Sijoittajilta löytyy uskoa kestävään tulevaisuuteen myös koronakriisin keskellä - Rekin osakeanti keräsi 254 000 €

Rahoituskierros osui haastavaan ajankohtaan, sillä koronaviruspandemiasta johtuva poikkeustila käynnistyi maaliskuussa kesken osakeannin. Rekki jatkoi kuitenkin sinnikkäästi kampanjaansa ja ylitti minimitavoitteensa reilusti.

Tamperelainen Rekki myy second hand -vaatteita verkossa. Yritys kertoo haluavansa muuttaa käytettyihin vaatteisiin liitettäviä mielikuvia ja tehdä second handista varteenotettavan vaihtoehdon uusien vaatteiden ostamisen rinnalle.

Yrityksen osakeanti käynnistyi julkisesti Invesdorin digitaalisella sijoitusalustalla 2. maaliskuuta. Rahoituskierros saavutti ja ylitti reilusti minimitavoitteensa 150 000 euroa 17. huhtikuuta. Viime hetken suuresta kysynnästä johtuen kierrosta jatkettiin vielä lyhyesti tiistaihin 21.4. saakka. Osakeanti keräsi lopulta yhteensä 253 946 euroa yli 200 sijoittajalta.

Rekki tähtää tänä vuonna liikevaihdon tuplaamiseen

“Seurasimme rahoituskierroksen kulkua tarkkaan - perjantaina kiihtynyt sijoitustahti oli hienoa nähdä”, Rekin toimitusjohtaja Bertta Häkkinen kommentoi. “Olemme todella iloisia ja ylpeitä, että niin moni oli kiinnostunut sijoittamaan Rekkiin myös epävarmassa taloustilanteessa.”

Nyt kerätyllä rahoituksella Rekki aikoo kehittää IT- ja logistiikkaratkaisujaan, joiden avulla se hakee kasvua ja liiketoimintansa skaalausta. Yrityksen sijoitusmateriaaleissaan esittämänä tavoitteena on nostaa liikevaihtonsa tänä vuonna 1,5 miljoonaan euroon eli lähes kaksinkertaiseksi vuoden 2019 tasosta. Yritys tavoittelee positiivista tulosta vuonna 2021.

“Koronaviruksen pitkäaikaisia vaikutuksia emme voi vielä ennustaa, mutta liiketoimintamme on jatkunut toistaiseksi normaalisti myös poikkeusoloissa“, Häkkinen kertoo. “Koska olemme verkkokauppa, tilanne ei ole rajoittanut toimintaamme yhtä paljon kuin kivijalkaliikkeitä. Uskomme myös, että Rekin vastuullinen bisneskonsepti vetoaa myös globaalin kriisin aikana ja sen jälkeen.”

Vastuullisuus ja ekologisuus kiinnostavat sijoittajia poikkeusoloissakin, Invesdorin kyselytutkimus kertoo

Invesdorin toimitusjohtaja Michael A. Koch näkee Rekin saaman rahoituksen hienona onnistumisena.

“Olemme lanseeranneet uusia palveluita ja joustoja, joilla pyrimme helpottamaan rahoituskierrosten järjestämistä pandemian aikaan, mutta sijoittajayleisömme on aina lopulta avainasemassa. Hienoa, että Rekki ja sijoittajat löysivät toisensa näin hyvin.”

Riikka Koskenohi, Invesdorin VP of Investor and Client Management arvioi kierrosta mahdollisesti tukeneen myös Rekin liiketoimintaan keskeisesti kuuluva kestävän kehityksen painotus. Invesdor on kartoittanut sijoittajien tunnelmaa ja kiinnostusta erilaisiin sijoituskohteisiin pandemian aikana kyselytutkimuksen kautta.

“Alustavat tulokset viittaavat siihen, että kohdeyritykset, joiden toimintaan kuuluu kestävä kehitys ja ekologisuus, kiinnostavat tälläkin hetkellä yli 50 prosenttia sijoittajistamme. Se on linjassa jo ennen koronaviruskriisiä näkemämme vaikuttavuussijoittamisen trendin kanssa: yhteiskuntaan positiivisesti vaikuttavat, vastuulliset yritykset kiinnostavat sijoittajia kasvavassa määrin”, toimitusjohtaja Koch kertoo.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Bertta Häkkinen, Rekki - bertta.hakkinen@rekki.fi, +358 44 3628787

VP of Investor and Client Management Riikka Koskenohi, Invesdor - riikka.koskenohi@invesdor.com, +358 50 4127538

Rekki

Rekki on vuonna 2015 perustettu verkkokauppa, joka ostaa ja myy käytettyjä merkkivaatteita. Yrityksellä on 450 m2 varasto Tampereella Sarankulmassa ja se työllistää yhteensä 18 työntekijää Tampereella ja Tallinnassa.

Invesdor Group

Invesdor Group on eurooppalainen digitaalisen sijoittamisen ja rahoittamisen alusta eri kasvuvaiheissa oleville yrityksille aina startupeista suuriin konserneihin. Emoyhtiönsä Invesdor Oy:n kautta Invesdor Groupilla on sijoituspalvelutoimilupa, ja se tarjoaa laajan kattauksen digitaalisia rahoitusratkaisuja. Invesdor Groupilla on yli 50 000 rekisteröitynyttä käyttäjää yli 150 maasta, ja he ovat sijoittaneet yhteensä noin 130 miljoonaa euroa. invesdor.com