• Invesdor/

Papu Design Oy tavoittelee yli 500 uutta omistajaa julkisella osakeannilla: minimitavoite täyttyi kolmessa päivässä

Vastuullisia lasten- ja naistenvaatteita valmistava Papu Design Oy on aloittanut julkisen osakeannin ja tavoittelee nyt merkittävää määrää uusia omistajia yritykseensä. Yrityksellä on ennestään yli 770 omistajaa, joista 70% prosenttia on naisia.

Papu Design Oy:n johtoryhmä: (vasemmalta oikealle) Hanna-Riikka Heikkilä, Anna Kurkela, Anu Vauhkonen, Jussi Kurkela ja Anne-Mari Lehtonen.

Naissijoittajat kasvun moottorina

Papu Design Oy:n rahoituskierros avattiin Invesdorin sijoitusalustalla tiistaina 12. marraskuuta. Yritys kerää 150 000–800 000 euroa uutta pääomaa ja tavoittelee vähintään 500 uutta sijoittajaa. Osakeanti saavutti minimitavoitteensa jo rahoituskierroksen kolmantena päivänä; keskiviikkoaamuun 20.11. mennessä yrityksen osakkeita oli merkitty yli 192 000 €:n arvosta.

Papu Design Oy on kotimainen tekstiilialan yritys, joka tunnetaan erityisesti Euroopassa vastuullisesti valmistetuista luomupuuvillaisista lasten- ja naisten vaatteista. Yritys on perustettu vuonna 2012 ja sen tuotteita myydään jo 27 maahan yrityksen oman verkkokaupan ja yli sadan jälleenmyyjän kautta. Kasvuvauhti on ollut nopeaa: Papun liikevaihto kasvoi 12 000 eurosta 2,6 miljoonaan euroon vuosina 2012-2018. Viimeisen kolmen vuoden aikana liikevaihto on kasvanut yhteensä yli 300 % ja tämän vuoden ensimmäisen kahdeksan kuukauden liikevaihto on ollut yli 40 % edellisvuoden vastaavaa jaksoa korkeampi. Tänä vuonna yritys ennustaa liikevaihdon ylittävän 3,2M€.

Papu sai alkunsa lastenvaatteista, mutta rinnalle on kasvanut oma mallisto myös aikuisille ja tänä vuonna yli puolet yrityksen liikevaihdosta tulee naisten tuotteista. Yrityksen 770 osakkeenomistajasta ennen tätä rahoituskierrosta 70 % on naisia.

Erityisesti naissijoittajat ovat osoittaneet kiinnostuksensa Papua kohtaan ja olleet meille mahtava voimavara”, Papu Designin perustaja Anna Kurkela kertoo. ”Suurin osa markkinoiden aktiivisijoittajista on edelleen miehiä. Siksi on innostavaa nähdä naisten sijoittamisen kasvavan ja olla osana sitä. Rahoitus on tietenkin yhtä arvokasta, tuli se keneltä vain, mutta kun sijoittajat ovat monipuolinen joukko, pääsevät myös erilaiset liikeideat kukoistamaan.”

Katse kansainvälisillä markkinoilla

Papun suunnitelmissa on käyttää kierroksella kerättävä rahoitus pääosin turvaamaan yrityksen käyttöpääoman riittävyys nopean kasvun vaiheessa. Tulevina vuosina yritys aikoo hakea merkittävää kasvua erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta. Papu Design Oy:n johto arvioi, että voimakas omien myyntikanavien kasvu edellyttää olemassa olevien järjestelmien, kivijalkaliike- ja omnichannel-konseptien kehittämistä, sekä varaston optimointia vastaamaan kysyntään.

”Papu Design Oy on kasvanut voimakkaasti viime vuodet ja saavuttanut vahvan jalansijan Suomessa. Yhtiön tavoite on kansainvälistyä pääasiassa verkkokaupan avulla. Tulevaisuudessa haluamme kuitenkin avata harkitusti brändimyymälöitä myös muihin meille strategisesti tärkeisiin kaupunkeihin, alkaen Euroopasta”, Papu Design Oy:n hallituksen puheenjohtaja Marina Vahtola kertoo.

Yhtiössä lokakuussa aloittanut uusi toimitusjohtaja Anu Vauhkonen on lähtenyt ripeästi kehittämään yritystä yhdessä yritteliään ja osaavan henkilöstön sekä ammattitaitoisen hallituksen kanssa. Vauhkonen on yhtiön ensimmäinen ulkopuolelta tullut toimitusjohtaja.

”Papu on upea, nuori, suomalainen kasvutarina. Papu-brändin ytimessä on reipas ilo, vastuullisuus ja laatu. Yhtiön tuotteet ovat rohkeasti omannäköisiään ja erottuvia. Papu on luonut vahvan perustan kansainvälistä kasvuaan varten. Jakelukanavien, digitaalisuuden, prosessien ja kumppanuuksien kehittämisessä meillä on valtavasti mahdollisuuksia. Niitä lähdemme nyt rakentamaan edelleen”, Vauhkonen toteaa.

Papun osakeanti on avoinna 10.12.2019 klo 23:59 asti osoitteessa invesdor.com/papu

Lisätietoja antaa:

Jussi Kurkela, puh. 050 325 2028

www.papustories.com

Papu Design Oy on perustettu vuonna 2012, ja se panostaa vastuulliseen liiketoimintaan, tuotteiden laatuun ja suunnittelun ajattomuuteen. Suunnittelusta vastaavat tiiminsä kanssa yrityksen perustaja Anna Kurkela ja taiteilija Hanna-Riikka Heikkilä. Tuotteet valmistetaan EU:ssa mahdollisimman ekologisista materiaaleista. Yhtiöllä on toimisto Tampereella, kivijalkamyymälä Pohjoisesplanadilla ja yli 140 jälleenmyyjää, joista puolet ulkomailla. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 2,6 miljoonaa euroa.

Invesdor Group

Invesdor Group on eurooppalainen digitaalisen sijoittamisen ja rahoittamisen alusta eri kasvuvaiheissa oleville yrityksille aina startupeista suuriin konserneihin. Emoyhtiönsä Invesdor Oy:n kautta Invesdor Groupilla on sijoituspalvelutoimilupa, ja se tarjoaa laajan kattauksen digitaalisia rahoitusratkaisuja. Invesdor Groupilla on lähes 60 000 rekisteröitynyttä käyttäjää yli 150 maasta, ja he ovat sijoittaneet yhteensä noin 150 miljoonaa euroa. invesdor.com