Muotiyrittäjä luottaa joukkorahoitukseen: ”Joukkorahoitus tuo markkinoille tasa-arvoisuutta”

Villiturkiksista ja puukengistä tunnettu, pääsuunnittelijansa Marita Huurinaisen nimeä kantava yritys on vakuuttunut joukkorahoituksen hyödyistä. Nykyään Suomen kuumimpiin muotibrändeihin lukeutuva yritys hakee joukkorahoitusta toistamiseen

Suunnittelija Huurinaisen rinnalla yritystä luotsaava, investointipankkiiritaustainen Andreas Jank näkee joukkorahoituksen tervetulleena muutoksena rahoitusmaailmaan.

”Se, että yksittäiset piensijoittajat voivat nykyään sijoittaa suoraan startup-yrityksiin on hyvin positiivinen kehityssuunta. Ennen tällainen oli mahdollista vain institutionaalisille pääomasijoittajille, jotka puolestaan veloittavat hallinnointipalkkioita omilta sijoittajiltaan. Joukkorahoitus tuo markkinoille tehokkuutta, läpinäkyvyyttä ja tasa-arvoisuutta”, Jank sanoo.

Joukkorahoitus on verrattain lyhyessä ajassa noussut vakavasti otettavaksi yritysrahoituksen ja sijoittamisen muodoksi. Syyskuun alussa voimaan tullut joukkorahoituslaki kevensi sijoitusmuotoisen joukkorahoituksen sääntelyä Suomessa. Jank näkee alan sääntelyn tarpeellisena, mutta toivoo valvovilta viranomaisilta tasapainoista harkintaa.

”Kaiken rahoitustoiminnan tulisi olla säänneltyä, koska sääntely synnyttää luottamusta. Joukkorahoituksessa, etenkin pienissä sijoituksissa, helppous ja sulavuus ovat kuitenkin valttia, sillä ylisäännelty prosessi karkottaa sijoittajat. Sääntelyn täytyy olla tasapainoista, jotta se lisää luottamusta, mutta ei kompleksisuutta,” Jank sanoo.

Jank oli kahdeksan vuoden ajan investointipankkiirina Citigroupilla Lontoossa. Rahoitusmaailman tunteva Jank vertaa osakepohjaista joukkorahoitusta monella tapaa pörssiin listautumiseen.

”Monet askeleet asiakirjojen valmistelusta sijoittajien lähestymiseen ovat joukkorahoituksessa täysin samat kuin pörssilistautumisissa, joskin pienemmässä mittakaavassa. Samalla joukkorahoitus on kuitenkin paljon listautumisantia henkilökohtaisempi, sillä sijoittajat ja yrittäjä pääsevät helposti tiiviimpään keskusteluyhteyteen,” Jank kertoo.

Henkilökohtaisempi ote voi hyödyttää etenkin kuluttajaliiketoiminnassa olevia yrityksiä.

”Näen paljon arvoa suuressa lukumäärässä osakkeenomistajia, koska sitoutuneista osakkeenomistajista voi tulla asiakkaita ja brändilähettiläitä. Joukkorahoitus ei ole meille vain rahoitusta, vaan samalla myös markkinointia ja asiakashankintaa,” Jank sanoo.

Usein toistettu sijoittamisen mantra on ’sijoita vain siihen, minkä ymmärrät’. Sama viisaus pätee joukkosijoittamisessakin, mikä on Jankin mukaan rahoitusta hakevien yrittäjien hyvä tiedostaa.

”Mitä helpommin tuote tai palvelu on ymmärrettävissä, sitä paremmin yritys mielestäni sopii joukkorahoitukseen. Suosittelisin itse joukkorahoitusta kuluttajille myyville yrityksille, koska julkinen rahoituskampanja on niin hyvää markkinointia”, Jank neuvoo.

Entä sitten rahoituskierroksen jälkeinen elämä, kun yhtiöllä on parhaassa tapauksessa satoja uusia omistajia? Täytyykö seuraava yhtiökokousta varten varata Messukeskus? Jankin kokemusten perusteella pelot ovat turhia.

”Monista joukkorahoituksen kautta tulleista sijoittajistamme on tullut yritystämme aktiivisesti tukevia asiakkaita, kun taas toiset ovat passiivisia. Missään vaiheessa en ole kokenut osakkeenomistajiamme taakkana. Päinvastoin, meillähän on nyt suuri joukko brändimme puolestapuhujia.”

Yhteyshenkilöt:
Mikko Savolainen, viestintäpäällikkö, Invesdor Oy
mikko.savolainen@invesdor.com, +358 40 747 5205

Andreas Jank, toimitusjohtaja, Marita Huurinainen / Designium Brand Group Oy
andreas@maritahuurinainen.com, +358 46 812 9455

pr@maritahuurinainen.com

Marita Huurinainen lyhyesti:
Marita Huurinainen on suomalainen muotibrändi, jonka tuotesarjoja ovat eettinen villiturkissarja WILD ja puukenkäsarja WAVE. Lisätietoa Marita Huurinaisesta osoitteessa maritahuurinainen.com

Invesdor on Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 17 miljoonaa euroa, ja onnistuneita rahoituskierroksia palvelussa on järjestetty yli 60.

Invesdor on osakepohjaisen joukkorahoituksen markkinajohtaja Pohjoismaissa vuonna 2015 palvelun kautta sijoitetulla pääomalla ja liikevaihdolla mitattuna. Yhtiön asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 50 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Lontoossa.

Invesdor medialle