Suomalainen Invesdor vie ensimmäisenä joukkorahoituksen Norjan markkinoille

LEHDISTÖTIEDOTE 24.2.2016 – Joukkorahoituspalvelu Invesdor tuo norjalaisille yrityksille kokonaan uuden rahoituskanavan avatessaan palvelunsa maassa. Ensimmäinen norjalaisen yrityksen osakeanti on merkittävissä joukkorahoituspalvelu Invesdorissa.

”Tämä on täysin uutta norjalaisille firmoille”, huomauttaa Invesdorin toimitusjohtaja ja perustaja Lasse Mäkelä. ”Meillä on nyt erittäin hyvä sauma päästä ensimmäisenä avaamaan ja kasvattamaan Norjan joukkorahoitusmarkkinoita.”

Norjalaiset yritykset eivät tähän mennessä ole voineet hakea osakepohjaista joukkorahoitusta, koska Norjan finanssivalvonta, Finanstilsynet, edellyttää toimijoilta sijoituspalvelutoimilupaa. Invesdor sai Euroopan joukkorahoitustoimijoista ensimmäisenä MiFID-tason sijoituspalvelutoimiluvan, joka mahdollistaa toimimisen myös Norjassa.

Uuden kansainvälisen rahoituskanavan aukeaminen norjalaisille kasvuyrityksille tarkoittaa sijoittajille uusia norjalaisia kasvusijoitusmahdollisuuksia. Ensimmäinen Invesdorin kautta rahoitusta hakeva norjalainen yritys on Cloud Solutions AS. Yhtiö on kehittänyt vakuutusalalle kohdennetun ohjelmistoalustan, joka on käytössä jo 15 maassa. Cloud Solutions AS on ollut kannattava perustamisestaan lähtien ja se teki 2015 tilikaudella noin kahden miljoonan Norjan kruunun liikevaihdon. Yhtiö hakee Invesdorin kautta enintään 945 000 kruunun eli noin sadan tuhannen euron rahoitusta, jolla yritys petaa tuotteensa viemistä Yhdysvaltain markkinoille.

Koska Norjan joukkorahoitusmarkkinat ottavat vasta ensiaskeliaan, täytyy markkinoita kouluttaa. Tässä Invesdoria avustaa Pohjoismaissa toimiva Nordic Crowdfunding Alliance
-verkosto, jota Invesdor oli mukana perustamassa 2014. Invesdor on allianssin ainoa arvopaperipohjaista joukkorahoitusta tekevän jäsen.

”Nuorille markkinoille laajentamisessa on omat haasteensa, mutta myös mahdollisuudet ovat valtavat”, Invesdorin operatiivinen johtaja Hanna-Leena Back pohtii. ”Meillä on Norjassa hyvä maine, laajat verkostot ja selvä kilpailuetu, joten panostamme Norjaan luottavaisin mielin.”

Norjalaiset osakeannit järjestetään Norjan kruunuissa eli sijoittajat ottavat myös valuuttariskiä.

”Nyt kun palvelumme kautta on mahdollista osallistua ulkomaisten yhtiöiden rahoituskierroksiin, jotka järjestetään tavallisesti yhtiön kotimaan valuutassa, tulee sijoittajien ottaa huomioon myös valuuttariski”, Mäkelä huomauttaa.

Yhteyshenkilöt:

Lasse Mäkelä, perustajajäsen ja toimitusjohtaja, Invesdor Oy

lasse.makela@invesdor.com, +358 40 7533 844

Hanna-Leena Back, operatiivinen johtaja, Invesdor Services Oy

hanna-leena.back@invesdor.com, +358 50 363 8629

Invesdorin media-aineistoa

Invesdor on Helsingistä käsin toimiva finanssiteknologiayritys (fintech), joka ylläpitää Euroopan laajuisesti toimivaa velka- ja osakejoukkorahoituksen palvelua. Vuonna 2012 perustettu Invesdor on tähän mennessä kerännyt yli 11,2 miljoonaa euroa 52 joukkorahoitusprojektille. Invesdor itse on kerännyt noin 1,8 miljoonaa euroa alustansa rakentamiseen, pääosin oman joukkorahoituspalvelunsa kautta.