin kustannustehokkaasti potilastutkimukset, joissa selvitämme APACin tehokkuuden ja turvallisuuden yhtä aikaa kahdessa käyttöaiheessa.”

Osakeanti on käynnissä 5. toukokuuta 2021 asti, tai kunnes anti merkitään täyteen, osoitteessa www.invesdor.com/aplagon. Annin tavoitesumma on kaksi miljoonaa euroa ja jaossa on 8,22 - 15,20 prosenttia yhtiön omistusosuudesta.

Tärkeää tietoa: Kaikkiin sijoituksiin liittyy pääoman menettämisen riski. Sijoitusmateriaaleissaan Aplagon listaa useita yhtiön liiketoimintaa koskevia riskejä, kuten lääkekehityksen kesto, kulut ja epävarmuustekijät sekä lääkealaa koskevan regulaation runsas määrä. Sijoita vastuullisesti ja tutustu aina koko sijoitusmateriaaliin ennen sijoituspäätöksen tekemistä.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Aki Prihti, toimitusjohtaja, Aplagon Oy

aki.prihti@aplagon.com

Invesdor Groupista:

Invesdor Group on eurooppalainen digitaalisen sijoittamisen ja rahoittamisen alusta eri kasvuvaiheissa oleville yrityksille aina startupeista suuriin konserneihin. Emoyhtiönsä Invesdor Oy:n kautta Invesdor Groupilla on sijoituspalvelutoimilupa, ja se tarjoaa laajan kattauksen digitaalisia rahoitusratkaisuja. Invesdor Groupilla on lähes 60 000 rekisteröitynyttä käyttäjää yli 150 maasta, ja he ovat sijoittaneet yhteensä noin 160 miljoonaa euroa. invesdor.com