Suomalaisen Askel Healthcaren keksintö pyrkii ehkäisemään nivelkipua uutta rustokudosta rakentamalla

Helsinki, 13. tammikuuta 2020 – Askel Healthcare Oy on suomalainen bioteknologiayhtiö, jonka missiona on kokonivelproteeseista eroon pääseminen. Askel keskittyy aikaisen vaiheen nivelvaurioiden hoitoon ja nivelpintojen rappeumien ehkäisyyn.

Askeleen ratkaisu, COPLA®, on lääkinnällinen laite, jolla rustovaurio täytetään ja joka tarjoaa rustonmuodostukselle otolliset olosuhteet mahdollistaen rustovaurioiden korjauksen ennen nivelrikkoprosessin käynnistymistä.

COPLA® on jo käytössä eläinlääketieteessä. Seuraava askel on viedä ratkaisu markkinoille ihmisten nivelterveyden hyväksi. Tämän saavuttamiseksi yhtiö on käynnistänyt joukkorahoituskampanjan sijoituspalveluyritys Invesdorin alustalla. Kampanja on avoinna tammikuun 2020 loppuun.

Nivelrikon aiheuttama kipu on tuttua monelle ihmiselle ja se heikentää huomattavasti elämänlaatua ja työkykyä. Esimerkiksi vuonna 2013 Yhdysvalloissa nivelrikosta johtuvat hoitokulut ja ansionmenetykset olivat yhteensä noin 303,5 miljardia dollaria.

Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus ja se vaikuttaa arviolta noin 242 miljoonan ihmisen elämään. Vaivan yleisyydestä huolimatta varhaisen vaiheen hoitokeinoa rustokudoksen korjaamiseen ja ylläpitoon nivelrikon ehkäisemiseksi ei ole. Rustovaurioiden nykyiset hoitomuodot keskittyvät oireiden kuten kivun hoitamiseen, mutta eivät hoida itse nivelpinnan vauriota.

Kun nivel, kuten polvi, on vakavasti vaurioitunut, nivelen korvaaminen proteesilla on usein ainoa mahdollinen kirurginen hoitotoimenpide. Yleisesti tiedetään, että nivelpintoja peittävän rustokudoksen vauriot ovat merkittävässä osassa nivelrikkoon johtavan prosessin käynnistymisessä.

”Valitettavasti aikaisen vaiheen pienten rustovaurioiden korjaamiseen ei ole tarjolla menetelmää. Tästä syystä tilanne pääsee pahenemaan ja usein lopputuloksena on nivelrikko ja sille ainoana hoitotapana nivelen korvaaminen proteesilla. Askel on kehittänyt ortopedien kanssa ratkaisun näiden alkuvaiheen pienten rustovaurioiden hoitoon”, kertoo Askel Healthcare Oy:n toimitusjohtaja, FT Virpi Muhonen.

Askeleen tavoite on tuoda COPLA® ihmispotilaiden saataville vuonna 2024. Askel tavoittelee markkinajohtajan asemaa 2,2 miljardin dollarin rustonkorjausmarkkinoilla. Tämän saavuttamiseksi yhtiö hakee osakeannilla 500 000–1 000 000 euron rahoitusta 9,08-16,64 %:n omistusosuutta vastaan. Osakeanti on käynnissä Invesdorin verkkosivuilla osoitteessa www.invesdor.com/askel.

Yhteystiedot:

Virpi Muhonen, toimitusjohtaja, Askel Healthcare Oy, 040 489 3840v.muhonen@askelhealthcare.com
Ville Eromäki, Client Manager, Invesdor Oy, 050 411 5970, ville.eromaki@invesdor.com

Askel Healthcare Oy lyhyesti:

Askel Healthcare Oy on helsinkiläinen lääketieteen ortopedisia implantteja kehittävä ja valmistava yritys. Yhtiön ensimmäinen tuote, COPLA®, on kehitetty rustovaurioiden korjaamiseen ja nivelrikon ehkäisyyn. Tuote on ollut saatavilla eläinlääketieteelliseen käyttöön syksystä 2017 lähtien.

COPLA®-istutteen avulla saadaan luotua optimaaliset olosuhteet nivelruston muodostumiselle. Sen toiminta perustuu edistykselliseen painon alla mukautuvaan rakenteeseen, joka mahdollistaa kudoksen paranemisen. Seuraavaksi yhtiö tavoittelee pääsyä ihmisten rustonkorjauksen markkinoille Euroopassa COPLA®-istutteen CE-merkinnän myötä.

About Invesdor Group

Invesdor Group on eurooppalainen digitaalisen sijoittamisen ja rahoittamisen alusta eri kasvuvaiheissa oleville yrityksille aina startupeista suuriin konserneihin. Emoyhtiönsä Invesdor Oy:n kautta Invesdor Groupilla on sijoituspalvelutoimilupa, ja se tarjoaa laajan kattauksen digitaalisia rahoitusratkaisuja. Invesdor Groupilla on yli 50 000 rekisteröitynyttä käyttäjää yli 150 maasta, ja he ovat sijoittaneet yhteensä yli 130 miljoonaa euroa. invesdor.com