Suomen ensimmäinen joukkorahoitettu listautuja on Heeros

• Taloushallinnon ohjelmistoyritys Heeros Oyj tavoittelee listausta First North ‑markkinapaikalle. Listautumisannin merkintäaika alkaa tänään klo 9.30
  • Heeros on ensimmäinen osakepohjaista joukkorahoitusta saanut suomalainen yritys, joka tavoittelee listausta julkiselle markkinapaikalle
  • Heeroksen joukkorahoituskampanjan alustana ollut Invesdor toimii myös listautumisannin merkintäpaikkana

Taloushallinnon ohjelmistoratkaisuihin erikoistunut Heeros Oyj tavoittelee listausta Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle First North -markkinapaikalle. Heeros on ensimmäinen osakepohjaista joukkorahoitusta saanut suomalainen ­yritys, joka hakee osakkeensa listausta monenkeskiselle kauppapaikalle. Heeroksen listautumisanti alkoi tänään 19.10.2016 klo 9.30.

Heeros valmistautui listautumiseen hakemalla joukkorahoitusta loka–marraskuussa 2015. Invesdorin kautta järjestetty joukkorahoituskampanja toi yhtiölle reilun 660 tuhannen euron pääomien lisäksi näkyvyyttä ja lähes 200 uutta osakkeenomistajaa.

”Viime vuoden joukkorahoitus oli meille pre-ipo-operaatio. Sen kautta saimme yksityissijoittajia mukaan kasvutarinaamme jo ennen listautumistamme”, sanoo Heeroksen toimitusjohtaja Matti Lattu.

”Heeroksen listautuminen on erinomainen uutinen koko joukkorahoituksen toimialalle ja viime vuoden kampanjaan osallistuneille sijoittajille, jotka pääsevät nyt aktiivisemmin seuraamaan sijoituksensa arvon kehittymistä”, sanoo Invesdorin maajohtaja Thomas Petroff. ”Olemme iloisia, että saamme olla mukana Heeroksen kasvutarinan tuomisessa sijoittajien ulottuville jo toistamiseen.”

Joukkorahoitusta kasvupolkunsa jossain vaiheessa hakeneiden yritysten listautumisia on ollut Euroopan tasolla vain muutama. Kuitenkin viimeisen vuoden sisällä yhä useammat listautuvat ja listatut yritykset ovat alkaneet hyödyntää joukkorahoituspalvelua osakeantiensa jakelukanavana. Myös Siili Solutions käytti Invesdoria merkintäpaikkana siirtyessään Helsingin pörssin päälistalle viime huhtikuussa.

”Joukkorahoituspalvelu toimii hyvin jakelukanavana myös listautuville yhtiöille, sillä se on tehokas ja nopea. Ennen listautumista toteutettava joukkorahoituskampanja puolestaan on looginen askel listautumista suunnittelevan yrityksen kasvupolulla, koska kampanja voi tuoda paljon pienosakkaita ja tunnettuutta, joista on hyötyä listautuessa”, Petroff kertoo.

Heeroksella on kotimaassa vahvat kasvun mahdollisuudet. Kasvu kotimaassa perustuu uusien asiakkaiden saamiseen, nykyasiakkaiden eli tilitoimistojen uusiin loppuasiakkaisiin ja nykyisten asiakkaiden käytön kasvuun ja uusien palvelukokonaisuuksien käyttöönottoon jatkuvan tuotekehityksen kautta. Euroopan verkkolaskumarkkinat ovat avautumassa. Etenkin muissa Pohjoismaissa ja Benelux-maissa on tarve digitaalisia taloushallinnon ratkaisuja tarjoavalle edelläkävijälle.

Heeros-konsernin liikevaihto tilikaudella 2015 oli 5,4 miljoonaa euroa ja käyttökate 0,7 miljoonaa euroa. Vuoden 2015 liikevaihdosta oli 85 % jatkuvaa eli kuukausimaksuista ja transaktiomaksuista muodostuvaa tasaista tulovirtaa. Konsernissa työskenteli tilikauden päättyessä 58 henkilöä. Yhtiöllä on kolmen kotimaan toimiston lisäksi toimipisteet Rotterdamissa ja Tukholmassa.

Heeroksen First North -listautumisannin merkintäpaikkana toimii Invesdor. Antiin voi osallistua netissä osoitteessa Invesdor.com/heeros2016 tai Invesdorin toimistolla osoitteessa Salomonkatu 17 A, 3. kerros, 00100 Helsinki.

Yhteyshenkilöt:
Matti Lattu, toimitusjohtaja, Heeros Oyj
matti.lattu@heeros.com, +358 40 762 5525

Tiina Olkkonen, toimitusjohtaja, Bravura Oy
tiina.olkkonen@bravura.fi, +358 40 827 8844

Thomas Petroff, maajohtaja, Invesdor Oy
thomas.petroff@invesdor.com, +358 40 555 8340

Mikko Savolainen, viestintäpäällikkö, Invesdor Oy
mikko.savolainen@invesdor.com, +358 40 747 5205

Heeros lyhyesti:
Heeros on suomalainen sähköisiin taloushallinnon ratkaisuihin erikoistunut ohjelmistoyritys. Heeros tarjoaa asiakkailleen digitaalisen taloushallinnon ohjelmistoratkaisuja, jotka kattavat kaikki taloushallinnon perustehtävät paperilaskujen optisesta tulkinnasta osto- ja myyntilaskujen käsittelyyn ja arkistointiin sekä kirjanpidon ja palkanlaskennan. Heeros-konsernin liikevaihto tilikaudella 2015 oli 5,4 miljoonaa ja käyttökate 0,7 miljoonaa euroa. Työntekijöitä konsernilla oli 58. Heeroksella on kolmen kotimaan toimiston lisäksi toimipisteet Rotterdamissa ja Tukholmassa.

Invesdor on Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 16 miljoonaa euroa, ja onnistuneita rahoituskierroksia palvelussa on järjestetty yli 60.

Invesdor on osakepohjaisen joukkorahoituksen markkinajohtaja Pohjoismaissa vuonna 2015 palvelun kautta sijoitetulla pääomalla ja liikevaihdolla mitattuna. Yhtiön asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 50 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Lontoossa.

Invesdor medialle