• Invesdor/

PitchHelsinki-kilpailun voittaja Playmysong keräsi rahoituksen 16 tunnissa Invesdorin joukkorahoituspalvelun kautta

Startup-yritykset ja reaaliaikainen joukkorahoitus tuotiin onnistuneesti yhteen ensimmäistä kertaa historiassa, kun kuusi nuorta yritystä haki kasvua joukkorahoituksella keskiviikkona 20.11. järjestetyssä PitchHelsinki-tapahtumassa.

Vuonna 2011 perustettu Playmysong onnistui keräämään yli 24 000 euroa rahoitusta 35 sijoittajalta 16 tunnin aikana. Yhtiön kehittämä mobiilijukebox-sovellus antaa baarien ja juhlien kävijöille mahdollisuuden vaikuttaa ympärillä soivaan musiikkiin omien älypuhelimien avulla. Kyseessä oli historian ensimmäinen kerta, kun startuppien ”pitching”-tapahtuma oli yhdistetty reaaliaikaiseen live-sijoittamiseen.

PitchHelsinki tarjosi meille upean mahdollisuuden saada uusia tukijoita startupillemme, jonka tehtävä on tehdä musiikista hauskaa ja sosiaalista baareissa, kahviloissa ja juhlissa ympäri maailman. Invesdor-palvelun tarjoama reaaliaikainen sijoitusmalli tarjosi meille myös ainutlaatuisen tavan saada suoraa reaaliaikaista palautetta liikeideallemme, kertoo Playmysongin toimitusjohtaja Rami Korhonen.

Muiden reaaliaikaiseen joukkorahoitukseen osallistuneiden yritysten tavoin Playmysong oli asettanut yhden päivän joukkorahoituskierroksen ehdot hieman alemmaksi kuin sen tänään alkavassa isommassa joukkorahoituskierroksessa. Alemmalla yhden päivän valuaatiolla yhtiö tavoitteli nopeaa päätöksentekoa sijoittajilta ja rahoituskierroksen merkintä 125 %:lla 16 tunnissa osoitti, että valittu strategia onnistui.

Olemme kiitollisia kaikille osallistujille ja varsinkin kuudelle tilaisuuden aikana joukkorahoitusta hakeneelle yritykselle. Päätimme koittaa uutta konseptia ilman takuita sen onnistumisesta, mikä heijastaa hienoa yrittäjyyden henkeä joukon voimin, kertoo Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä.

PitchHelsinki -tapahtuman järjestivät YritysHelsinki ja Helsingin kaupunki yhteistyössä Invesdorin, FiBANin ja Aalto Start-up Centerin kanssa. Tapahtumapäivän aikana tehtiin 49 yksittäistä sijoitusta yli 43 000 euron edestä. Tapahtumaa seurattiin Invesdor palvelun kautta kaiken kaikkiaan 44 eri maasta. Tapahtumassa avattuihin joukkorahoituskierroksiin voi tutustua osoitteessa www.invesdor.com.

Joukkorahoitus kääntää perinteisen kasvuyritysten sijoitusmallin päälaelleen. Perinteisesti startup-yritykset hankkivat ensin sijoittajien mielenkiinnon ja lopulta osapuolet neuvottelevat sijoituksen ehdot – tyypillisesti siten, että sijoittajat määrittävät tärkeimmät ehdot sijoitukselle. Joukkorahoituksessa puolestaan yritys määrittää ensin sijoituskierroksen ehdot ja sijoittajat osallistuvat rahoituskierrokseen näiden ehtojen puitteissa.

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, Invesdor Oy, puh. 040 7533 844, lasse.makela(at)invesdor.com

Rami Korhonen, toimitusjohtaja, Playmysong Oy, puh. 040 7307 813, rami@playmysong.com

Ari Seppänen, PitchHelsinki, YritysHelsinki, puh. 040 3360 734, ari.seppanen(at)hel.fi

Invesdor

Invesdor on yksi Pohjois-Euroopan johtavista pääomapohjaisen joukkorahoituksen palveluista. Invesdorin pyrkii vauhdittamaan Suomen talouskasvua parantamalla startup- ja kasvuyritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta. Autamme pääomaa etsiviä yrityksiä ja kasvuyrityksistä kiinnostuneita yksityisiä sijoittajia löytämään toisensa verkossa. Pääoma tulee sijoittajilta eri puolilta maailmaa. Lisää tietoa yrityksestämme ja palveluistamme osoitteessa invesdor.com.

Playmysong

Playmymysong on uuden ajan mobiilijukebox-palvelu, joka tekee musiikista interaktiivista baareissa, ravintoloissa ja juhlissa. Yhtiön kehittämän mobiilisovelluksen kautta ravintolan asiakkaat voivat nähdä mitä musiikkia ravintolan soittolistalta löytyy ja lisätä toivekappaleita soittojonoon ilmaiseksi. Yli 40 000 paikkaa maailmassa on jo käyttänyt Playmysongin ilmaisversiota ja ammattikäyttöön suunnattua maksullista Playmysong Pro palvelua on käytetty 11 maassa. Lisätietoja palvelusta löytyy o